$
חסויות וזכויות שידור

נטפליקס תיכנס לשוק שידורי הכדורגל דרך צרפת?

בין אם כניסה של נטפליקס לשידורי ספורט חיים היא משהו שיקרה בעתיד הקרוב או הרחוק, ניתן לשער שכך או כך זהו רק עניין של זמן וההזדמנות הנכונה. צרפת, כיום, מציגה מקרה לימוד לנטפליקס ולכל תעשיית הספורט

דוד חיימוביץ' 12:1703.01.21
מבין חמשת הליגות הבכירות באירופה (פרמיירליג, לה ליגה, סרייה A, בונדסליגה וליג 1) רק הליגה הצרפתית החליטה שלא לסיים את עונת 2019-20 שהופסקה בעקבות הקורונה. זו היתה שריקת הפתיחה למשבר הכלכלי המשמעותי ביותר שחווה הכדורגל הצרפתי.

 

 

בכתבה שהתפרסמה לאחרונה בניו יורק טיימס מתואר כיצד בעקבות ההחלטה הנ"ל וקשיים כלכליים, חברת Mediapro - שהחזיקה בזכויות השידור המקומיות לליגה הצרפתית - לא העבירה תשלומים לליגה כאשר זו חזרה לפעול. לבסוף, לאחר החלטת בית משפט, החוזה בין Mediapro לליגה הצרפתית בוטל.

 

ביטול החוזה השאיר את הליגה הצרפתית ומועדוניה עם חור בתקציב בצורת 3.3 מיליארד יורו ומבצע חיפוש אחר גוף שידור.

 

ניימאר וקיליאן מבאפה, פריז סן ז'רמן ניימאר וקיליאן מבאפה, פריז סן ז'רמן צילום: איי אף פי

 

אין קץ'. כרגע

 

אם היו אומרים לכם שאתם יכולים לצפות בנטפליקס בלי לשלם מנוי חודשי הייתם הולכים על זה? כנראה שקודם הייתם שואלים איפה הקאץ'. ואכן יש כזה. כבר מזמן התרגלנו לצפות במה שאנחנו רוצים, מתי שאנחנו רוצים ובדרכים שונות. בחודש נובמבר השנה בנטפליקס עשו מהלך עסקי שעל פניו נוגד את כל מודל החברה.

 

כיום בצרפת, קיים ערוץ טלוויזיה אינטרנטי של נטפליקס (Netflix Direct) המשדר תכני נטפליקס בלי הפסקה בלוח זמנים שנקבע מראש. מה זה אומר בפועל? צופה פותח את הערוץ ורואה מה שנטפליקס בוחרת לשדר לו ולא מה שהוא רוצה. ויש הגיון וחקר שוק מאחורי המהלך. הרעיון נבע מתובנות שאנשים עדיין נהנים להתאסף יחדיו לצפייה באירוע בזמן שהוגדר מראש. תחשבו גמרים של תוכניות ריאליטי, שידורי ספורט וחדשות. מעבר לכך, בכתבה שהתפרסמה ב-Wired נטען ש-94% ממשקי הבית בצרפת מחזיקים בטלוויזיה ובשידורי כבלים ולווין. העסקה של מדיהפרו עם הליגה הצרפתית כללה הקמת ערוץ ופלטפורמה לשידורים בשם Telefoot שע"פ הדיווחים השיגה כ-600,000 מנויים בלבד. מספר זה שווה ל-13 משחקי בית מלאים של פריז סן-ז'רמן.

 

בקיצור, אם הקהל הצרפתי לא בהכרח פוגש את נטפליקס איפה שנטפליקס נמצאת, נטפליקס תפגוש את הצופה הצרפתי היכן שהיא רוצה שהוא יהיה בצורה שנוחה לו.

 

עדיין מסורתיים אבל...

 

לצד הפוטנציאל הרב בכניסה לשידורי ספורט ישנן מספר סיבות שבעקבותיהן שידורי ספורט בטלוויזיה נשארו כה דומיננטיים. ליגות רבות נשענות על חוזים ארוכי טווח ובוטחות באיכות השידור וההפקה של גופי שידור מסורתיים. מודל חלוקת ההכנסות השוויוני בליגות רבות מזכויות שידור הוא כזה שיכול להיות מופר ע"י כניסתו של גוף שידור חדש וכזה שמשדר ב-Over the Top. ברגע שתינתן בחירה לאוהדים באיזה משחקים לצפות היתרון לגודל של מועדוני העל יניב יותר הכנסות לגוף השידור וכך מועדונים אלה ירצו נתח גדול יותר מההכנסות כפי שראינו לאחרונה בדיונים בפרמיירליג בעקבות פרויקט "התמונה הגדולה".

 

נטפליקס נטפליקס צילום: בלומברג

 

כיוון שזכויות שידור נמכרות במכרזים למספר מוגדר של שנים בכל מכרז מופיע גוף שידור חדש המאיים לקחת זכויות למשחקי מפתח מגופי השידור המסורתיים. נטפליקס יכולה לשאוב השראה מכניסתה של אמזון בשנה האחרונה לשידורי פרמיירליג וללמוד איך מייצרים חוויית שידור מוכרת בפלטפורמה חדשה.

 

גם אובר בעניין

 

בבחינת שיתוף פעולה פוטנציאלי בין נטפליקס לליגה הצרפתית ישנה גם זווית מסחרית מעניינת. בשמה הרשמי הליגה הצרפתית נקראת Ligue 1 Uber Eats. בהסכם חסות שכזה לנותנת החסות יש גישה לנכסים מסוימים המאפשרים לה "להפעיל" (Sponsorship Activation) את המותג שלה בצורות שונות מעבר לפרסום.

 

דוגמה לכך יכולה להיות מבצעים על הזמנה ממסעדות שונות בימי משחק והטבות באפליקציה לאוהדים. בנוסף, במהלך שידורי משחקים נטפליקס יכולה לבחון מודלים שונים של פרסומות, דבר שאינו קיים כיום בנטפליקס. כמובן שאסור לשכוח את חשיבות הדאטה שיתקבל על צרכנים, צופים ואוהדים.

 

עד שימצא גוף שידור מסורתי שיחליף את Mediapro, נטפליקס התחייבה להמשיך לשדר את המשחקים וככל הנראה Canal+, גוף השידור הוותיק שהחזיק בזכויות השידור לפני כן יחזור לקדמת הבמה.

 

ליגה בצרות

 

במצב הקיים וכשאנו בעיצומו של חלון ההעברות של ינואר, המועדונים הצרפתים יהיו בעמדת מיקוח נמוכה במידה ושאר מועדוני היבשת ינסו לרכוש את שחקניהם. אם המועדונים הצרפתים יכנסו למצב של מכירת חיסול הם ימצאו את עצמם בפער עוד יותר גדול כלכלית ותחרותית משאר הליגות הבכירות.

 

המכירה של מועדון הכדורגל ליל בחודש דצמבר לקבוצת משקיעים מלוקסמבורג היא עוד סימן אזהרה לכדורגל הצרפתי שעשוי לראות החלפות בעלים רבות בעתיד הלא רחוק וצריך להיזהר ממשקיעים פוטנציאלים ללא הבנה של עסקי ספורט המסוגלים להוות פתרון כלכלי לזמן קצר.

 

בין אם כניסה של נטפליקס לשידורי ספורט חיים היא משהו שיקרה בעתיד הקרוב או הרחוק ניתן לשער שכך או כך זהו רק עניין של זמן וההזדמנות הנכונה. צרפת אכן מציגה מקרה לימוד שכזה-זכויות שידור שהוערכו יתר על המידה בשילוב משבר כלכלי מאפשר רכישה של זכויות במחיר מציאה.

 

במציאות הנוכחית של סגרים, הגבלות על פעילויות ועסקים תעשיית הבידור העולמית עמדה בפני אתגרים משמעותיים בכל הנוגע להפקת תוכן בקצב אליו התרגלה. מנגד, תעשיית הספורט ובתוכה הכדורגל, למעט הפסקה ראשונית וחריגה בתחילת פרוץ הקורונה הוכיחה שהיא מסוגלת להמשיך לפעול ולהיות התוכן שכולם רוצים להחזיק בו.

 

 

 

הכותב הינו יועץ לניהול ושיווק ספורט הנמצא בלונדון 
x