שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
ספורט ופוליטיקה

כדורגל נשים: לא נותנים לכסף לדבר

מונדיאל הנשים שווה מאות מיליוני דולרים בחסויות אבל פיפ"א לא באמת חשבה כך ולכן פגעה בכדורגל הנשים

אוריאל דסקל 14:4313.07.19

5.4 מיליון הולנדים צפו באייאקס נגד טוטנהאם בגומלין חצי גמר ליגת האלופות. במשחק הראשון צפו 3.86 מיליון, שזה טיפה יותר ממה שצפו במשחקי רבע הגמר נגד יובנטוס - 3.72 מיליון איש ו-3.49 מיליון. המשחקים של אייאקס היו 4 מ-8 השידורים הנצפים ביותר בהולנד השנה. ארבעת השידורים האחרים? נבחרת הולנד במונדיאל הנשים. 5.48 מיליון איש צפו בגמר של נבחרת הולנד נגד ארה"ב - יותר מאשר צפו באייאקס בחצי הגמר שלה. 5 מיליון איש צפו בחצי הגמר של הולנד נגד שבדיה ו-3.54 מיליון איש בשמינית הגמר נגד יפן. 3.42 מיליון איש צפו במשחק מוקדמות המונדיאל נגד דנמרק - השידור השמיני הנצפה ביותר.

 

הולנד היא רק שוק כדורגל אחד שבו כדורגל הנשים ברמה הגבוהה ביותר "נותן פייט" לכדורגל הגברים ברמה הגבוהה ביותר. זו הוכחה נוספת לכך שהפוטנציאל הכספי של מונדיאל הנשים הוא עצום. לפי חברת ייעוץ Brand Finance, שנותנת ערך להסכמי ספונסרשיפ פוטנציאליים, כדורגל הנשים "שווה" 1.2 מיליארד דולר בחסויות לפחות.

 

לפי Brand Finance, הסיבה לכך שכדורגל נשים לא ממצה את הפוטנציאל העסקי שלו היא רשויות הכדורגל, כגון פיפ"א, שמוכרות את תחרויות הנשים כחלק מחבילה אחת עם מונדיאל הגברים (אופ"א החליטה להפריד את הזכויות המסחריות של יורו הגברים ויורו הנשים). התוצאה היא שלמרות עלייה ניכרת בפרופיל התקשורתי של כדורגל הנשים וצפי לצמיחה משמעותית במספר ילדות ונערות שישחקו את המשחק - המשחק עדיין לא נמכר במה שהוא שווה.

 

כשאוהדי ארה"ב קראו ל"תשלום שווה" לנשים וגברים בתום גמר המונדיאל, הם הביעו את הדרישה של נשים רבות שמשחקות כדורגל ודורשות להביט מחדש על המציאות הכלכלית והחברתית המשתנה. למונדיאל 2019, פיפ"א הכפילה בשניים את הפרסים שמחולקים לנשים ל-30 מיליון דולר וג'יאני אינפנטינו הבטיח להכפיל את הפרסים ל-60 מיליון דולר במונדיאל הבא (וגם להגדיל את המונדיאל ל-32 נבחרות) - אבל כאן בדיוק הבעיה. אמנם הפרסים גדלים, אבל הפער בין נשים לגברים עדיין גדל. נבחרת ארה"ב תקבל 4 מיליון דולר על הזכייה, הזוכה במונדיאל הגברים הבא תקבל 40 מיליון דולר וסך הפרסים יעמדו על יותר מ-440 מיליון דולר.

כדורגל נשים כדורגל נשים צילום: רויטרס

 

 

השמרנים מצטטים את הנתון הבא: "השחקניות מרוויחות 13% מההכנסות של המונדיאל נשים. השחקנים מרוויחים רק 9%. גברים לא מקבלים את הסכום שמגיע להם ביחס למה שנשים מקבלות". זה מגיע מטור פרשנות של כתב שמרני, שהתעלם לחלוטין מהעובדה הפשוטה שאף אחד לא באמת יודע כמה מונדיאל הנשים מכניס וכמה הוא יכול להכניס. כמו כן, הנתונים שהוא מסתמך עליהם קשורים להערכות ממונדיאל 2011. זה קורה בגלל שאין שקיפות מלאה לגבי כמה מונדיאל הנשים שווה, הוא מגיע כחלק מחבילה של מונדיאל הגברים והספונסרים של פיפ"א, שרבים מהם עזבו בגלל ענייני שחיתות ותדמית של הארגון, לא באמת קיבלו הזדמנות או הערכות לגבי החשיפה החיובית שלהם במונדיאל הנשים.

 

כמו כן, זה ברור לכל העוסקים בדבר, שפיפ"א לא באמת ניסתה לפתח ולטפח את מונדיאל הנשים כנכס מסחרי משמעותי. הספונסרים לא קיבלו הערכות לגבי החשיפה שלהן והזיהוי שלהם עם מונדיאל הנשים וייתכן שגם בגלל זה הם לא באמת רצו להישאר. זה מה שמונע מכדורגל הנשים להכניס הרבה מאוד כסף. תחשבו על זה שמונדיאל הגברים לא היה מחפש חסויות בקרב חברות שפונות לשוק הגברים, למשל. "זה מאוד אפשרי להשתמש בפופולריות של הספורט כדי להשיג חסויות", אמר דיוויד האיי, מנכ"ל Brand Finance. "אנחנו רואים כמה צעדים לכיוון הנכון כמו ההסכם של אופ"א עם ויזה או ההסכם של Lucozade עם נבחרת אנגליה. אנחנו רואים שכדורגל הנשים צובר פופולריות אדירה ויש כאן סביבת עסקים דינמית מאוד שיכולה להיות רווחית מאוד לחברות ולכדורגל הנשים". ואולם, מאחר שרוב המנהלים בתעשיית הכדורגל הם גברים (נשים הן פחות מ-10% מהמנהלים, דירקטורים והעסקנים שמנהלים את המשחק) כל הכסף הפוטנציאלי שכדורגל הנשים יכול להרוויח נותר על הרצפה.

נבחרת ארה"ב בכדורגל נשים, אלופת העולם נבחרת ארה"ב בכדורגל נשים, אלופת העולם צילום: גטי אימג'ס

 

 

ניתן יהיה להצביע על כך שמונדיאל הגברים הביא 3.5 מיליארד צופים למרקעים בעולם ומונדיאל הנשים הביא כ-1 מיליארד צופים למרקעים - אבל גם כאן, זה בעיקר בגלל השקעה קטנה יותר בשיווק ובשידורים מצד שווקים מרכזיים. תחשבו שבישראל ניתן היה לצפות במונדיאל בעיקר דרך האפליקציה של כאן. הפריים-טיים נותר מחוץ לתחום עבור המשחקים במונדיאל. בשווקים רבים אחרים - נגיד במדינות מוסלמיות - יש התנגדות לצפייה בנשים על המסכים. ובטח בכאלו שעושות ספורט. כמו כן, במקומות שכן היתה השקעה בשיווק ובהפקת מונדיאל הנשים ראינו את משחקי המונדיאל מקבלים רייטינג זהה או גבוה יותר ממשחקי נבחרות הגברים.

 

ברין אנדרסון מ-Brand Finance סיכם: "מונדיאל הנשים צריך להיות זרז למהפכה כוללת במשחק הנשי".

 

ומה קורה כאן בישראל? עדיף לא לשאול. בטח לא את הרשויות כגון משרד הספורט. קבוצות הנשים בכדורגל בגירעון בגלל החובות של משרד הספורט אליהן. זה לא שאין כסף למשרד, הוא פשוט לא מעביר אותו מסיבות שאינן ברורות. מדובר בפחות מחצי מיליון שקל וקבוצות נמצאות כרגע על סף קריסה. וכסף פרטי? לא בקרוב. לא באופן משמעותי. מונדיאל הנשים הוא כרגע זרז למהפכה במשחק הנשי - מהפכה ספורטיבית שבישראל מפספסים לחלוטין. כרגיל.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x