שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
אירועי ספורט

כדורגל הנשים שובר שיאים. הגברים חוששים?

לפי הערכות של פיפ"א, יותר ממיליארד איש ייצפו במשחקים במונדיאל הנשים 2019; במונדיאל 2015 צפו במשחקים 750 מיליון איש. האם הכדורגל הגברי ייתגבר על עצמו ויאפשר לענף הנשי לצמוח לצידו?

אוריאל דסקל 11:0527.06.19

לפי הערכות של פיפ"א, יותר ממיליארד איש ייצפו במשחקים במונדיאל הנשים 2019; מדובר על עלייה משמעותית, לאחר שבמונדיאל 2015 צפו במשחקים 750 מיליון איש "בלבד".

 

הנתונים מלמדים שהמשחקים שוברים שיאי צפייה בשווקים שונים ברחבי העולם: בברזיל, משחק שמינית הגמר נגד צרפת (הפסד 2-1 לברזילאיות) הביא 31.2 מיליון איש למרקעים - מדובר על שיא צפייה במשחק כדורגל לנשים (שבר את השיא הקודם שהושג בגמר מונדיאל 2015 - יפן נגד ארה"ב); בארה"ב, יותר מ-25.4 מיליון איש צפו במשחק האחרון של הנבחרת האמריקאית נגד ספרד בשמינית הגמר. רק הגמר במונדיאל הקודם הביא יותר צופים למסכים (30.9 מיליון). גם באנגליה הנבחרת שוברת שיאי צפייה: 6.9 מיליון איש צפו במשחק שמינית הגמר נגד קמרון - עלייה מהשיא הקודם שעמד על 6.1 מיליון. הנבחרת הצרפתית זוכה לרייטינג של 44% במשחקיה וגם בגרמניה יותר מ-4.6 מיליון איש צפו במשחקים ושיאים נשברו גם בהולנד, שבדיה, ספרד, איטליה ואוסטרליה נשברו שיאי צפייה. בכל אחד מהשווקים המשתתפים במונדיאל, משחקי הנבחרת המקומית זוכים להיות השידורים עם הרייטינג הגבוה ביותר לאותו היום.

 

לייקה מרטינס כוכבת נבחרת הולנד כובשת שער נגד יפן. מונדיאל 2019 לייקה מרטינס כוכבת נבחרת הולנד כובשת שער נגד יפן. מונדיאל 2019 צילום: גטי אימג'ס

 

"אנחנו מאמינים שיש עניין הולך וגובר בכדורגל נשים", אמר מייק מולוויהיל, סגן נשיא האחראי למחקר בפוקס ספורטס, לוול סטריט ג'ורנל. "אנחנו רוצים לשים את אותם משאבים במונדיאל הנשים כמו שאנחנו שמים במונדיאל הגברים". בארה"ב יש עלייה של 11% בצפייה מהמונדיאל הקודם. עלייה של 79% מהמשחקים ב-2011. "זה יהיה אנדרסטייטמנט להגיד שאנחנו עומדים בציפיות" אמר ריי וורן מהערוץ ההיספני-אמריקאי, Telemundo Deportes. "ב-2019 אנשים מבינים שצריך לעלות על העגלה מהבעיטה הראשונה. רמת העניין גבוהה מאוד".

 

ורמת העניין והרייטינג גבוהים למרות שבהרבה שווקים המונדיאל הזה "מוסתר" מהערוצים הפתוחים. משודר בכבלים בלבד או כמו במקרה של ישראל, בשידורי האינטרנט בלבד.

 

האירוע של הקיץ

 

מחוץ לישראל, מונדיאל הנשים הוא ללא ספק אירוע הספורט הגדול ביותר בקיץ הזה. נבחרת אנגליה לנשים הביאה יותר רייטינג למשחקים שלה מאשר נבחרת הגברים האנגלית ב"ליגת האומות" וגם יותר מנבחרת הקריקט שנמצאת בעיצומו של סדרת משחקים חשובה משלה. נבחרת איטליה לנשים מביאה יותר רייטינג מאשר הנבחרת הבוגרת של רוברטו מאנצ'יני במוקדמות היורו וגם יותר מאשר הנבחרת הצעירה שמארחת את יורו הצעירים. גם קופה אמריקה לא בדיוק מלהיבה את הצופים בברזיל (במגרשים מתקשים למלא את היציעים) או העולם. אליפות אפריקה לאומות שהחלה השבוע גם לא מעניינת כמו המונדיאל. כי בכל זאת, נשים או לא, מונדיאל כאירוע יותר גלובלי וכיוצא מזאת פשוט מעניין יותר.

 

כל הנתונים על הצפייה שוברת השיאים - והשיאים ימשיכו להישבר - מקבלים משנה תוקף כאשר רואים את הנתונים של התאחדות הכדורגל האמריקאית בין 2016 ל-2018. לפי וול סטריט ג'ורנל, הדוחות מראים שנבחרת הנשים של ארה"ב ייצרה 50.8 מיליון דולר בשנים הללו בעוד שנבחרת הגברים 49.9 מיליון דולר. מדובר בעיקר על כספי טלוויזיה ושיווק. הנשים מרוויחות 8,200 דולר פחות למשחק מאשר הגברים - אבל זה כבר לכתבה אחרת. העניין הוא שהמונדיאל הזה מוכיח שכדורגל נשים יכול להיות מאוד מניב. במיוחד כאשר יש תחרות מעניינת ואיכותית והגישה אליה "נוחה" למשתמש.

 

זה לא באמת אמור להפתיע.

 

בארה"ב כ-50% מהצופים במשחקים האולימפים הן נשים. הן צופות בגברים ובנשים מתחרות. הן הופכות לחלק מקהל הספורט מגוון יותר, שמוביל ליותר מפרסמים ונותני חסות למשחקים האולימפים. לשם השוואה, פחות מ-40% מהצופים בסופרבול הן נשים. הסיבות לכך שיותר נשים צופות באולימפיאדה מאשר באירוע הטלוויזיוני הגדול ביותר, הן רבות אך אחת המרכזיות שבהן היא העובדה שהגברים והנשים מתחרים, בעצם, על אותה הבמה בדיוק. גברים רצים 100 מטר ונשים גם - על אותו מסלול בדיוק. הם כולם מקבלים את אותו הסיקור בדיוק. על אותה במה. זה מייצר מצב בו נשים יכולות להזדהות יותר עם הספורטאיות ועם הספורט כולו. כמו כן, יש באולימפיאדה ענפים שהנשים נתפסות כשולטות בהם (התעמלות קרקע, למשל) ומדובר באירועים קצרים יחסית שלא צריכים להעסיק את הצופים והצופות לאורך עונה שלמה (נשים, לפי מחקר של הקולג' לתקשורת בלונדון, עדיפות לצרוך ספורט כך). אבל הנקודה היא כזו: סיקור שוויוני שווה יותר רייטינג לענף הנשי ובסופו של דבר מוביל ליותר רייטינג לענף כולו וגם יותר כסף.

 

כמעט בכל פוסט שעוסק בכדורגל נשים יהיה מישהו שירשום ש"זה רמה נמוכה" או "לא מעניין אותי". אלו קולות שדועכים לאט-לאט לתוך המרתף של ההיסטוריה. תחרות בין ספורטאיות איכותיות היא תחרות שמעניינת ומייצרת רייטינג - בלי קשר לכך שנשים רצות פחות מהר מגברים או לא חזקות כמו קשר אחורי ממוצע (כמו כן, אם הטיעון לגבי "הרמה הנמוכה" היה אותנטי, אנשים כבר היו מפסיקים מזמן לראות משחקי ליגת העל, למשל). דבר שני: העניין הגובר בכדורגל נשים במלחמת העולם הראשונה (באנגליה נשים החליפו גברים בקבוצות הכדורגל) הוביל לכך שברוב אירופה הוציא את כדורגל הנשים מחוץ לחוק. הנשים מילאו אצטדיונים והגברים שניהלו את המשחק חששו שזה יפגע בכדורגל הגברים. השמרנים ראו משהו שעשוי לאיים על ההגמוניה הגברית ומיהרו לחסלו. כשגבר צעיר כותב היום "זה לא מעניין אותי", ייתכן מאוד שהוא מתכוון "אני שמרן וזה מפחיד אותי כל הקטע שנשים משחקות כדורגל. זה עשוי לפגוע בכדורגל הגברים שאני גדלתי עליו ואוהב".

 

ייתכן שמונדיאל הנשים כבר פוגע ב"כדורגל הגברים". אולי הקופה אמריקה היתה מעניינת יותר את התקשורת אם לא היה מונדיאל נשים (ואם לא היה קופה אמריקה כל שנה). אולי היו מדברים יותר על אליפות אפריקה לגברים או ליגת האומות אם לא היו נשים שמשחקות כדורגל בטורניר גדול ומעניין יותר. אולי העובדה שריאל מדריד פותחת קבוצת נשים ושבנק ברקליס שם כסף גדול בליגת הנשים של אנגליה - גורמת לאנשים לחשוב שפחות יושקע בכדורגל הגברים.

 

ואולי כדורגל הגברים צריך להתגבר על עצמו ולהבין שכשיותר נשים מתעניינות במשחק - כולם יכולים להרוויח מזה. ועכשיו צריך רק לראות איך הענף הגברי והנשי יכולים לחיות זה לצד זה ולפרוח זה לצד זה.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x