$
אירועי ספורט

כמות, איכות ותענוג: האם זה המונדיאל הנצפה בכל הזמנים?

מונדיאל 2018 שילב בתוכו את כל האלמנטים שהופכים ארוע לנצפה ובלתי נשכח. חבל רק שאחת מהנהנות העיקריות ממנו היא מדינה טוטאליטרית

אוריאל דסקל 09:2212.07.18

חברת מדידת המדיות, נילסן, מגלה שהמונדיאל הנוכחי הוא המונדיאל הפופולרי ביותר בקרב נשים. יותר משליש מהנשים מתעניינות במונדיאל הזה (31%) ב־18 שווקים גדולים. כמו כן, רוב הנשים המתעניינות הן בנות 18 עד 24 (בניגוד לרוב הגברים המתעניינים שהם בני 44-35). הנתונים לא חמקו מעיני המפרסמים. 56% מהפרסומות במונדיאל 2018 פנו גם לקהל הנשי. ב־2014 רק כ־38% מהפרסומות פנו לקהל הנשי. לפי ברני פארמר, מנהל בנילסן: "ארועים גדולים כמו המונדיאל הם הזדמנויות גדולות למפרסמים שאפשר להשתמש בהן כדי להגיע לקהלים חדשים וגדלים — כולל נשים".

 

באופן כללי, בשווקים רבים היתה עלייה ברייטינג של המשחקים. אבל בארצות הברית, למשל, היתה ירידה של 42% ברייטינג, בעיקר בגלל שהנבחרת האמריקאית לא משתתפת במשחקים. עם זאת, הנתונים הכלליים מלמדים שמונדיאל 2018 הוא אחד מהנצפים ביותר בכל הזמנים, אולי הנצפה ביותר. והקהל שלו רואה את המשחקים בסטרימינג או בלייב ומגוון יותר מתמיד: מנשים איראניות, שבמונדיאל הזה הורשו — לראשונה מאז המהפכה האיסלמית — להיכנס לאיצטדיון לצפייה משותפת במשחק ועד רייטינג של 87% בבריטניה למשחק רבע הגמר נגד שבדיה, או 99% רייטינג למשחק של איסלנד נגד ארגנטינה. הערכות הן שיותר מ־3 מיליארד איש צפו במשחקים ברוסיה.

 

גם בישראל — למרות שלפי סקר “כלכליסט” לפני המונדיאל 62% מהישראלים והישראליות טענו שלא יצפו במונדיאל — נרשמו מספרי רייטינג מרשימים ביותר לערוץ כאן, כולל 32% רייטינג בחצי הגמר בין בלגיה לצרפת.

 

ישראל, כאמור, היא חלק ממגמה גלובלית, שהסיבות לה רבות. קודם כל, הארוע בלייב, בשידור חי. אי אפשר להקליט או להוריד אותו בנטפליקס מאוחר יותר. רוב החוויה תלויה בכך שהארוע קורה עכשיו. כמו כן, ברוב המדינות המשחקים משודרים בערוצים פתוחים, שלא כמו משחקי המועדונים — אלו ערוצים שעושים מאמצים כבירים עם השקעה בתוכן, שיווק ועוד כדי להגדיל את מספר הצופים בארועים בלייב (הסיבה: אירועים בלייב משמעותם יותר כסף מפרסומות).

 

יש סיבות נוספות להצלחה המסחרית של המונדיאל: למונדיאל ניחוח חזק של נראטבים לאומיים, שתמיד מעניינים מעבר לכדורגל; הסיפורים האישיים של השחקנים ברשתות החברת ובמגזנים שמתמחים בהבאת קולם של השחקנים, כגון The Players Tribune, גם מעלים את רמת העניין; כמו כן, הרשתות החברתיות גועשות בלייב (כמו בארועים כמו טקס האוסקר, האירוויזיון או ארועים חדשותיים גדולים) ומגבירות את החוויה ואת הדיון והשיח סביב המונדיאל.

 

והגורם החשוב ביותר לרייטינג העצום של המונדיאל? כנראה שזה לא קשור לכדורגל אלא לכמיהה האנושית למדורת שבט. התחושה שמיליארד צופים ברחבי העולם מפנים את עיניהם לאותו ארוע וחווים תחושות משותפות — היא תחושה שכמעט אף אירוע לא יכול לייצר.

 

ד-ר-מ-ה!

אה, ישנם המשחקים עצמם אלה ממש מההתחלה שירתו את הדרמה בצורה נהדרת. רוב השערים במונדיאל 2018 נכבשו בין הדקה ה־75 לדקה ה־90 ומעבר. כ־20% מהשערים שנכבשו במונדיאלים בדקה ה־90 ותוספת הזמן נכבשו ברוסיה 2018. זה כנראה תוצאה של כושר טוב יותר של השחקנים, ה־VAR שמעניק חופש יחסי לשחקני התקפה מתפיסות ברחבה (מה שגם מסביר יותר מ־45% מהשערים שנכבשו ממצבים נייחים), ומאמנים שמכוונים לסיומת "חזקה" אחרי משחק הגנתי במיוחד.

 

שחקני נבחרת צרפת חוגגים את עלייתם לגמר שחקני נבחרת צרפת חוגגים את עלייתם לגמר צילום: Liewig Christian/ABACA

 

כדורגל. עסק מוצלח

באופן כללי, הכדורגל הגיע, עוד לפני המונדיאל, לכמה שיאים כלכליים. לפי דלויט, בעונת 2016/17 הכדורגל האירופי ייצר 25 מיליארד יורו (בערך כמו תעשיית המוזיקה כולה) בפעם הראשונה בהיסטוריה והוא צפוי להמשיך לשבור שיאים פיננסיים. הפרמיירליג שוברת שיא הכנסות מדי שנה ובספרד 1.4% מהתמ"ג מגיע מהכדורגל המקצועי. לשם השוואה, תעשיית הבשר בספרד אחראית ל-2% מהתמ"ג. לפי מריאן אוטמנדי, מנהלת של כנס World Football Summit, בעשור הקרוב יהיה הכדורגל העולמי בגודל הכלכלה ה־17 הכי גדולה בעולם.

 

אסיה, שאולי לא מייצרת כדורגלנים בלתי נשכחים, היא מנוע הצמיחה המשמעותי ביותר לכדורגל. שני שליש מהאוכלוסייה הגלובלית נמצאת באסיה והרעב לכדורגל גדול. גם ההתפתחות הכלכלית של האזור, התפתחויות טכנולוגיות ורשתות חברתיות מאפשרות לאסייתים להיות קרובים יותר מתמיד לכוכבי כדורגל מערביים וגם למועדונים.

 

את רמת העניין במונדיאל אפשר למדוד גם במספר האנשים שהגיעו לרוסיה. אתר השוואת מחירי המלונות הוטלס קומביינד בדק בכמה אחוזים זינקה הזמנת המלונות מחוץ למדינה בתקופת המונדיאל. זאת על ידי השוואת ההזמנות בחודשים יוני־יולי לאותה התקופה בשנה הקודמת. במוסקבה חל זינוק של 300% בהזמנות. התיירים שבזבזו את הסכום הגבוה ביותר בממוצע לכל לילה הם תיירי ערב הסעודית שהוציאו בממוצע 1,062 דולר ללילה. תיירים ששילמו את הסכום הנמוך ביותר בממוצע הם מבלרוס 159 דולר ללילה. תיירים ישראלים, אגב שילמו בממוצע 190 דולר ללילה ונשארו 4.6 ימים בממוצע.

 

לדברי איל סגל, מאתר הוטלס קומביינד, "מרבית התיירים בטורניר המונדיאל הם רוסים המגיעים מתיירות פנים ברוסיה. אך נתונים המשקפים את התיירות הנכנסת מראים שהמהלך הצליח לרוסים בגלל העלייה בביקוש כמעט מכל העולם".

 

אסור לשכוח

 

לקראת רבעי הגמר, ג'יאני אינפנטינו, נשיא פיפ"א, נפגש בקרמלין עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. הפגישה הועברה בשידור ישיר לכל הערוצים ברוסיה. אינפנטינו הגיע לקרמלין כשלצדו שחקני עבר נודעים: ריו פרדיננד, פטר שמייכל, מרקו ואן באסטן ולותאר מתיאוס. "התאהבנו ברוסיה" הכריז אינפנטינו בפני פוטין המאושר. "כל מי שהגיע גילה מדינה שלא ידע בעבר". פוטין מצדו הוסיף: "הרבה סטריאוטיפים על רוסיה פשוט קרסו. אנשים ראו שרוסיה היא ארץ שמקבלת אורחים", ואינפנטינו ממש השלים את המשפט של פוטין. "כל הפחדים שניסו להעמיס עלינו בקשר למונדיאל הזה — הם לא נכונים. ההפך הוא הנכון".

 

כשכל כך הרבה מחמאות מגיעות מארגון כל כך אמין כמו פיפ"א, צריך להזכיר שרוסיה של פוטין מכניסה לכלא אנשים שמניפים את דגל הגאווה ובחלקים ממנה הומואים מוצאים את עצמם במחנות ריכוז. צריך לזכור שחברי אופוזיציה ומתנגדי פוטין מוצאים את עצמם מתים. אסור לשכוח שרוסיה זו מדינה שמעניקה מנדט ונשק לבשאר אסד כדי שיטבח במאות־אלפים ויגרום למיליונים לעזוב את ביתם. רוסיה היא המדינה שפלשה לאוקראינה, שמתערבת במערכות בחירות של מדינות מערביות כדי לחזק גורמים לא דמוקרטיים ולהוביל לחוסר שקט חברתי וגם לא בוחלת בהרעלת מתנגדי שלטון רוסים במדינות אחרות. כמו כן, זו מדינה שאף פעם לא התנצלה או כיפרה על סימום ממשלתי של ספורטאיה. ההיפך הוא הנכון, היא תקפה והכפישה את חושפי השחיתות.

 

רוסיה השקיעה המון בלהעביר את המונדיאל בשלום עבור האוהדים ותדמיתה. ממנקי רחוב שמנקים את הערים שלוש פעמים בשבוע ועד שוטרים שהגיעו לבתים של חוליגנים ידועים ולהזהיר אותם שאם יתקרבו לאצטדיון, ישלחו לגולאג. פיפ"א, כרגיל, קיבלה בדיוק מה שהיא רוצה ממדינה טוטאליטרית — שקט וסדר בערים המארחות — וסיפקה מה שהמדינה הטוטאליטירית רצתה: פרופוגנדה ומכבסת תדמית. הבאה בתור? קטאר.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x