$
ספורט עולמי

הפריחה של ה-NBA: כוחו של סיפור

ליגת ה-NBA הציגה לאחרונה צמיחה של 22% בשווי הקבוצות. מה הסוד של ליגת הכדורסל הטובה בעולם? אז זהו, שהסוד הוא שאין סודות. הכל בחוץ. כולם מקבלים את הכל. לכן זו תוכנית הריאלטי הטובה בעולם

אוריאל דסקל 09:3920.02.18

באתר Yahoo! בילו בסוף שבוע האולסטאר עם כמה מהשחקנים הצעירים והמבטיחים בליגת ה-NBA. בין השאר אנשי האתר שאלו את הכוכבנים, מה הזיכרון הראשון שלהם מה-NBA. לדונובון מיצ'ל, הרוקי הצעיר והמלהיב של יוטה ג'אז, היתה תשובה מעניינת במיוחד. "הייתי אומר ש'ההחלטה' של לברון ג'יימס" ענה זוכה תחרות הדאנקים באולסטאר 2018. "הייתי שם, כשהוא קיבל את ההחלטה". מיצ'ל סיפר שהיה אחד בתוך קהל של נערים ונערות שישבו במרחק כמה מטרים מג'ים גריי מ-ESPN ולברון ג'יימס, שבאותו אירוע מול קהל חי, הכריז בשידור ישיר שהוא עוזב את קליבלנד ומצטרף למיאמי היט.

 

 

 

 

משחק האולסטאר של ה-NBA. פריחה של 22% משחק האולסטאר של ה-NBA. פריחה של 22% צילום: איי אף פי

 

היה זה אירוע טלוויזיוני מושמץ למדי שיותר מ-5 מיליון איש צפו בו בלייב, אבל מיצ'ל, שכאמור היה שם, אהב כל רגע. "זה קרה בגרינווץ', קונטיקט - שם גדלתי. והייתי אוהד לברון ג'יימס גדול בכיתה ו'. שכנעתי את אימא שלי לאפשר לי ללכת" סיפר מיצ'ל. "רציתי שהוא יילך למיאמי. רציתי שהוא יזכה בטבעת. אני חגגתי".

 

מיצ'ל, שכמעט נפגע מבקבוק שתייה שאוהדי ניו יורק ניקס זרקו מתסכול מחוץ לאולפן (לברון היה מועמד גם לניקס), גדל על ה-NBA וראה משחקים רבים כילד - כמו רבים מבני דורו, במיוחד בני מיעוטים מאזורים אורבניים. אך גם שחקנים צעירים זרים כגון לאורי מרקאנן הפיני סיפרו ל-Yahoo! איך הם צפו במשחקים בלילה כילדים בני 12 וחלמו על היום שהם יוכלו להיות על המגרשים בארה"ב. "הסדרה בין אורלנדו מג'יק ללוס אנג'לס ב-2009 היא כנראה הראשונה שאני זוכר", אמר מרקאנן. ""אז ממש התחלתי לצפות ב-NBA".

 

גם בוגדן בוגדנוביץ', הרוקי (המבוגר יחסית) של סקרמנטו, דיבר על כך שבתור נער ישב עם חברים בבלגראד וצפה בדאנקים מה-NBA ב"פלאפון סוני אריקסון" שלו. ה-NBA היא ליגת הספורט האמריקאית הכי בינלאומית וזו אחת מהסיבות לכך שהיא הליגה שצומחת בצורה המרשימה ביותר - כל כך מרשימה שאפילו ג'רי ווסט, אגדת לוס אנג'לס לייקרס והדמות על הלוגו של הליגה, טען "שהיא הליגה שתשתלט על כל הספורט".

 

7.38 מיליארד דולר והצמיחה באופק

 

מגזין פורבס פרסם בשבוע שעבר את שווי הקבוצות ב-NBA והראה שההכנסות של כל הקבוצות הגיעו לשיא של 7.38 מיליארד דולר בעוד שהשווי שלהן צמח, בממוצע לקבוצה, ב-22%. לשם השוואה, השווי של קבוצות ה-MLB צמח ב-19%, של ה-NHL ב-15% ושל ה-NFL ב-8%.

 

כיום, קבוצה ממוצעת ב-NBA שווה 1.65 מיליארד דולר - וכל קבוצה שווה יותר ממיליארד דולר לפחות. מדובר על שווי הגבוה פי 3 מלפני חמש שנים. קבוצה ממוצעת ב-NBA תרוויח 52 מיליון דולר (לפני מס, פחת וכו') - עלייה של 68% מעונת 2015/16.

 

לפי פורבס "זה כבר לא מקומם לחשוב על עולם ספורט בו קבוצות NBA שוות יותר מהמקבילות שלהן ב-NFL. משקיעים מאמינים של-NBA יש פוטנציאל גדול בהרבה לצמיחה מחוץ לארה"ב מאשר ל-NFL, ליגה שמתקשה להיקלט מחוץ לארה"ב. ההכנסות של ה-NBA מחוץ לארה"ב גדלו בקצב גבוה מאוד מדי שנה".

 

כיום קבוצת NFL שווה בממוצע 2.5 מיליארד דולר - 52% יותר מאשר קבוצת NBA. אבל הצמיחה של ה-NFL בחמש השנים האחרונות די נבלמה ביחס לשנים עברו וישנם מספר סיכונים ממשיים לעתיד ספורט - כגון מחקרים לתוך מוחות של ספורטאים שעסקו בו. כמו כן, ברוקלין נטס ויוסטון רוקטס מה-NBA נמכרו בשנה האחרונות בסכום השווה פי 8 מההכנסה השנתית שלהם. קבוצות NFL שנמכרו בשנים האחרונות, נמכרו בסכום הקרוב לפי 6 מההכנסה השנתית שלהם. כיום קשה לראות קבוצת NBA נמכרת בפחות מ-1.5-2 מיליארד דולר. יוסטון רוקטס, אחת מהקבוצות הטובות בליגה, נמכרה בסכום של 2.2 מיליארד דולר לטילמן פרטיטה וקבעה שיא לרכש קבוצת ספורט בארה"ב. ברוקלין נטס, אחת מהקבוצות הגרועות בליגה, תימכר למיליארדר הטיוואני ג'וזף צאי עבור סכום שמעניק לכל המניות שלה שווי של 2.3 מיליארד דולר.

 

השווי של מספר קבוצות כנראה יצמח בעשרות אחוזים בשנים הקרובות. לוס אנג'לס לייקרס וניו יורק ניקס נהנות מהסכמי זכויות שידור אדירים - למרות חוסר הצלחה בשנים האחרונות. הצלחה על המגרש תעלה את השווי של של הקבוצות הללו בצורה משמעותית אבל צפי הצמיחה הגדול ביותר נמצא דווקא אצל הקבוצה הכי מוצלחת בשנים האחרונות - גולדן סטייט ווריירס, שבעוד עונה וחצי תעבור לסן פרנסיסקו לארנה חדשה בשווי 1 מיליארד דולר. גולדן סטייט, הקבוצה השלישית הכי שווה בליגה, הגדילה את השווי שלה ב-19% בשנה האחרונה וייתכן מאוד שתעקוף את השווי של הניקס והלייקרס כאשר תעבור מאוקלנד לצד השני של המפרץ.

 

גם קבוצות משווקים קטנים, כגון מילווקי באקס, נהנות מעלייה בהכנסות ובשווי בזכות מעבר לארנה חדשות. מילווקי, למשל, תפתח את הארנה החדשה שלה השנה אבל כבר נהנתה מעלייה של 37% בשווי שלה ל-1.075 מיליארד דולר. הבעלים הנוכחיים רכשו את המועדון ב-550 מיליון דולר ב-2014. הקבוצה נהנתה, בין השאר, משירותיו של יאניס אנדטוקומבו, סופרסטאר העתיד של הליגה.

 

פילדלפיה 76', שבמדיה משחקים בן סימונס וג'ואל אמביד, נהנתה מעלייה של 48% בשווי שלה בזכות עלייה של 84% ברייטינג בשידורים המקומיים ועלייה משמעותית במכירות מנויים וכרטיסים (בעיקר, בזכות עניין רב בשחקנים החדשים ומעוררי התקווה של הקבוצה).

 

 

בן סימונס מפילדלפיה. צמיחה של 48% בן סימונס מפילדלפיה. צמיחה של 48% צילום: איי פי

 

רכובה על פופולריות בסין

 

עם כל הכבוד להצלחה של קבוצות בשוק המקומי שלהן, ה-NBA כולה, רכובה על ענף אמריקאי שתפס בחו"ל וצומח לגבהים חדשים (הרבה בזכות הליגה), נהנית מכל ההצלחה המסחרית הזו הרבה בזכות העולם שמחוץ לארה"ב.

 

למשל, בסין כ-300 מיליון תושבים מתעניינים בכדורסל. ב-2015 ה-NBA חתמה על הסכם שיווק/זכויות שידור/רישיונות לחמש שנים עם 34 חברות תקשורת ושיווק סיניות. ההסכמים הניבו לליגה יותר מ-800 מיליון דולר.

 

בליגה כבר החלו במשא ומתן לחידוש ההסכמים, שככל הנראה יכניסו יותר מ-800 מיליון דולר.

 

איך אפשר לדעת שיהיו גדולים יותר? ה-NBA נהנית מפופולריות הולכת וגוברת בסין - 144 מיליון סינים עוקבים אחרי הליגה במדיות החברתיות - יותר מכל ליגה אחרת. כוכבי הליגה מגיעים לסין מדי שנה כדי לקדם את מותגי הנעליים שלהם וגם את הליגה כולה, ובכך הפופולריות של הענף, של האינדיבדואלים ושל הליגה צומחת. לפי אחד מהבכירים בליגה, מארק טייטום "האופרציה של ה-NBA בסין שווה יותר מ-4 מיליארד דולר".

 

בזירה המקומית, בארה"ב, ה-NBA בעל הסכם זכויות שידור בשווי 24 מיליארד דולר לתשע שנים. הרייטינג עלה העונה ב-15%. גם הסכמי החסות של הקבוצות שווים יותר מאי פעם. הערכות הן שהפרסום על גופיות המשחק הולך להיות מנוע מסחרי נוסף שהולך להיעזר בפופולריות הרבה של הליגה מחוץ לארה"ב - כדי להפוך את ה-NBA לליגה האמריקאית המכניסה ביותר מחסויות.

 

 

מרצ'נדייז של מיאמי. נמכר בכל העולם מרצ'נדייז של מיאמי. נמכר בכל העולם צילום: איי פי

 

השחקנים בחזית

 

לשחקנים, כאמור, יש חלק חשוב בשיווק של הליגה ובהפיכתה לפופולרית ברחבי העולם. בגלל זה הם בראש חזית השיווק. בגלל זה הם מקבלים 51% מההכנסות של הליגה. הבינלאומיות של השחקנים גם כן משחקת תפקיד משמעותי מאוד בשיווק של הליגה ברחבי העולם. ניתן רק לשער ששווקים חדשים נפתחים בפני הליגה בזכות שחקנים שמגיעים מאותם שווקים. ואכן, פוטנציאל הצמיחה של הליגה בשווקים כגון יוון וניגריה (יאניס אנדטוקומבו) ואפריקה בכלל (ג'ואל אמביד), אוסטרליה (בן סימונס, פאטי מילס), צרפת (רודי גובר, טוני פארקר, פרנק ניליקינה ועוד), ספרד (האחים גאסול, מארק רוביו ואחרים), סרביה, קרואטיה, בוסניה, לטביה, ליטא, גרמניה, שווייץ, טורקיה, אנגליה, ברזיל, קנדה, גיאורגיה, ישראל ועוד - הוא גדול, באופן משמעותי, מפוטנציאל הצמיחה של ה-NFL, שמתבססת בעיקר על הכנסות מארה"ב, ה-MLB, שמתרכזת בעיקר בארה"ב ומרכז אמריקה ושל ה-NHL, ליגה של ענף נישה באופן יחסי.

 

יש כ-110 שחקנים בינלאומיים ב-NBA מ-42 מדינות שונות (לשם השוואה, ב-1998 היו 29 שחקנים מפחות מ-30 מדינות). העובדה שיש כיום, יותר מתמיד, כוכבים ממדינות שונות, הופכת את ה-NBA לליגה הרבה יותר מעניינת ומרתקת מבחינת אזרחי המדינות הללו מאשר כל ליגה אחרת בארה"ב - ובגלל שמדובר בליגה הטובה בעולם לכדורסל, ללא כל צל של ספק - אז אולי יותר מכל ליגה בעולם.

 

ליגה בגישה כל כך שונה

 

אבל זה לא רק הבינלאומיות שבלב הצמיחה של ה-NBA. זו גם הגישה של הליגה לשיווק הכוכבים, החופש שהם מקבלים ברשתות החברתיות להגיד מה שהם רוצים ואיך שהם רוצים (הקומישינר אדם סילבר אמר לאחרונה שהליגה "מקדמת אינדיבדואליות"), החופש של האוהדים לעלות בפרופיל שלהם קליפים של אירועי שיא במשחקים (לליגה יש 1.4 מיליארד עוקבים בינלאומיים), הסטטיסטיקות הרבות שהליגה מייצרת (שמושכות גיקים ומהמרים), החיבוק של הטכנולוגיה (הליגה עובדת עם אינטל ועושה ניסויים עם VR ו-AR), סרטי התעודה והראיונות עם כוכבי עבר, הפתיחות בפני תרבויות חדשות ועבודת השטח הרבה שעושים בקהילות בערי הקבוצות, ובאירועים בינלאומיים כגון Basketball Without Boarders. והכי חשוב? ב-NBA נראה שמבינים שאנשים נמשכים לסיפורים של אנשים אחרים - ולכן הליגה מקיימת מעיין תוכנית ריאלטי ארוכה שהתחילה לשדר, בעצם, בשנות השמונים כאשר לארי בירד ומג'יק ג'ונסון נלחמו על השליטה בממלכת הליגה, המשיכה במסעותיו ברחבי הליגה של אלוהים (מייקל ג'ורדן) ואז במסעותיהם של חסידיו (קובי בראיינט) עם אויבייהם (שאקיל אוניל) לפסגה, הליגה דעכה במעט כאשר גרג פופוביץ' וחבורת הקאובויים שלו מסן אנטוניו התנחלו בצמרת אך קפצה כאשר יורשו של אלוהים - לברון ג'יימס - פרץ לבמה המרכזית; וכעת מגיעה לשיאים חדשים עם מגוון של סופרסטארים שצמחו על כתפיי הענקיים: קווין דוראנט, סטפן קרי, ג'יימס הארדן, ראסל ווסטברוק, קיירי אירווינג, אנתוני דיוויס ואחרים. כולם "טיפוסים" שמתחברים לקהל הצעיר, שנמשך אליהם ומושך איתו אחרים. ובאופק כבר אפשר לראות את העתיד הוורוד.

 

אותם חבר'ה, שלא זוכרים את ג'ורדן ואפילו לא היו שביב של רעיון במוח של אבא שלהם כאשר לארי בירד ומג'יק ג'ונסון שיחקו, אבל גדלו על לברון וקובי, נכנסים לליגה והם נראים לא פחות מעניינים או פחות מוכשרים מקודמיהם בתפקיד. רבים מהם בכלל גדלו הרחק מלוס אנג'לס - בניו יורק, מילווקי או סקרמנטו, אבל הם עוקבים כבר שנים אחרי הריאלטי/אופרת הסבון הזו שנקראת NBA והם רוצים להיות הגיבורים הבאים שלה.

 

"מה שמדהים בליגה הזו זה הסיפורים והנרטבים שהיא מייצרת", אמרה כתבת ESPN רמונה שלברון בפודקאסט שלה. "בליגה הבינו שהדמויות הללו הם אלו שעושות את הסיפור. והדמויות הללו הבינו שבכלל לא צריך להיות איכפת להם שהם חלק מהסיפור, ההפך - הם מבינים את כוחו של הסיפור".
בטל שלח
    לכל התגובות
    x