$
ספורט עולמי

פורמולה 1 מכניסה יותר מהמונדיאל

ההכנסות של סבב מרוצי המכוניות הסתכמו ב-16.2 מיליארד דולר ב-15 השנים האחרונות, ועקפו את ההכנסות מטורניר הכדורגל

שירות כלכליסט 18:0401.06.15

ההכנסות של פורמולה 1 הסתכמו ב-16.2 מיליארד דולר ב-15 השנים האחרונות, ועקפו את ההכנסות מהמונדיאל, כך עולה ממחקר חדש.

 

 

 

 

ברני אקלסטון ברני אקלסטון צילום: אימג'בנק, gettyimages

 

חלון ההשוואה בין שניהם משמעותי, שכן הוא נוגע לתקופה שהחלה בבחירתו בפעם הראשונה של נשיא פיפ"א המושמץ ספ בלאטר ב-1998. בלאטר נבחר ביום שישי בפעם החמישית לכהונה של 4 שנים, למרות השערורייה שפרצה כש-14 בכירים בארגון נעצרו בחשד לשחיתות.

 

הדיווחים אמנם לא היו מזהירים, אך לזכותו של בלאטר נזקף המהפך במצב הפיננסי של פיפ"א, והוא עצמו הפך לאדם החשוב ביותר בעולם הספורט. אולם מתברר כי הפורמולה 1 והמנכ"ל שלה ברני אקלסטון משאירים לפיפ"א אבק.

 

המונדיאל נערך כל ארבע שנים. לאחר בחירת בלאטר ההכנסות של הטורניר עמדו על 1.9 מיליארד דולר. בעוד שבארבע השנים לפני המונדיאל הקודם שנערך בברזיל ב-2014 ההכנסות התנפחו ל-5.7 מיליארד דולר, הודות לחוזי השידור והספונסרשיפ הגבוהים עם חברות כמו אדידס, ויזה וקוקה קולה. ההכנסות הכוללות של פיפ"א עומדות כתוצאה מכך על 14.5 מיליארד דולר מאז 99'. זהו סכום מעורר הערכה, אך הוא מתגמד לעומת ההישגים של הפורמולה 1.

 

החברה האם של הפורמולה 1 היא דלתא טופקו (Delta Topco) שבסיסה באי ג'רזי. בעלת המניות הגדולה ביותר שלה היא חברת הפרייבט אקוויטי CVC, שמחזיקה בנתח של 33%. בעלת המניות השנייה בגודלה היא חברת ניהול הנכסים האמריקאית וואדל אנד ריד, שמחזיקה ב-20.9%, ואחריה החברה המנהלת את העיזבון של ליהמן ברדרס שפשטו את הרגל, שמחזיקה ב-12.3%. במבינו הולדינגס, הקרן של משפחת אקלסטון מחזיקה ב-8.5% כש-5.3% הם בידי אקלסטון עצמו. שאר המניות בבעלות בנקים וקרנות. פירוש הדבר שמנוע פיננסי חזק הוא שמניע את העסק.

 

ההכנסות של טופקו נובעות משש מקורות. מהנמוך לגבוה: מכירות של מכונות אוטומטיות ודוכנים במסלולים הכניסו 33.9 מיליון דולר ב-2013. סדרת המרוצים GP2 הכניסה 34.1 מיליון דולר ממכירת מכוניות וחלקים לקבוצות, בעוד שחבילות האח"מ בפורמולה 1 ו- Paddock Club רשמו הכנסות של 87.8 מיליון דולר. פרסום חוצות במסלולים וספונסרשיפ לסדרת המרוצים מחברות כמו חברת המשלוחים DHL ויצרנית שעוני היוקרה רולקס, מכניסים 259 מיליון דולר. שני מקורות ההכנסה הנותרים הם גם הגדולים ביותר: תשלומים לאירוח ושידור המרוצים. שני המקורות האלה מכניסים סכומים זהים שב-2013 עמדו ביחד על 1.3 מיליארד דולר

פירוש הדבר שכלל ההכנסות של טופקו ב-2013 עמדו על 1.7 מיליארד דולר. שיפור ניכר לעומת ההכנסות 15 שנה קודם לכן.

 

ב-1999 החברה המפעילה של המרוצים הייתה פורמולה 1 אדמינסטריישן, ומסמכי החברה מראים כי ההכנסות עמדו על 341.5 מיליון דולר בלבד. ההתעניינות במרוצים זינקה מאז בעקבות כניסתן של יצרניות המכוניות, ואקלסטון הוסיף מרוצים חדשים באסיה ובמזרח התיכון. המהלכים האלה עזרו להפוך את הפורמולה 1 למרוצי הספורט הנצפים ביותר בכל שנה – בשנה שעברה 425 מיליון אנשים צפו בסדרה.

 

בין 1999 ל-2013, ההכנסות של הפורמולה 1 הסתכמו ב-16.2 מיליארד דולר. סכום זה לבדו גבוה מההכנסות של פיפ"א, והוא אינו כולל את הנתונים עבור 2014. מאז 1999 ההכנסות של המרוצים טיפסו פי חמישה לעומת צמיחה של פי שלושה בפיפ"א.

 

ביצועי הטורבו האלה נזקפים לזכותו של אקלסטון. הוא עצמו צבר הון של 4 מיליארד דולר ממכירת אחזקות בספורט. הוא לא נותר רק במושב הנהג אלא ארגון בעצמו את כל העסקאות המרכזיות שעזרו לעצב את הפורמולה 1 של ימינו.

 

תחקיר של העיתון הבריטי אקספרס מהשנה שעברה מצא כי ב-30 השנים מאז הוא עומד בראש הפורמולה 1, אקלסטון חתם על חוזים בשווי מוערך של 23.4 מיליארד דולר. לפי ההערכות, סכום זה הוא הגבוה ביותר שגייס אדם אחד בכל ההיסטוריה של הספורט המקצועי.

 

ההכנסה הגדולה ביותר מגיעה מהחוזה עם ערוץ השידור הגרמני RTL, עליו חתם אקלסטון ב-1991 ותקף עד היום. זהו חוזה השידור הוותיק ביותר בפורמולה 1, ומייצר 1.4 מיליארד דולר בהכנסות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x