$
ספורט ישראלי

תגידו, אתם רציניים?

מינהלת ליגת־העל בכדורגל מבססת את המודל העסקי שלה על מודל שקרס והיה "כמעט אסון נוראי" לכדורגל ההולנדי. קצת גוגל ושיחות עם אנשים בהולנד יכולים למנוע כמעט אסון לכדורגל הישראלי

אוריאל דסקל 09:4023.02.15

בראיון עם גלובספורט דיבר מנכ"ל מינהלת הליגה, אורן חסון, בביטחון רב על הקמת ערוץ טלוויזיה פרטי ובתשלום של מינהלת הליגה, שבו ישודרו משחקים, כתבות, אימונים וכו'. "המודל שאנחנו מתבססים עליו הוא הולנד", אמר חסון. "הם הקימו ערוץ עצמאי של הליגה העליונה, ערוץ פרימיום בתשלום - ועוברים את היעדים הכלכליים שהם הציבו לעצמם בעשרות אחוזים. יש סיכוי גבוה מאוד שנלך על קונספט דומה. הערוץ לא יכלול רק משחקים אלא גם תקצירים, ומסיבות עיתונאים, וכתבות צבע. זה יהיה ערוץ קבוצות לכל דבר". חסון אמר כי עלויות הפקת משחקים יהיו נמוכות ב־25% ממה שהיו לפני חמש שנים ושהמכשולים הרגולטוריים לא אמורים להוות בעיה. "כבר התחלנו לבדוק את כל המשמעויות...אנחנו נעשה מהפכה, תאמין לי".

 

 

 

 

ממפיס דמפאיי מפ.ס.וו איינדהובן. הערוץ של המנהלת ההולנדית - שנקרא Eredivisie Live - היה יכול להסתיים ב"אסון" ממפיס דמפאיי מפ.ס.וו איינדהובן. הערוץ של המנהלת ההולנדית - שנקרא Eredivisie Live - היה יכול להסתיים ב"אסון" צילום: אי פי איי

 

ובכן, בדיקה זריזה בגוגל מגלה שהמודל ההולנדי הזה שחסון מדבר עליו היה הצלחה מאוד מוגבלת. חובות של 60 מיליון יורו חייבו את הליגה למכור את הערוץ שלה לפוקס עבור מיליארד יורו ל־12 שנה. לא מספיק לעשות רק גוגל. שיחה עם המומחה לכלכלת הספורט ההולנדי, פייטר צווארט, מגלה שהערוץ - שנקרא Eredivisie Live - היה יכול להסתיים ב"אסון".

 

"די לא מוצלח"

 

קודם כל רקע. הערוץ הוקם ב־2008 וב־2013 פוקס רכשה אותו. לפי צווארט, "הוא היה די לא מוצלח". הסיבות לחוסר ההצלחה רבות: הליגה ההולנדית החליטה להקים את הערוץ אף על פי שערוצים בפיי־פר־וויו לא היו הצלחה גדולה בהולנד והמסורת הלכה נגדם. ב־1996 הקבוצות ניסו להקים ערוץ ביחד עם Sport7 ואחרי ארבעה חודשים בלבד הערוץ החדש פשט את הרגל. ב־2006 טייקון התקשורת יון דה מול (John de Mol) ניסה להקים ערוצי כדורגל הולנדי עם ערוץ Talpa וקבוצות הליגה. ערוץ אחד בתשלום וערוץ אחד פתוח - שבו יראו את תוכנית סיכום המחזור. אחרי שנה הפרויקט הופסק. "ואז התחילו לדבר במינהלת הליגה על הקמת Eredivisie Live", אומר צווארט. "ההסכם עם Talpa הכניס הרבה מאוד כסף והמועדונים לא רצו לרדת בהכנסות מזכויות השידור. הם החליטו על הקמת ערוץ משלהם, ובשביל ההקמה לקחו הרבה מאוד כסף בהלוואה מהבנקים כדי לפצות על ההפסדים מאי־מכירת זכויות השידור. התקווה שלהם היתה שהערוץ יהיה הצלחה והמועדונים יתחילו להרוויח".

 

אמנם הצטרפו יותר מנויים ממה שהם חשבו תחילה, אבל עלויות ההפקה היו גבוהות מדי וההכנסות מזכויות שידור היו באותה הרמה של שנת 2001 - כ־35 מיליון יורו בשנה. הכסף הרב ביותר הגיע דווקא ממכירת תוכנית הסיכום ו"ההיילייטס" לערוץ הממלכתי ההולנדי - NOS. "החובות היו גבוהים מאוד וכיסו אותם רק ב־2013 אחרי שפוקס נכנסה לעסק. כך הערוץ לא הפך לאסון מוחלט", מסכם צווארט. במינהלת הליגה ההולנדית לא מדברים על הנושא, אך עיתונאים הולנדים מאשרים את הדברים. סיורד מוסו, כתב הכדורגל הוותיק של "אלחמן דאחבלאד", אמר: "ההסכם עם פוקס גרם לכולם להיות מרוצים כי פתאום המועדונים התחילו לקבל כסף מזכויות שידור ולא הוציאו הרבה כסף על הפקה וכיסוי חובות. ואני חושב שהסטנדרט של ההפקה של פוקס יותר טוב".

 

 

אורן חסון, מנכ"ל מנהלת הליגה. "ההסכם עם פוקס גרם לכולם להיות מרוצים כי פתאום המועדונים התחילו לקבל כסף מזכויות שידור ולא הוציאו הרבה כסף על הפקה וכיסוי חובות. ואני חושב שהסטנדרט של ההפקה של פוקס יותר טוב". אורן חסון, מנכ"ל מנהלת הליגה. "ההסכם עם פוקס גרם לכולם להיות מרוצים כי פתאום המועדונים התחילו לקבל כסף מזכויות שידור ולא הוציאו הרבה כסף על הפקה וכיסוי חובות. ואני חושב שהסטנדרט של ההפקה של פוקס יותר טוב". צילום: יובל חן

 

"פחות כסף מבלגיה"

 

בשיא, על פי דיווחים של NRC האנדסבלאד, הערוץ של הליגה ההולנדית הביא 570 אלף מנויים שכל אחד שילם כ־9.95 יורו בחודש בממוצע - הכנסה של 56.7 מיליון יורו, פחות מהכנסת השיא, שעמדה על כ־100 מיליון יורו בעונה. היום הקבוצות בהולנד מכניסות כ־80 מיליון יורו בעונה, בזכות הסכם פוקס. "אפילו לבלגיה היתה הכנסה גבוהה יותר מזכויות שידור", אמר מנכ"ל המינהלת ההולנדית פרנק רוטן. "הסכומים רק ירדו בגלל הערוץ הזה", אומר צווארט. "אני לא חושב שערוץ כזה יכול להצליח. חלק מהבעיה היתה ניהול לא נכון, אבל הבעיה העיקרית היא שההולנדים לא אוהבים לשלם על ערוצים בתשלום". "זה היה סטארט־אפ שנרכש בסופו של דבר", מסכם מוסו. "היו להם חמש שנים להתחיל להרוויח מזה, אבל הם לא".

 

האם הישראלים אוהבים לשלם על ערוצי ספורט בתשלום? בצ'רלטון מחזיקים את עצמם מעל המים בזכות זכויות שידור שידורים אינסופיים מרחבי העולם. הערוצים בתשלום של ערוץ הספורט הם הצלחה חלקית. שני הערוצים לא מתיימרים למשוך קהל רק לכדורגל הישראלי. "לא הייתי ממליץ להקים ערוץ של מינהלת", אומר צווארט. "אולי זה יכול לעבוד טוב יותר במדינות אחרות". בצ'ילה, למשל, עובד ערוץ דומה בהצלחה יחסית - אך זה רק בגלל ש־81% מהאוכלוסייה מגדירים את עצמם כמתעניינים בכדורגל.

 

אם המינהלת כאן בישראל מתבססת על המודל ההולנדי, היא בטח מצפה שמישהו ירכוש את הערוץ שלה במיליארד שקל - כי אחרת קשה לראות איך בדיוק תצליח להרים ערוץ, להפיק שידורים ולהכניס סכום של כ־45 מיליון שקל כדי לא לחוות ירידה מההכנסות הליגה מזכויות שידור כיום.

 

נאמר שערוץ 1 ישלם יותר ממה שהוא משלם היום (סביר להניח שלא) על המשחק המרכזי - 15 מיליון שקל בשנה. מינהלת הליגה צריכה הכנסה של 2.5 מיליון שקל בחודש בשביל שהערוץ יכניס 30 מיליון שקל בעונה, ובכך הליגה תכניס את אותו הסכום שהיא מכניסה כיום. בשביל זה צריך 50 אלף איש שישלמו 50 שקל בחודש כל אחד. כאמור בין 130 אלף ל־150 אלף איש הם מנויים לצ'רלטון במחיר של כ־50 שקל בחודש כל אחד עבור שני ערוצים שמשדרים את הליגה הישראלית וליגות רבות אחרות. כמה מ־130–150 בתי האב הללו יסכימו לשלם 50 שקל נוספים בשביל ערוץ רק לכדורגל ישראלי? נאמר, חצי? זה 75 אלף. אלו הערכות אופטימיות. ממוצע הקהל בליגת־העל הוא פחות מ־42 אלף איש בסופ"ש. כ־270 אלף איש צופים בממוצע במשחק המרכזי - בערוץ פתוח. האם 30% מהם יהיו מוכנים לשלם 600 שקל בעונה בשביל שלושה משחקים נוספים כל שבת? אולי. רבים מהם כבר היום משלמים יותר מ־600 שקל בשנה על חבילת הספורט. מינהלת הליגה מצפה שהאוהדים ישלמו יותר מ־1,200 שקל בשנה על ספורט בטלוויזיה.

 

ועלויות? עלות הפקה של משחק בודד היא בסביבות 25 אלף שקל–30 אלף שקל. כפול שלושה משחקים בשבת. זה הוצאה של כ־3 מיליון שקל בשנה על שלושה שידורים בשבת בלבד. והערוץ לא יכול לחיות משבת לשבת, הוא יצטרך לספק תוכן נוסף לאורך השבוע. יהיו הוצאות שיווק, הקמה, רגולציה וכו'. כלומר, ההכנסה נטו תהיה פחות מ־45 מיליון שקל.

 

 

שחקני מכבי נתניה מליגת העל. לפני שמינהלת הליגה פותחת את הערוץ משלה, היא צריכה להבין איפה היא עומדת. ללמוד מטעויות העבר (גם של ליגות אחרות) שהובילו להכנסות העלובות מזכויות שידורים ולהתאים את עצמה לקהל ולשוק התקשורת הישראלי שחקני מכבי נתניה מליגת העל. לפני שמינהלת הליגה פותחת את הערוץ משלה, היא צריכה להבין איפה היא עומדת. ללמוד מטעויות העבר (גם של ליגות אחרות) שהובילו להכנסות העלובות מזכויות שידורים ולהתאים את עצמה לקהל ולשוק התקשורת הישראלי צילום: ראובן שוורץ

 

זכויות שידור זה נכס

 

שוק זכויות השידור ברחבי העולם ב־2014 עמד על 36.8 מיליארד דולר - זינוק של 34% מאז 2010. הסיבה העיקרית: ספורט הוא המוצר הטלוויזיוני היחיד שחייבים לצרוך בלייב - אי אפשר להקליט ולראות אחר כך כמו כמעט כל מוצר טלוויזיוני אחר. את הצמיחה הזאת ליגת־העל פספסה. ההפך, הסכומים שהכניסה מזכויות שידור ירדו מכ־80 מיליון שקל ב־2002. הסיבות לכך רבות": הכדורגל הישראלי היה בועה שהתפוצצה והכדורגל נהפך ל"נישה" כפי שהגדיר זאת בכיר בחברת הלוויין yes. כ־30 שידורים מחו"ל בסוף שבוע מוסיפים תחרות לא קלה לליגת העל.

 

"הדבר הכי חשוב בשיווק ספורט זה להבין את המקום שלך", אומר איבן בראבו, מנהל השיווק לשעבר של ריאל מדריד. "לא כל אחד יכול להיות ריאל מדריד, לא כל ליגה היא הפרמיירליג. אם אתה מבין איזה מקום אתה יכול לתפוס בלוח הזמנים של האוהד שלך, זה הצעד הראשון להצלחה עסקית בכדורגל".

 

לפני שמינהלת הליגה פותחת את הערוץ משלה, היא צריכה להבין איפה היא עומדת. ללמוד מטעויות העבר (גם של ליגות אחרות) שהובילו להכנסות העלובות מזכויות שידורים ולהתאים את עצמה לקהל ולשוק התקשורת הישראלי. להכריז על הקמת ערוץ משלך זה טוב ויפה לראיון, אבל במציאות זו תוכנית שדורשת אנשים רציניים. לא הכרזות מאנשים שחושבים שהם רציניים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x