$
חסויות וזכויות שידור

מונדיאל 2014: נייקי בונה על השחקנים והקבוצות, אדידס בונה על פיפ"א ומסי

בעוד שאדידס מספקת את כדורי המשחקים של המונדיאל מאז 1970, והאריכה את חוזה הספונסרשיפ שלה על התחרות עד 2030, זו הפעם הראשונה שנייקי מספקת את הציוד למספר רב יותר של נבחרות מאשר אדידס

שירות כלכליסט 17:4830.05.14

נייקי, יצרנית בגדי הספורט האמריקאית, בונה על כך שבין המפרסמים שלה נמנים יותר כוכבי כדורגל ידועים מאשר לאדידס, בקרב הבא בין שתי היריבות על תואר מותג הספורט הנמכר ביותר במונדיאל הקרוב. 

 

 

נעליו של רונלדו. נייקי החתימה 6 מתוך 10 "שחקני הכדורגל השיווקיים ביותר בעולם" נעליו של רונלדו. נייקי החתימה 6 מתוך 10 "שחקני הכדורגל השיווקיים ביותר בעולם" צילום: רויטרס

 

נייקי החתימה 6 מתוך 10 "שחקני הכדורגל השיווקיים ביותר בעולם", זאת לעומת שלושה של אדידס. פומה, המותג הגרמני, שלחה נציג אחד בלבד לרשימת 10 השחקנים המוכרים בעולם. כך עולה מדירוג שפרסמה חברת מחקר השיווק בספורט רפוקום.

 

כריסטיאנו רונלדו הפורטוגלי, שמקבל חסות מנייקי, הוא הראשון בדירוג של רפוקום. כוכב ריאל מדריד מוכר על ידי 84% מהאנשים בעולם, ומכר ב-2013 יותר ממיליון חולצות ששמו מתנוסס עליהן. במקום השני מדורג ליאו מסי הארגנטינאי השייך לאדידס.  76% מהאנשים מכירים אותו ו"השיווקיות" שלו כמעט ולא נפגעה על אף הירידה בביצועים של ברצלונה העונה.

 

המשיכה של רונלדו המוחצן, שבינואר גבר על מסי וזכה בתואר השחקן הטוב ביותר בעולם, זוכה לתמיכה מצד השימוש שלו בטוויטר ו-26 מיליון העוקבים אחריו. לשם השוואה, למסי המופנם יותר יש 2 מיליון עוקבים ברשת החברתית.

 

רונלדו כנראה עוזר למכור חולצות גם כשהוא עצמו מוותר על אחת – הוא מככב בעירום על שער הגיליון האחרון של מגזין ווג הספרדי ביחד עם בת הזוג שלו אירינה שייק – אם כי ההטבות מהמיתוג שחו מתחלקות במידה מסוימת בין שתי החברות, שכן אדידס היא הספונסרים של ריאל מדריד.

 

"אף שבראש ובראשונה מדובר על הביצועים במגרש, המשיכה של שחקן נמדדת לפי שורה של משתנים. אצל שחקני כדורגל אפשר לראות הכל, על המגרש ומחוצה לו, שבוע אחר שבוע", אומר מייסד רפוקום פול סמית'. "ספורטאים כמו רונאלדו הם בעלי ייחוד. חבל שאי אפשר למכור את התכונה הזו בנפרד".

 

נייקי מנסה לעשות בדיוק את זה עם הפרסומת הנוצצת שלה בכיכובם של רונאלדו ושייק, שבה שניהם משחקים כדורגל בפארק מקומי ומוצאים עצמם מבקיעים פנדל באצטדיון ענק נגד הגיבורים שלהם, ביניהם שמות נוספים המככבים ברשימה של רפוקום כמו ווין רוני מאנגליה וניימאר הברזילאי.

 

אדידס הגיבה עם פרסומת חדשה משל עצמה, שהושקה ביום שבת ובה נראה מסי חולם על היריבים שלו כמו בסטיאן שוויינשטייגר הגרמני, לואיס סוארז מאורוגוואי ודני אלבז הברזילאי, אולם אף אחד מהם לא מדורג ברשימה של רפוקום.

 

 

הכדור של המונדיאל. אדידס עם פיפ"א עד 2030 לפחות הכדור של המונדיאל. אדידס עם פיפ"א עד 2030 לפחות צילום: איי אף פי

 

אדידס, ששולטת בשוק נעלי, חולצות וכדורי הכדורגל, עומדת בפני תחרות קשה מצד נייקי, יצרנית ביגוד הספורט הגדולה בעולם, שהפכה לשחקנית רצינית בכדורגל רק ב-20 השנה האחרונות.

 

בעוד שאדידס מספקת את כדורי המשחקים של המונדיאל מאז 1970, והאריכה את חוזה הספונסרשיפ שלה על התחרות עד 2030, זו הפעם הראשונה שנייקי מספקת את הציוד למספר רב יותר של נבחרות מאשר אדידס - 10 מתוך 32 הנבחרות שהעפילו לטורניר מקבלות חסות מנייקי – כולל המארחת והפייבוריטית, ברזיל.

 

אדידס, שמספקת את הציוד לתשע נבחרות, ביניהן האלופה היוצאת ספרד וכן ארגנטינה וגרמניה, מעריכה כי תרוויח סכום שיא של 2 מיליארד יורו (2.7 מיליארד דולר) השנה מכדורגל, מעל 2 מיליארד דולר שנייקי תרוויח.

 

"כדורגל הוא הדי.אן.איי של החברה שלנו. אנחנו רוצים להראות בבירור שאנחנו מספר 1 בכדורגל", הכריז בשבוע שעבר מנכ"ל אדידס הרברט היינר במסיבת עיתונאים. עוד הוא הוסיף שאדידס מצפה למכור מספר רב יותר באופן משמעותי של כדורים מאשר במונדיאל הקודם, שנערך לפני ארבע שנים בדרום אפריקה, ומספר זהה של חולצות.

 

היינר הודה שלאדידס מצפה קרב "ראש בראש" מול נייקי בשוק נעלי הכדורגל, אך חזה שאדידס תמכור 2 מיליון זוגות של הנעליים במהדורת המונדיאל המיוחדת.

מנגד, בנייקי מעריכים כי כבר מכרו יותר נעליים מאשר אדידס, כולל בגרמניה, שוק הבית של אדידס.

 

בעוד שאדידס תספק את הציוד לנבחרת גרמניה, רבים מהשחקנים המובילים שלה נועלים כעת נעליים של נייקי כשתשעה מהשחקנים שפתחו במשחק נגד פולין החודש נעלו נייקי.

 

עם זאת, היינר דחה את הטענות שהחברה פשוט לא החתימה את השחקנים הנכונים. לטענתו, 14 מתוך 27 חברי הנבחרת הגרמנית ינעלו את נעלי אדידס עם סימן ההיכר של שלושת הפסים. במקביל, פומה שהשחקן היחיד המפרסם אותה שנכלל בעשרת הגדולים של הרשימה של רפוקום הוא חלוצה לשעבר של נבחרת צרפת תיירי הנרי, פנתה לתכסיס מקורי כדי למשוך תשומת לב: היא הצליחה לשכנע שחקנים כמו חלוץ נבחרת איטליה מריו באלוטלי, מרקו רויס הגרמני וססק פברגאס הספרדי לנעול נעל אחת ורודה ונעל אחת כחולה.

 

"בכנות, בפעם הראשונה שראיתי את הנעליים, חשבתי שהבחור מפומה השתגע. אבל אז הבנתי שהוא לא, והתחלתי להתרגש", סיפר באלוטלי. "זו בדיוק הסיבה בגללה בחרתי להיות עם פומה, הם מעזים להיות שונים וכולם יודעים שגם אני כזה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x