• תפריט
רכישות

רד בול השקיעה יותר מ-1.2 מיליארד דולר בקבוצת הפורמולה 1 שלה

הקבוצות בפורמולה 1 גורפות הכנסות משלושה מקורות עיקריים: חוזי ספונסרשיפ, בעלי הקבוצות וכספי זכייה

שירות כלכליסט 18:1909.04.14

ענקית משקאות האנרגיה רד בול הוציאה למעלה מ-1.2 מיליארד דולר בעשור האחרון על קבוצת הפורמולה 1 שלה, כך עולה מדו"ח שהתפרסם בנושא. אולם ההשקעה עשויה להיפסק בשל מחלוקת לגבי רגולציות המנוע החדשות, שפוגעת בסדרת המרוצים. 

 

מכונית של פורמולה 1. הרוויחה 91 מיליון דולר מ-34 מנותנות החסות שלה מכונית של פורמולה 1. הרוויחה 91 מיליון דולר מ-34 מנותנות החסות שלה צילום: איי אף פי

 

רד בול מעורבת בפורמולה 1 כבר קרוב ל-20 שנה. בתחילה היא שימשה כספונסרית וכבעלים חלקית של קבוצת סאובר, לאחר מכן היא הפכה לספונסרית של יריבתה הנאבקת, יגואר. מערכת היחסים של רד בול עם פורמולה 1 העלתה הילוך בנובמבר 2004 כשרכשה את יגואר הבריטית מפורד עבור 1 דולר. באותה תקופה עלה החשש שהמהלך נועד לקדם את המוצרים של החברה ולא כדי לזכות במרוצים. אולם החששות הללו לא היו יכולות להיות רחוקות יותר מהמציאות.

 

מאז רכשה את הקבוצה מפורד, רד בול הוסיפה קרוב ל-300 עובדים, כך שמצבת כוח האדם עמדה על 658 נכון ל-2012, השנה האחרונה עבורה יש הצהרות פיננסיות זמינות. שלושה מינויים היו חשובים יותר מהשאר. הראשון הוא כריסטיאן הורנר, שבגיל 32 הפך לאחד ממנהלי הקבוצות הצעירים ביותר בהיסטוריה של הפורמולה 1, כשנכנס לתא הנהג ב-2005. ברד בול לא נסמכו רק על גילו הצעיר, אלא גם על ניסיונו לאחר שכבר ביסס את האליפות של קבוצת ארדן בסדרת הצעירה - פורמולה 3000.

 

הורנר הביא איתו את אדריאן ניואי, אחד המעצבים המצליחים ביותר בפורמולה 1. רד בול פיתו אותו לקבוצה בעזרת משכורת שנתית המוערכת ב-10.2 מיליון דולר. ב-2009 הצטרף אליו הנהג הגרמני סבסטיאן פטל בן ה-21, והשילוש הושלם. בשנתו הראשונה בקבוצה, פטל זכה בארבעה מרוצים עבור רד בול רייסינג, ובשנה לאחר מכן הוכתר לאלוף הצעיר ביותר בפורמולה 1. הוא זכה בתואר בכל אחת מהשנים שעברו מאז, והוא שובר שיא אחר שיא. 

 

רד בול השקיעה נכבדות בקבוצה כדי להבטיח את ההצלחה שלה. ההצהרות הפיננסיות של רד בול טכנולוג'י, השותפה המיידית של רד בול רייסינג, חושפות שחברת המשקאות הזרימה לקבוצה 1.2 מיליארד דולר מאז רכשה אותה. ב-2005 החשבון הסתכם ב-100 מיליון דולר, אך עד 2012 ההשקעה טיפסה ב-60% ל-159.4 מיליון דולר.

 

סבסטיאן פטל. שבר שיאים סבסטיאן פטל. שבר שיאים צילום: אם סי טי

 

רד בול מפסידה כסף

 

עלייה חדה ב-2009 בולטת במיוחד. באותה שנה פטל הצטרף לקבוצה, וההוצאות זינקו ב-29.5% ל-170 מיליון דולר. ההוצאות פחות במידה מועטה מאז, שכן הקבוצה השחיזה את נוסחת הזכייה במרוצים שלה. עם זאת, היא אינה מתרגמת לרווח במהירות גבוהה.

 

הקבוצות בפורמולה 1 גורפות הכנסות משלושה מקורות עיקריים: חוזי ספונסרשיפ, בעלי הקבוצות וכספי זכייה. בתמורה לזכייה באליפות ב-2011, רד בול רייסינג קיבלה שנה לאחר מכן סכום מוערך של 94.2 מיליון דולר בכספי זכייה, וכן 30 מיליון דולר לאחר שחתמה על חוזה חדש להתחרות בפורמולה 1. היא הרוויחה גם 91 מיליון דולר מ-34 מנותנות החסות שלה, כשהסכום הגבוה ביותר הגיע לפי ההערכות מיצרנית הרכב היוקרתית אינפיניטי. כתוצאה מכך, כלל ההכנסות של הקבוצה עמדו על 374.6 מיליון דולר, אך מכיוון שההוצאות עמדו על 367.1 מיליון דולר, השורה התחתונה לא הגיעה לסכום דו ספרתי. הרווח הנקי עמד בסופו של דבר על 7.5 מיליון דולר, סכום יחסית גבוה לקבוצת פורמולה 1.

 

בדרך כלל קבוצות הפורמולה 1 מתנהלות באיזון אפסי, שפירושו שהן מוציאות את כל ההכנסות הזמינות להן. זאת במטרה להשיג ניצחונות במרוצים, שכן הן מאמינות שעדיף לנצח ולא להרוויח מאשר להפסיד ולהרוויח.

 

אחת ההוצאות הגדולות ביותר של קבוצת פורמולה 1 מיועדת למחקר ופיתוח, וברד בול רייסינג, ההוצאה הזו זינקה במקביל להשקעות מצד הבעלים. ב-2005 הקבוצה הוציאה 21.4 מיליון דולר על מחקר ופיתוח, אך עד 2012 הסכום הזה קפץ כמעט פי 6 ל-122.3 מיליון דולר. ההשקעה באה לידי ביטוי בהצלחה במסלול המרוצים.ניצחון על המסלול מעלה את השווי של קבוצה, שבתורו מעניק לבעלים רווח כשהם מוכרים. הניצחון גם מעלה את היכולת של קבוצה להרוויח יותר מספונסרים, זאת מכיוון שהמותגים מוכנים לשלם יותר כדי ששמם יקושר עם קבוצה מנצחת.

 

היתרון לרד בול נובע מהחשיפה למותג. הסמלים שלהם הם הבולטים ביותר על המכוניות, הן של קבוצת רד בול רייסינג והן של קבוצת האחות טורו רוסו, שממוקמת באיטליה וגם היא בבעלות חברת המשקאות. ה-AVE של רד בול, כלומר המחיר שהיא תצטרך לשלם לרכישת כמות זהה של חשיפת מסך, עמד בשנה שעברה על סכום מוערך של 283.2 מיליון דולר. הסכום הגבוה ביותר מקרב כל המותגים בפורמולה 1 ומקביל ל-11.9% מכלל ההכנסות של כל הקבוצות.

 

בחמש השנים האחרונות, רד בול הרוויחה סכום משוער של 1.6 מיליארד דולר ב-AVE (חשיפה במדיות) מהפורמולה 1 לבדה, שעוזר לקזז את ה-1.2 מיליארד דולר שהשקיעה ברד בול רייסינג, וכן את ההשקעה בטורו רוסו. ההצהרות הפיננסיות עבור טורו רוסו לא חושפות את הסכום המדויק שרד בול הזרימה אליה מאז רכשה את הקבוצה ב-2005, אך לפי ההערכות מדובר על 484 מיליון דולר.

 

בהתחשב בהחזר הגבוה קשה לדמיין שרד בול תפרוש. אולם נתון ה-AVE לא משקף הכנסות במזומן, בעוד שההוצאות של החברה על הקבוצה מהוות עלות ממשית, כך שטכנית היא מפסידה כסף דרך הפורמולה 1. אם כי מדובר בטיפה בים עבור רד בול, שב-2012 מכרה 5.2 מיליון פחיות, ורשמה הכנסת שיא של 6.7 מיליארד דולר, עלייה של 15.9% בהשוואה לשנה קודם לכן.

 

"ההשקעה השיווקית הכוללת עבור רד בול גבוהה פי 10 מאשר בפורמולה 1", טוען הבעלים של החברה דיטריך מאטשיץ. אולם במידה והפורמולה 1 לא תמשיך למלא את הצרכים של רד בול, לא תהיה לה סיבה להישאר בתחרות. הזרז לכך עשוי להיות סיום רצף הניצחונות שלה.

 

המנועים השנה של המכוניות בפורמולה 1 שונו מ-2.4 ליטרים V8, שהיו בשימוש מאז 2006, למנועי 1.6 ליטרים turbocharged V6. במקביל, הם לא מוציאים יותר את הצליל הצווחני שמאפיין את הפורמולה 1, שינוי שמכעיס אוהדים רבים ומקורבים בתעשייה. מנגד, המנועים החדשים ידידותיים יותר לסביבה, מכיוון שהם קטנים יותר וכוללים תקנות שמגבילות את זרימת הדלק ל-100 ק"ג לשעה.

 

רנו, ספקית המנועים לרד בול רייסינג, מתקשה לעמוד בתקנות החדשות בעוד שהתוצאות הטובות ביותר של פטל בשני המרוצים שנערכו עד כה היו מקום שלישי בגרנד פרי של מלזיה. חברו לקבוצה דניאל ריקרדו נפסל מהמקום השני בפתיחת העונה של הגרנד פרי של אוסטרליה, לאחר שהגוף המנהל של הפורמולה 1 (FIA) טען שהמנוע שלו עקף את שיעור זרימת הדלק. הקבוצה מתכוונת לערער ב-14 באפריל.

 

בתשובה לעיתון האוסטרי Kurier, שבירר האם יש בכך כדי להשפיע על המחויבות ארוכת הטווח של החברה, אמר מטשיץ כי "מנקודת המבט שלנו יש גבול למה שאנחנו מוכנים לקבל". עוד הוסיף: "העובדה היא שהחיישן של הפדרציה מסר ערכים לא מדויקים מאז תחילת המבחנים בחורף. אנחנו יכולים להוכיח שלא חרגנו".

 

מטשיץ הוסיף כי השינויים במנוע פגעו בתחרויות ויש לנקוט בפעולה כדי לתקן זאת. "פורמולה 1 צריכה לשוב להיות מה שתמיד הייתה: הדיספלינה האולטימטיבית. היא לא אמורה לקבוע שיאים חדשים בצריכת דלק, או כדי שיהיה אפשר לדבר בלחש במהלך מרוץ".

 

מנהל הפורמולה 1, ברני אקלסטון מסכים עם דבריו וטען כי הוא מעודד מציאת מנועים מרעישים. "לא הייתי שם כסף שהוא לא יעזוב את הספורט", ענה אקלסטון לשאלה האם הוא מתייחס ברצינות לאיומים של מטשיץ לפרוש. "הוא מספיק עשיר וחזק לקבל החלטות בעצמו". עזיבת הפורמולה 1 תהיה ככל הנראה אחת ההחלטות הקשות שהוא יקבל, אך אין ספק שבכך יחסוך לרד בול הרבה מאד כסף.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x