$
ספורט עולמי

פפ ומעבר

למרות שוק זכויות שידור מקומי חלש והכנסות נמוכות יחסית ממכירת כרטיסים, בבאיירן מינכן מתכננים להישאר בפסגת הכדורגל האירופי עוד זמן רב. איך יעשו זאת? הם הביאו את גווארדיולה ואת השחקנים הטובים ביותר של היריבות

אוריאל דסקל 12:0118.02.14

בקיץ 2012 קרל היינץ רומיניגה, יו"ר באיירן מינכן, הגיע לברצלונה כדי לערוך "שיחה סודית" עם פפ גווארדיולה, שעזב את בארסה ותכנן שנת שבתון בניו יורק. "דיברנו במשך 5–6 שעות", סיפר רומיניגה למגזין "פור־פור־טו". "הסברתי לו מה גורם למועדון שלנו לתקתק. כבר אז אמרתי לו שאנחנו לא מתאמנים מאחורי דלתות סגורות. האימונים פתוחים לציבור האוהדים".

 

 

 

 

 

עבור פפ זו היתה בעיה בברצלונה. כמאמן בארסה הוא דרש לבנות גדרות בין האוהדים לשחקנים והעביר את האימונים בחשאיות. האם העניין הזה הפריע לו? "אמרתי לו שזה חשוב לנו כי אנחנו חיים מהאוהדים והאוהדים רוצים להיות קרובים אלינו. הם חיים על זה שהם רואים מישהו — כמו פפ גווארדיולה — מקרוב". פפ, למרות הקנאות לחשאיות האימונים, הגיב בחיוב. את האימון הראשון של פפ כמאמן ברצלונה הוא עשה באוניברסיטת סנט אנדרוז הסקוטית המבודדת. את האימון הראשון שלו בבאיירן ערך באליאנץ ארנה מול עשרות אלפי אוהדים. כמה חודשים לאחר מכן פפ כבר ביקש שהמועדון יפרוס כיסויי טרמפולינה על אזור מסוים במגרש האימונים. שתהיה קצת חשאיות באימונים שלפני המשחקים. אבל הוא עדיין מחויב לערוך את רוב האימונים כשהם פתוחים לציבור.

 

 

המשכורות הגדולות בבאיירן. המשכורות הגדולות בבאיירן.

 

פפ המפתח

המועדון ומגרשי האימונים של באיירן ממוקמים ברחוב סאבנר (סאבנרשטראסה), שנמצא במרכז שכונה עשירה בדרום־מזרח מינכן. המשרדים צנועים יחסית והמועדון מתעקש להישאר בהם, אף שנפח העבודה רק מתגבר. "אנחנו מועדון חברים וזה הבית שלנו", אומר נשיא באיירן מינכן אולי הנס. "יש קשר חזק מאוד לשכונה ולקהילה מסביב. שומרים על האווירה המשפחתית". נפח העבודה גדל השנה לאחר הזכייה בליגת האלופות, והגיע לשיא כשפפ הגיע. "תמיד היה הרבה עניין של המדיה בנו", אמר רומיניגה. "אבל ברגע שהודענו שפפ המאמן החדש, העניין בנו עלה לרמות חדשות".

 

פפ גווארדיולה הוא המפתח של המועדון להתמודדות עם ריאל מדריד, ברצלונה והפרמיירליג — הגופים הכלכליים העוצמתיים והפופולריים ביותר בכדורגל האירופי. באיירן מינכן, שלפי דלויט מדובר במועדון השלישי הכי מכניס באירופה, עומדת בפני כמה בעיות אובייקטיביות בכל הקשור לתחרות עם הקבוצות היריבות מאירופה. היא בבעלות חברים וצריכה להתנהל באיזון תקציבי ורווחי (כבר 21 שנה היא רושמת רווחים). היא אינה יכולה להימכר לשיח' או לאוליגרך, והיא משחקת בבונדסליגה — שבאופן מסורתי לא יכולה להכניס סכומים גבוהים מזכויות שידור בחו"ל כמו הפרמיירליג או ריאל מדריד וברצלונה. וכיוון שהאוהדים שלה הנם הבעלים שלה, היא צריכה לשמור על מחירי כרטיסים נמוכים. האוהדים יכולים לרכוש מינוי שנתי בסכום נמוך של 150 יורו. מחירי הכרטיסים השווים לכל נפש הם חלק מהמדיניות המוצהרת של באיירן. "אנחנו צריכים לדאוג לאחריות החברתית של מועדון הכדורגל", אומר רומיניגה. "הכרטיסים היקרים הם לתאי ה־VIP. בזכות אלו אנחנו יכולים להרשות לעצמנו למכור כרטיס ב־7.5 יורו למשחק — זול יותר מסרט. מישהו עני, בלי עבודה, אנחנו רוצים שהוא יוכל לבוא למשחק כדורגל. זו המחויבות שלנו. כל מועדון צריך לדאוג לא לבקש יותר מדי כסף עבור הכרטיסים שלו, ואז כשצופים במשחק בטלוויזיה רואים אווירה מצוינת, אוהדים שרים ורוקדים". או כפי שאולי הנס הסביר את מחירי הכרטיסים הגבוהים ל־VIP ומכירת המניות של הקבוצה לחברות ענק — "צריך לממן את מחירי הכרטיסים הנמוכים איכשהו".

 

 

קרל היינץ רומיניגה, יו"ר באיירן. הכנסות שיא למרות שוק זכויות שידור חלש והכנסות מועטות ממכירת כרטיסים בגלל "אחריות חברתית" קרל היינץ רומיניגה, יו"ר באיירן. הכנסות שיא למרות שוק זכויות שידור חלש והכנסות מועטות ממכירת כרטיסים בגלל "אחריות חברתית" צילום: איי אף פי

 

"שותפים תאגידיים"

לאחרונה באיירן מינכן מכרה 8.33% לאליאנץ, ענקית הביטוח, עבור 110 מיליון יורו — שיוקצו לכיסוי חובות ושדרוג מחלקת הנוער. במסגרת ההסכם האצטדיון ימשיך להיקרא אליאנץ ארנה עד 2014. אליאנץ מצטרפת ל"בעלים התאגידיים של באיירן" ובהם אדידס ואאודי, שאחרי ההסכם עם חברת הביטוח לכל אחת מהן יש 8.33% מהקבוצה. זה אומר ש־75% מבאיירן עדיין בבעלות 225 אלף חברי המועדון — שכל אחד משלם 60 יורו בשנה כדי להיות אחד הבעלים של אחת הקבוצות הגדולות בתבל. מה החברות המסחריות מקבלות? הזדהות עם מותג חזק, מועדון מצליח וחברתי ומקום בהנהלה. כמו כן אאודי ואדידס שילמו 165 מיליון יורו עבור אחוזיהן כדי לממן את עלותו של אליאנץ ארנה ב־346 מיליון יורו. זו מורשת רצינית (באיירן תפסיק לשלם על בניית האצטדיון ב־2018). "יש לנו דרישות מכל העולם, ממדינות ערב, מארה"ב ומאסיה — כולם רוצים להיות בעלים של באיירן", סיפר רומיניגה ל"גרדיאן". "אבל אנחנו דחינו אותם. אנחנו אומרים להם, באיירן זה עניין קהילתי מקומי. השותפים התאגידיים צריכים להיות מקומיים. האוהדים שלנו לא אוהבים משקיעים מבחוץ, זו האמת".

 

 

לבנדובסקי. האנס יואכים וואצקה, יו"ר דורטמונד, כבר התלונן שבאיירן הפכה את הבונדסליגה ל"עוד גרסה של הליגה הסקוטית", לבנדובסקי. האנס יואכים וואצקה, יו"ר דורטמונד, כבר התלונן שבאיירן הפכה את הבונדסליגה ל"עוד גרסה של הליגה הסקוטית", צילום: אי פי איי

 

באיירן מכבי מינכן

את הצדדים הפחות טובים של גוף ספורטיבי מוצלח ברמה בינלאומית מכירים היטב בישראל. באיירן מואשמת בכך שהיא רוכשת שחקנים מהבונדסליגה כדי להרוס קבוצות שמאיימות על ההגמוניה שלה. זה בולט במקרה בורוסיה דורטמונד, שממנה החתימה את מריו גצה ורוברט לבנדובסקי בשנה אחת. זה קרה בעבר. כבר בשנות השמונים החתימה ארבעה שחקנים של נירנברג בשלוש שנים ואז שישה שחקנים מקארלסרוה. כמו כן בשנות האלפיים החתימה את מיכאל באלאק ולוסיו מבאייר לברקוזן. "באיירן לא קונה שחקנים כדי להחליש קבוצות אחרות", הסביר פול ברייטנר, לשעבר בבאיירן. "היא עושה זאת בשביל לחזק את באיירן".

 

הדורסנות הזו בשוק העברות השחקנים באה לידי ביטוי גם במגרש. הקבוצה של פפ מועכת את היריבות הגרמניות שלה בקלילות. האנס יואכים וואצקה, יו"ר דורטמונד, כבר התלונן שבאיירן הפכה את הבונדסליגה ל"עוד גרסה של הליגה הסקוטית", ובגרמניה מתלוננים על "המחלה הספרדית" — כלומר דומיננטיות של מועדון אחד או שניים על פני הליגה. אולם בעוד ריאל מדריד וברצלונה משלמות לשחקנים שלהן סכום הגבוה פי 20 מהקבוצה שמשלמת הכי פחות בלה ליגה, באיירן משלמת "רק" פי 13. וקבוצות אחרות זכו באליפות הגרמנית בעשור האחרון — וולפסבורג, שטוטגרט, ורדר ברמן ודורטמונד עשו זאת. מה גם שלבאיירן — שנמצאת בליגה, וסך הסכמי זכויות השידור בחו"ל שלה עומד על 75 מיליון יורו, מה שהפרמיירליג מכניסה מסינגפור בלבד — יש אינטרס מובהק שהבונדסליגה תהיה ותיראה ליגה חזקה ותחרותית.

 

 

פפ גווארדיולה. "העלה את רמת העניין לשיאים חדשים" פפ גווארדיולה. "העלה את רמת העניין לשיאים חדשים" צילום: רויטרס

 

משרדים בסין וארה"ב

בינתיים הקבוצה עושה שירות בעיקר לעצמה. בקרוב באיירן תפתח משרדים בניו יורק ובסין כדי לנצל את הפופולריות הגואה כדי להתחבר לשוקי כדורגל צומחים. אין שגרירה יותר טובה לבונדסליגה מאשר באיירן. אבל היא שם, שלא תטעו, בעיקר כדי להשיג חסויות מחו"ל. כשההכנסות מזכויות שידור וימי משחק מוגבלות ביותר, חסויות מהוות את נתח ההכנסה החשוב ביותר של באיירן. הקבוצה הכניסה 237 מיליון יורו מפעילות מסחרית בעונה שעברה (הכי קרובה לכך היא ריאל מדריד, 211 מיליון יורו, בעוד פריז סן ז'רמן הכניסה 254 מיליון יורו מפעילות מסחרית בעיקר עם חברות של הבעלים). פפ הוא אחד הנכסים החשובים ביותר מבחינה פרסומית. מאמן שנערץ ברחבי העולם, ושבבאיירן משוכנעים שהוא יכול לקחת את המועדון ל"רמה אחרת" מבחינה מקצועית ומסחרית. "הוא חושב כדורגל 24/7. הוא יצירתי ומעולם לא פגשתי מישהו כמוהו בכדורגל", אומר רומיניגה. "מאוד נחמד וחכם. אף פעם לא יהיר. הוא נותן לנו תדמית חדשה ומצוינת, והוא ישחק תפקיד חשוב בהתפתחות המותג שלנו ברחבי העולם".

 

הפופולריות הזו בלב התוכנית של באיירן לכיבוש העולם. באיירן מגיעה ללונדון במסגרת שמינית גמר ליגת האלופות כדי להתמודד מול אחת היריבות שלה על הפופולריות העולמית — ארסנל. ההבדל בין הקבוצות בולט במיוחד במחירי הכרטיסים למשחק הזה. בעוד ארסנל דורשת בין 60 ל־132 ליש"ט למשחק מבעלי המינויים (שמשלמים בין 1,500 ליש"ט ל־3,000 ליש"ט על המינוי היקר ביותר באירופה), באיירן הודיעה שתסבסד ב־90 אלף יורו את מחיר הכרטיסים שארסנל רוצה מאוהדי באיירן (75 יורו). בזכות הקבוצה שלהם, האוהדים הגרמנים ישלמו רק 45 יורו לכרטיס. 117 פחות ממה שאוהדי ארסנל, אשר בבעלות איש עסקים אמריקאי, ישלמו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x