• תפריט
ספורט ישראלי

כדורגל משחקים לרוחב ולעומק

ניהול מועדון כדורגל זה לא רק בניית הקבוצה הבוגרת – יש להביא בחשבון את כל ההיבטים החברתיים והקהילתיים של כל המועדון, ויש להכליל את הקהילה בניהול וביצירת הדרך. האם קבוצות בליגת העל התחילו להבין זאת?

יניב קוממי ויאיר גלילי 09:3110.07.12

משחק הכדורגל, ענף הספורט הפופולרי ביותר בעולם, הוא תופעה חברתית גלובלית משני טעמים מרכזיים. ראשית, הוא כולל במסגרתו קבוצות מרובדי אוכלוסייה ומגזרים שונים בצורות רבות מגוונות (הרבה אנשים בממשקים שונים). ושנית, הבסיס לקשר למשחק, לאהדה או לעניין בו נובע מצרכים חברתיים־רגשיים. בכוחו של המשחק, בין היתר, להיות אמצעי לפיתוח גאווה והשתייכות (רלבנטיות לרבים) כמו גם להעצים ולחזק ברמה האישית (רלבנטיות ליחיד). עבור רבים המפגש השבועי עם אותם אנשים ביציעים הוא מעין קהילתיות, שאולי חסרה בעידן המודרני של מרדף אינדיבידואלי אחר הגשמה עצמית.

 

בפועל הכדורגל מנוהל ברובו על ידי גופים/גורמים פרטיים השואפים להתאימו למודל הפעילות הכלכלי - יוזמה שבהרבה היבטים יש לה חשיבות והיא עשויה לקדם את הענף. זה יוצר את הדואליות שבה פועל מועדון כדורגל: מחד הוא מחויב לעמידה ביעדים כלכליים ותקציביים ומאידך הוא מושפע ומשפיע על מגוון רחב של גורמים חברתיים. בכדורגל הישראלי אנו רואים יותר ויותר התעקשות לנתק את הכדורגל מהקונטקסט הרחב יותר שלו, מה שהוביל בהרבה מאוד מהמקרים ליחסים הבעייתיים בין קבוצות כדורגל ישראלי לבין האוהדים שלהן.

 

 

אוהדי מכבי נתניה. משתפים פעולה עם הקבוצה אוהדי מכבי נתניה. משתפים פעולה עם הקבוצה צילום: ראובן שוורץ

 

האוהדים במאבק

 

בעידן סוער כמו זה הנוכחי, שעה שרוחות חברתיות עזות נושבות בו ומתרחשים שינויים משמעותיים במאפייני הציבור, בצרכיו וברצונותיו, הציבור הרחב דורש שינויים ביחס של הרשויות כלפיו, והרוח הזו לא פסחה על הכדורגל הישראלי.

 

בשנה האחרונה התנהלו מאבקים רבים של אוהדים בדרישה לשינוי משמעותי ביחס כלפיהם. בהפועל תל אביב יצאו האוהדים למאבק חסר פשרות באלי טביב, שלטענתם לא היה הבעלים המתאים לקבוצה למרות הצלחות מקצועיות. במכבי תל אביב יצאו האוהדים למאבק על עלויות המנויים. גם חלקים נרחבים מאוהדי בית"ר ירושלים מנהלים כבר שנים מאבק על עתיד הקבוצה, ומאבק בין האוהדים לבין הבעלים קורה גם בהפועל חיפה ובהפועל כפר סבא.

 

המאבקים הללו מתרחשים בגלל קונפליקטים בין האוהדים לבין הבעלים. בקונפליקט שנוצר בין העמידה ביעדים הכלכליים לבין הצרכים החברתיים שהכדורגל אמור לספק.

 

וכאן יש לציין שכל ניסיון למצות את הפוטנציאל החברתי כמו גם הכלכלי של הכדורגל חייב להתבסס על הכרה בתפקידו החברתי ועל תרגומה של הכרה זו לפרקטיקה שתוביל לחיזוקו של המועדון ושל כל בעלי העניין בו.

 

היכולת להחזיר למגרשים ולמועדונים את הציבור ולחזק את מקומו של המועדון בעיר ובמדינה חייבת להיות שלובה בפיתוח אסטרטגיות פעולה חדשות בניהול הקשר של המועדון עם הקהילה והחברה סביבו.

 

ניהול מועדון כדורגל בפריזמה הצרה של ניהול הקבוצה הבוגרת אינו ניהול נכון - יש להביא בחשבון את כל ההיבטים החברתיים והקהילתיים של כל המועדון. ויש, במובנים רבים, להכליל את הקהילה בניהול וביצירת הדרך של המועדון.

 

 

אוהדי הפועל תל אביב. ניהול מועדון כדורגל בפריזמה הצרה של ניהול הקבוצה הבוגרת אינו ניהול נכון - יש להביא בחשבון את כל ההיבטים החברתיים והקהילתיים של כל המועדון. ויש, במובנים רבים, להכליל את הקהילה בניהול וביצירת הדרך של המועדון אוהדי הפועל תל אביב. ניהול מועדון כדורגל בפריזמה הצרה של ניהול הקבוצה הבוגרת אינו ניהול נכון - יש להביא בחשבון את כל ההיבטים החברתיים והקהילתיים של כל המועדון. ויש, במובנים רבים, להכליל את הקהילה בניהול וביצירת הדרך של המועדון צילום: ראובן שוורץ

 

האוהדים מנהלים

 

במובן הזה, אנו רואים שבמקומות רבים שבהם מתקיימים הקונפליקטים בין הקבוצות לאוהדים, ישנה הסכמה שחלחלה כי "שילוב אוהדים בניהול" זו הדרך הנכונה לעשות זאת. אנחנו כבר רואים פעולות משולבות של האוהדים עם ההנהלה בהפועל פתח תקווה ובמכבי נתניה. קבוצת הרכישה של הפועל תל אביב שמובלת על ידי חיים רמון הדגישה את החשיבות של מכירת המניות לאוהדי הפועל תל אביב; יוסי מאור, איש העסקים שמעוניין לרכוש את הפועל חיפה מיואב כץ, גם כן הדגיש כי הוא מעוניין ב"מודל הגרמני" של הבעלות - כלומר 50% בבעלותו ו־50% בבעלות האוהדים. בבית"ר ירושלים כמה גורמים מעוניינים לרכוש את הקבוצה, כולל מפלגת "ארץ ישראל שלנו", וכמעט כולם מדברים על מכירת מניות הקבוצה לקהל האוהדים הנרחב. יש גם עמותה שאחראית לכך שזה יקרה והיא עובדת בכל הכוח.

 

המסקנה שאוהדים חייבים להיות חלק בלתי נפרד מהניהול או מקבוצת הרכישה נוצרה על רקע הירידה בכוח המסחרי והחברתי של הכדורגל הישראלי, ואולי בגללה. שכן, הציבור מבין שהכדורגל כבר אינו מגרש המשחקים של המיליארדרים והמיליונרים של מדינת ישראל, אלא תופעה חברתית שמחייבת את שיתופו בה.

 

יש להדגיש שוב ושוב כי הדגשת ערכו החברתי והתרבותי של הכדורגל - כמסגרת להשתתפות המונית, כמפתח גאווה, כמסגרת להתפתחות אישית כמו דברים רבים נוספים - היא המפתח להחזרתו של המשחק לחיקם של אלה המעניקים לו את קסמו האמיתי.

 

הדגשת האלמנט החברתי של הכדורגל ושל המועדונים, כמו גם הפיכתו לרלבנטי למגזרים רבים באוכלוסייה (כאמור, מיצוי הפוטנציאל החברתי שלו), עשויה להוביל בטווח הארוך להגדלת משאבי המועדונים.

 

רתימת הציבור הרחב תוביל לעלייה במכירת הכרטיסים והמינויים, תחזיר אל הכדורגל את נותני החסות הרבים שעזבו, תביא לפיתוח מחלקות נוער פרודוקטיביות המעניקות מגוון רחב של שירותים והדרכה (העצמה אישית, תזונה, לימודים וכדומה) ותגרום להורים רבים לרצות לצרוך שירותים אלה במועדון. תמיכה בפרויקטים בקהילה תרתום את המדינה וגורמי פילנתרופיה, והרשימה עוד ארוכה.

 

ספורט בכלל וכדורגל בפרט הם הרבה יותר מבידור או משחק. הם מנגנון תרבותי בעל משמעות לקיומו של הסדר החברתי. במשך שנים בעלי קבוצות התעלמו מכך, או חמור יותר, ניסו לנתק את "הציבור הרחב" מהליך קבלת ההחלטות.

 

 

אוהדי בית"ר ירושלים. בסופו של דבר גם שם ייכנסו אוהדים להנהלה אוהדי בית"ר ירושלים. בסופו של דבר גם שם ייכנסו אוהדים להנהלה צילום: ראובן שוורץ

 

האוהדים יעריכו

 

עם זאת, הניסיון להבין כי הפוטנציאל החברתי הטמון במשחק הוא הפתרון ולאו דווקא הבעיה עשוי בסופו של יום לגרום לבעלי עניין, כמו גם לאלה הקובעים את המדיניות, לבחור בנתיב שיהפוך את הכדורגל הישראלי להרבה יותר ממשחק פשוט להמונים.

 

מועדונים רבים ברחבי העולם מבינים זה מכבר כי הערכים הטמונים במשחק הכדורגל כבר מזמן לא מהווים ערכים מוספים, אלא הם ערכים מרכזיים שסביבם יש להמשיך ולבנות מסורת וגאווה שימשכו רבים נוספים שאולי הדירו רגליהם מהמשחק, על מגוון חוויותיו. בסופו של יום, נזכור כפי שטען דארווין, שלא החזק ביותר או האינטליגנט יותר הוא שבהכרח ישרוד אלא זה שיגיב הכי טוב לשינויים שפוקדים תדיר את העולם.

 

יניב קוממי, מנכ"ל דו־עת, וד"ר יאיר גלילי, דקאן המכללה בווינגייט, הם חוקרי מדעי ההתנהגות

בטל שלח
    לכל התגובות
    x