$
חסויות וזכויות שידור

מהי הבירה המזוהה ביותר עם כדורגל?

ליברפול וקרלסברג, ריבר פלייט ובאדוויזר, הנה כמה דוגמאות לבירות המזוהות עם כדורגל בגלל "רומנים" שהחלו בהסכם חסות

רונן וודלינגר 14:3103.04.11

בירה היא אולי לא המשקה הבריא והספורטיבי ביותר - אחרי הכל היא משמינה ומכילה אלכוהול - אבל קשה להכחיש את הקשר ההדוק שבינה לבין כדורגל. מאות מיליוני אוהדים ואוהדות ברחבי העולם (ובאנגליה, גם חלק מהשחקנים), לא יכולים לדמיין משחק כדורגל בלי לגימה של כמה בקבוקים. העובדה הזו הביאה לכך שמבשלות בירה משקיעות הרבה כסף כדי לפרסם את המותגים שלהן על גביי חולצות של קבוצות מובילות. מן הסתם, הפרסום הזה גם תורם מצידו לכך שהמשחק מזוהה עם המשקה, וחוזר חלילה. הנה כמה דוגמאות לבירות המזוהות עם כדורגל בגלל "רומנים" שהחלו בהסכם חסות.

 

ליברפול וקרלסברג

 

הרומן השיווקי הארוך בתולדות הפרמיירליג האנגלית הוא זה שבין האדומים ממערב אנגליה לבין מותג הבירה מדנמרק - רומן שנמשך מ-1992 ועד 2010. כשקרלסברג החלה לפרסם על החולצות של ליברפול, מקובל היה ששחקנים באנגליה שותים כמה בירות לפני, אחרי ותוך כדי משחקים. 18 שנים אחרי, הליגה האנגלית יותר מקצוענית, עובדה שתרמה אולי למעבר של ליברפול לספונסר יותר "סולידי - בנק "סטאנדט צ'רטד".

 

ריבר פלייט וקילמס (ובאדוויזר)

 

ריבר פלייט, אחד משני המועדונים הגדולים של הכדורגל הארגנטיני, מתברר כחובב אלכוהול. בין 1996 ל-2002 הייתה זו קילמס - מותג הבירה הגדול ביותר בארגנטינה (והאחראית לפרסומות המרהיבות ביותר לפני כל מונדיאל) - שהופיעה על החולצות של אנזו פרנצ'סקולי, חבייר סאביולה, אריאל אורטגה ואחרים. אחד הדברים המוזרים הוא שבמשך חלק מאותן שנים, קילמס פרסמה את עצמה גם על החולצות של היריבה השנואה מכולן - בוקה ג'וניורס - ובכך הוכיחה את עוצמתה בשוק הארגנטיני. ואם כבר בירה והסכמי חסות מוזרים, קשה שלא להיזכר בעונה שבה הפועל תל אביב בכדורסל פרסמה את בירה מכבי ונקראה "הפועל בירה מכבי תל אביב".

 

חזרה לריבר: ב-2003 עברה הקבוצה לפרסם את הבירה האמריקנית באדוויזר, מותג של חברת אנהויזר-בוש . אגב, האחרונה היא בין המפרסמות הגדולות ביותר בספורט - גם האמריקני וגם מחוץ לארצות הברית, כשבין המועדונים איתם היא חתומה על הסכמי חסות נמצאים גם מנצ'סטר יונייטד וצ'לסי (אם כי לא כספונסרים ראשית).

 

וקילמס? כיום מופיע לוגו החברה על חולצות המועדון שמייצג את העיר קילמס - קילמס אתלטיקו קלוב - שם ממוקמות גם המבשלות הראשונות של הבירה. אגב, בקרב האוהדים בארגנטינה מכונה הקבוצה El Cervecero, כלומר "יצרן הבירה". לעומת הירידה המסוימת בארגנטינה, קילמס דווקא התרחבה ועברה לפרסם בליגה הברזילאית. זה קרה אחרי שתאגיד ברזילאי בשם AmBev השתלט ב-2006 על קילמס, מה שהביא לכך שהלוגו של הבירה הודפס על החולצות של קבוצת קרוזיירו מבלו-הוריזונטה. ועוד סגירת מעגל - סידרה של רכישות הביאה לכך שכיום קילמס ואנהויזר-בוש הן חלק מאותו תאגיד בירה - שהוא הגדול בעולם.

 

 

ליברפול עם קרלסברג. היתה מערכת היחסים הארוכה ביותר ליברפול עם קרלסברג. היתה מערכת היחסים הארוכה ביותר צילום: אי פי אי

 

דפורטיבו לה-קורוניה ואסטרייה גאליסיה

 

לפעמים בירה היא לא רק מותג, היא מושא לגאווה לאומית או אזורית. זה המקרה של קבוצת דפורטיבו לה-קורוניה ושל הבירה אסטרייה גליסיה (Estrella Galicia) - הספונסרית הרשמית של המועדון מאז 2008. גם הקבוצה וגם הבירה מייצגות את אזור גליציה שבצפון-מערב ספרד.

 

מקסיקו - קורונה

 

ואם כבר קשרים בין בירות לבין לאומיות, אי אפשר להתעלם מבירה קורונה, שלצד כובע הסומבררו ואוכל חריף, היא כמעט סמל מקסיקני רשמי. ראשית, קורונה, ששייכת לתאגיד "מודלו", היא הספונסר הרשמי של הליגה המקסיקאית, ולכן כל קבוצות הליגה נושאות את הלוגו שלה על החולצה. בנוסף, האצטדיון הביתי של קבוצת סנטוס לאגונה מהליגה הראשונה נקרא קורונה. לבסוף, גם קבוצת צ'יבאס USA מליגת ה-MLS הצפון אמריקנית - שהיא למעשה אחותה הקטנה של קבוצת גוודלחארה המקסיקנית - חתמה לפני חודשיים על חוזה חסות עם קורונה.

 

ניוקאסל יונייטד - בראון אייל

 

במשך כ-20 שנה - מ-1980 ועד 2000 - נהנתה קבוצת ניוקאסל מחסות של יצרנית הבירה Scottish & Newcastle, שאחת המבשלות שלה שוכנת מול האצטדיון של הקבוצה - סט' ג'יימס פארק. לאורך אותן שנים לבשו השחקנים חולצות עם המותגים השונים של המבשלה - McEwan's ובעיקר Brown Ale. גם במהלך שנות ה-2000, אף על פי שהספונסרשיפ הרשמי נגמר, חלק מיציעי הקבוצה, כמו גם אתר האינטרנט הרשמי של הקבוצה נהנה מהחסות של הבירה. בשנים האחרונות, בדומה לליברפול, גם ניוקאסל עברה לכסף הגדול שמציעים הבנקים וכיום היא מפרסמת על גבי החולצות את בנק נורת'רן רוק, כחלק מחוזה לארבע שנים שערכו מגיע עד 10 מיליון ליש"ט (בהתאם להישגי הקבוצה).

 

ארמיניה בילפילד וקרומבאכר

 

באופן מפתיע, אף שבגרמניה יש כ-1,500 מבשלות מסחריות שמייצרות כ-5,000 מותגי בירה ואף שהגרמנים הם הצרכנים השלישיים בעולם של בירה (רק האירים והצ'כים שותים יותר) - רק קבוצה אחת בגרמניה (לא רק בבונדסליגה) מפרסמת מותג בירה. מדובר בארמיניה בילפילד הקטנה, שמפרסמת את Krombacher, המבשלה השנייה בגדולה במדינה. יש לציין שלרוב הקבוצות בגרמניה יש "בירה רשמית" - אך רק בילפילד מפרסמת את הבירה על החולצה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x