$
עסקי ספורט

כדורגל בברזיל: ההכנסות מטפסות, הכוכבים מגיעים

בזכות עלייה מאסיבית בהכנסות מזכויות שידור וספונסרשיפ יכולות קבוצות ברזילאיות לרכוש שחקנים כמו לואיס פאביאנו מסביליה עבור 7.6 מיליון יורו. "אנחנו מתכוונים לעבור את בהכנסות את הליגות הגדולות בעולם", אומרים מארגני הליגה

רונן וודלינגר 12:5914.03.11

השיבה לברזיל נמשכת: אחרי רונאלדו, רונלדיניו, אדריאנו ואחרים, גם חלוצה של סביליה וכוכב הנבחרת, לואיס פאביאנו, עוזב את היבשת הישנה ויחזור לשחק בקבוצת נעוריו – סאו פאולו. שווי העסקה: 7.6 מיליון יורו. בהודעת המועדון הברזילאי נכתב כי החוזה "הנהדר", כלשונם, נחתם לארבע שנים.

 

לואיס פאביאנו שיחק בשש השנים האחרונות בסביליה, אליה עבר מפורטו הפורטוגזית. בליגה הספרדית הוא שיחק 147 פעמים וכבש 73 שערים. במקביל, פביאנו משחק מאז 2003 עבור נבחרת הסלסאו, במדיה הבקיע 28 שערים ב-43 משחקים, כולל שלושה במונדיאל האחרון.

 

עליה של 11% בהכנסות מזכויות שידור

 

בשורה נוספת שמעידה על ההתחזקות הכלכלית של הכדורגל הברזילאי הגיעה בסוף השבוע ולפיה הכנסותיהם של מועדוני הליגה הראשונה במדינה מזכויות שידור צפויים לזנק החל מהשנה הבאה ב-11%. זאת לאחר שתחנת Rede TV! הסכימה לשלם יותר מ-1.5 מיליארד ריאל (932 מיליון דולר) עבור הזכות לשדר את משחקי הליגה בשלוש העונות הבאות. בחישוב פשוט, מדובר בכ-310 מיליון דולר לעונה, וזאת לעומת 276 מיליון דולר שמשלם כיום ערוץ Globo. ההסכם הגיע לאחר שרשות ההגבלים העסקיים של ברזיל, המכונה Cade, החליטה לסיים את הסכם הבלעדיות ממנו נהנתה עד כה TV Globo, התחנה המובילה במדינה.

 

הנתונים הללו נחשפו בסוף השבוע על-ידי פאביו קוף (Koff), נשיא ארגון Clube dos 13, שמייצג את 13 המועדונים הגדולים במדינה. כעת, בכדי שההסכם ייכנס לתוקף עליו להתקבל על ידי 20 הקבוצות בליגה הבכירה. למרות האופטימיות, יש לציין שההצעה של Rede TV! הייתה נמוכה מ-1.3 מיליארד ריאל (780 מיליון דולר) לעונה – סכום שאטאיידה ג'יל גררו, אחד ממנהלי Clube dos 13, העריך בראיון בתחילת החודש כי ניתן יהיה לקבל. "השווי של הכדורגל הברזילאי יכול עדיין לצמוח" אמר גררו, "אנחנו מתכוונים לעבור את בהכנסות את הליגות הגדולות בעולם".

 

אם משווים את ההסכם החדש לאירופה, הרי שברזיל רחוקה עדיין מאריות היבשת, אבל היא בהחלט מצמצמת פערים. לשם השוואה, הפרמייר ליג האנגלית מקבלת 1.78 מיליארד יורו בעונה תמורת זכויות שידור; הסרייה A באיטליה מרוויחה 910 מיליון יורו בעונה; הליגה הצרפתית שווה לערוצי הטלוויזיה 668 מיליון יורו; ואילו הלה-ליגה של ספרד כחצי מיליארד יורו.

 

 

אדריאנו מפלאמנגו. גם הוא יחזור עכשיו לברזיל מאירופה? אדריאנו מפלאמנגו. גם הוא יחזור עכשיו לברזיל מאירופה? צילום: אי פי אי

 

הבנצ'מארק - ברצלונה

 

בעיה נוספת היא שבדומה לספרד, גם בברזיל קיימים סכסוכים בין הקבוצות השונות בנוגע לחלוקת השלל. רק לפני כשלושה שבועות עזבה קורינתיאנס, אחד המועדונים המצליחים והפופולאריים במדינה, את Clube dos 13. לדברי סגן נשיא קורינתיאנס לשיווק, לואיס פאולו רוזנברג. העזיבה נבעה מאי-הסכמה בדבר האופן שבו יחולקו ההכנסות מזכויות שידור. כעת מקיימת קורינתיאנס מגעים משלה עם ערוצי הטלוויזיה במטרה לחתום על הסכם נפרד. "אנחנו יכולים להכפיל את ההכנסות שלנו מטלוויזיה," הצהיר רוזנברג, "הבנצ'מארק שלנו הוא ברצלונה, לא אתלטיקו מדריד".

 

בקורינתיאנס מתכוונים להכפיל כבר בשנה הקרובה את ההכנסות מזכויות שידור, שעמדו ב-2010 על 54 מיליון ריאל (32 מיליון דולר). ההכנסה הכוללת של הקבוצה בשנה שעברה עמדה על 216 מיליון ריאל (130 מיליון דולר), מה שדירג אותם במקום ה-30 בעולם.

 

העזיבה של קורינתיאנס, כמו גם עצם הפיצול בין 13 מועדוני הצמרת לשאר הקבוצות, היו בין הסיבות שגרמו לכך שרק Rede TV! הגישה הצעה במכרז.

 

החוב גם גדל

 

הגדלת ההכנסות מזכויות שידור חשובה במיוחד לקבוצות בברזיל וזאת במטרה לצמצם את החוב הגדול שלהן. בתחילת השנה שעברה עמד החוב הכולל של 26 הקבוצות הגדולות במדינה על 3.1 מיליארד ריאל (1.9 מיליארד דולר) – גידול של 11% לעומת השנה שקדמה. מצד שני, ההכנסות של הקבוצות ב-2009 גדלו ב-10.5% לעומת השנה הקודמת והגיעו ל-1.9 מיליארד ריאל (1.14 מיליארד דולר).

 

בדרך להגדלת ההכנסות ולסגירת החוב, מועדוני הכדורגל לא מסתפקים במכירת זכויות לערוצי הטלוויזיה, והם כבר מתכננים להעמיד למכרז גם את הזכות לשדר תכנים באינטרנט, בסלולר וכן בערוצי טלוויזיה בתשלום (PPV).

 

בכלל, הגדלת נתח השוק של אלה המשלמים עבור שידורים מהווה את אחד מאפיקי הצמיחה המרכזיים של הקבוצות בברזיל. מספר המנויים הרשומים על שירותי PPV בברזיל זינק ב-2010 ב-31% והגיע לכמעט 10 מיליון. זה אמנם נתון יפה, אבל הפוטנציאל עדיין עצום במדינה שיש בה יותר מ-200 מיליון קווי טלפון סלולריים. כך, על רקע הצמיחה המואצת והזינוק בהיקף התמ"ג, חברות האינטרנט והסלולר במדינה מחפשות תכנים כדי למשוך לקוחות והכדורגל מהווה מטבע הדברים את התכנים האטרקטיביים.

 

עכשיו שהכסף הגדול מתחיל לזרום, זה הזמן להיזהר. לדברי אמיר סומוגי, יועץ בחברת Crowe Horwath RCS, שמתמחה במחקרי ספורט: "השאלה עכשיו היא, האם המועדונים ישתמשו בהכנסות כדי לצמצם את החוב ולהשקיע בתשתיות כמו אצטדיונים ומתקני אימונים וכך ליצור הכנסות עתידיות נוספות, או שהם יישרפו את כל הכסף על קניית שחקנים לעונה הקרובה."

בטל שלח
    לכל התגובות
    x