• תפריט
שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
עסקי ספורט

הקבוצה של המדינה

לפי נתונים של אתר הכרטיסים טיקטינגו, ישראלים משקיעים בין 15 ל־20 מיליון דולר בשנה כדי לראות את ברצלונה וקבוצות אחרות באירופה. זה נתון שמגמד את הכסף שמשקיעים כדי לצפות במשחקי כדורגל בישראל

אוריאל דסקל 09:2921.10.10

"מי שבוחר לאהוד את הקבוצה המקומית שלו, בליגה ג' או בליגה ד', הוא משוגע בימינו", אמר פאביו קאפלו, מאמן נבחרת אנגליה בספר "The Italian Job". "האיכות של הכדורגל שאנשים נחשפים אליה היום פוגעת בליגות המקומיות ובקבוצות הקטנות, כי למה לראות משהו באיכות נחותה ולא את הדבר האמיתי?".

 

איכות נחותה או לא, במקומות שבהם הכדורגל מתפקד כיותר מסתם בידור או בילוי של שבת, אנשים מגיעים למשחקים - גם כשהשחקנים הם עם כרס בירה או סתם שמנים. כשיש קהילה חזקה סביב מועדון, אז האיכות פחות משנה מהקהילתיות החשובה לנו ברמה הכי בסיסית. לכן, קבוצות קהילתיות כגון ווימבלדון, הפועל קטמון או סט.פאולי בגרמניה יכולות להביא אלפים למשחקים בליגות הנמוכות. אבל כשאין איכות ואין קהילה, ושוטרים מרביצים לך על היציע שאליו נכנסת רק אחרי שנדחסת בתור של 150 איש, כי פתחו רק קופה אחת - אז כן, אתה צריך להיות משוגע כדי לאהוד את הקבוצה המקומית שלך.

 

בישראל, למרות ההרגשה הכללית שמתקבלת מגלישה באתרים ומצפייה בחדשות, נראה שרוב האנשים לא משוגעים, ולכן יותר ויותר ישראלים בוחרים לקבל את חוויית הכדורגל שלהם בחו"ל. זו לא תופעה חדשה שהישראלים מהווים אימפריית תיירות ספורט ביחס לגודל האוכלוסייה – אקסיומה שקיבלה אישור נוסף במונדיאל האחרון, שבו אפילו מדינות ששלחו נבחרות לדרום אפריקה לא הצליחו להביא יותר אוהדים מאשר ישראל.

 

 

סצנות מליגת העל בכדורגל. כמות הכרטיסים שנמכרו בישראל למשחקים בחו"ל עלתה ב־80% לעומת השנה שעברה סצנות מליגת העל בכדורגל. כמות הכרטיסים שנמכרו בישראל למשחקים בחו"ל עלתה ב־80% לעומת השנה שעברה צילום: ראובן שוורץ

 

ישראלים - הם אוהבים כדורגל. לא ישראלי

 

נראה שתופעה זו רק מתגברת ומגיעה לשיא חדש השנה. לפי נתונים של אתר הכרטיסים טיקטינגו, מאז תחילת עונת 2010/11, כמות הכרטיסים שנמכרו בישראל למשחקים בחו"ל עלתה ב־80% לעומת השנה שעברה.

 

"ברצלונה היא הקבוצה של המדינה", לפי ספי דונר, מנכ"ל טיקטינגו. המספרים מוכיחים זאת: הישראלים מעדיפים להוציא את הכסף שלהם על כדורגל איכותי, האיכותי ביותר, ולא על כדורגל ישראלי.

 

אנחנו רואים ירידה במכירת הכרטיסים לנבחרת. הישראלים כבר לא עוקבים אחריה למדינות. בנוסף,אין ממש נתונים רשמיים (ההתאחדות לא מפרסמת) לגבי מכירת כרטיסים בליגת־העל, אבל מלבד הפועל תל אביב, מכבי תל אביב ומכבי חיפה - רוב קבוצות הליגה מדווחות על ירידה במכירות הכרטיסים והמינויים.

 

על פי נתונים מחודש יולי השנה ועד אוקטובר, נמכרו באתר כ־1,350 כרטיסים לקהל הישראלי, כמחציתם למשחקיה הביתיים של קבוצת ברצלונה בליגה ובליגת האלופות, 130 כרטיסים לריאל מדריד, 60 לצ'לסי - שבה משחק יוסי בניון, כמות הדומה למשחקי ארסנל - 30 למנצ'סטר יונייטד ויותר מ־200 למשחקיהן של אינטר ומילאן האיטלקיות.

 

צ'לסי וארסנל "פופולריות" יותר ממנצ'סטר יונייטד, שלפי סקרים אחרונים היא אחת משלוש הקבוצות האהודות בישראל, כנראה בגלל מיקומן בלונדון. כנראה בגלל זה גם ווסטהאם, פולהאם וטוטנהאם מוכרות לא מעט כרטיסים לישראלים.

 

התפלגות מכירות הכרטיסים בישראל נחלקת למשחקים בספרד, שאליהם נמכרו כ־57% מסך כל הכרטיסים אשר נמכרו בישראל, למשחקים באנגליה נמכרו מתחילת עונת 2010/11 כ־19% מכלל הכרטיסים, לאיטליה 20%, לגרמניה 2.5% ולהולנד כ־2%.

 

מטיקטינגו נמסר כי על פי הערכות, 20,000 ישראלים ייסעו לצפות במשחקיה של קבוצת ברצלונה בעונת הכדורגל 2010/11. בחישוב שנתי עולה כי ההוצאה הכוללת של האוהדים הישראלים על הצפייה במשחקי ברצלונה אשר כוללת כרטיסי טיסה, לינה וכרטיס כניסה למשחק ועוד, נעה בין 15 ל־20 מיליון דולר, וכל זאת כדי לצפות בברצלונה.

 

גם חברות נסיעות וסוכנויות ספורט אחרות, כולל איסתא (הסוכנות הרשמית של ברצלונה בארץ) מספרות על עלייה בעניין בכדורגל הבינלאומי. זה רק הגיוני לאור התמונות שרואים מדי שבוע בכדורגל הישראלי - משחק אטי, יציעים אלימים ומתקנים עלובים.

 

 

ברצלונה. הכי פופולארית בקרב תייר הספורט הישראלי. אינטר במקום השני, ארסנל בשלישי. ריאל מדריד וצ'לסי סוגרות את החמישייה הראשונה ברצלונה. הכי פופולארית בקרב תייר הספורט הישראלי. אינטר במקום השני, ארסנל בשלישי. ריאל מדריד וצ'לסי סוגרות את החמישייה הראשונה צילום: רויטרס

 

סיסמאות לא יעזרו

 

ספי דונר מוסיף: "האוהדים מעדיפים לקחת את ילדיהם לחוויה ראשונה באנגליה, בספרד ובאיטליה. בנוסף, יש לא מעט אנשים שנוסעים לצפות במשחקים בחו"ל באופן קבוע שלא ביקרו אפילו פעם אחת באחד המגרשים בישראל".

 

"בימינו, בניגוד לעבר, הנוער אוהד הכדורגל בוחר לעצמו קבוצה אהודה בחו"ל הרבה לפני שבחר לעצמו קבוצה אהודה בארץ. על כן, כמות בלתי מבוטלת מתוך הכרטיסים הנקנים באתר טיקטינגו נקנית עבור בני נוער שחוגגים אירועים חגיגיים שונים בחייהם, כגון בר מצווה, גיוס ועוד", אומר המשנה למנכ"ל טיקטינגו, דרור לוי. "רמת הכדורגל בארץ, המתקנים העלובים ואי־הצלחת הנבחרת מובילים קהל אוהדי כדורגל מושבע לחפש את הדבר האמיתי בחו"ל".

 

לכדורגל הישראלי אין הרבה יכולות להצליח למשוך בחזרה את האנשים שמחפשים איכות. הרי ספק אם קבוצת כדורגל בישראל תוכל להגיע לאיכות המקצועית של אחת מעשר הקבוצות האהודות בישראל. עם זאת, הכדורגל הישראלי צריך למצוא את הסיבה שבזכותה כן יגיעו למשחקים, שכן יצפו בהם בטלוויזיה. הסיבה לצפייה בכדורגל ישראלי לא תהיה סיסמה ריקה מתוכן כמו "זה הכדורגל שלנו", אלא תהיה יצירת קהילות חזקות של אוהדים לצד שיפור מתקנים והקמת גוף מקצועי ספורטיבי ומקצועי שיווקי.

 

אם לא כך, יהיה אפשר להמשיך באופן רגיל ולהפסיד 15–20 מיליון דולר שמשקיעים ישראלים בברצלונה מדי שנה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x