$
עסקי ספורט

מי היה מאמין

הוא הרוכב הטוב בהיסטוריה, טכנאי שילמדו את עבודותיו בבתי ספר למכונאות ומשורר שכותב שירי אהבה לאופנוע. ולנטינו רוסי עוזב את ימאהה, הקבוצה שהביא לגדולה, ומצטרף לקבוצה האיטלקית הדועכת. צעד אחרון לפני המעבר לפורמולה 1?

ניצן פלד 09:5906.09.10

ולנטינו רוסי הודיע לפני כחודש שבתום העונה יעזוב את ימאהה ויעבור לרכוב על האופנוע של דוקאטי, ומאז המוטוGP סוער. ואיטליה גם. כי ולנטינו רוסי הוא כמו מייקל ג'ורדן, טייגר וודס, לאנס ארמסטרונג, רוג'ר פדרר, מייקל פלפס ומיכאל שומאכר – שם כל כך עצום שלעתים נדמה שהוא גדול מהענף שבו הוא מתחרה.

 

מכל בחינה שהיא, רוסי ניצב בשורה אחת עם כל החבר'ה הנ"ל — הספורטאים הגדולים בדור הזה. ולכן המעבר שלו מהקבוצה היפאנית והאופנוע המעולה שלה לקבוצה האיטלקית והאופנוע ה"קצת פחות טוב שלה", כפי שרוסי אומר, הוא האירוע הכי גדול שיכול לקרות בעולם מירוצי האופנועים.

 

כבר ב־2005, שישה מירוצים לפני שקטף את האליפות החמישית שלו בקטגוריית האופנועים הבכירה (המוטו GP), הכתיר אותו "האינדיפנדנט" ל"גדול מכולם". ג'רמי בורג'ס, המנהל הטכני שעבד איתו בכל האליפויות שלו (היום יש לו כבר 7. ו־9 אם סופרים גם את קטגוריות האופנועים הקטנים יותר), הסביר אז ש"כל יתר הנהגים חושבים כל הזמן איך לשפר את הזמנים שלהם. אבל הוא מבין כל כך טוב את האופנוע שיש לו מקום במוח וזמן פנוי לחשוב גם על דברים אחרים". כמו, למשל, לא רק איך להשתפר כרוכב, אלא גם איך לשפר את האופנוע. מהבחינה הזו – זאת אומרת, גם מהבחינה הזו – רוסי דומה לשומאכר; גם הנהג/רוכב הכי טוב על המסלול, וגם הטכנאי הכי טוב על המסלול.

אבל האישיות של רוסי — בחור שופע כריזמה עם חיוך משובב נפש, קור רוח של סוכן חשאי ותעוזה שגובלת בפסיכוטיות — ביחד עם היכולת הפנומנלית שלו על האופנוע, הפכה אותו בעשור האחרון להרבה יותר מרוכב האופנועים הגדול ביותר.

 

רוסי נבחר כמה פעמים לרשימת ה"סלבריטי 100" האולטרה-יוקרתית של המגזין "פורבס". ב־2007, למשל, דורג 58, ומבין כל אותם 100 מפורסמים דורג במקום ה־43 ברשימת ההכנסות. מיותר לציין שהיה רוכב האופנועים היחיד ברשימה, הוא גם היה האיטלקי היחיד.

 

 

ולנטינו רוסי. את מה שעשה ל־YZR-M1, האופנוע שלה, ילמדו בבתי ספר להנדסאים ולמכונאים עוד שנים רבות. ולנטינו רוסי. את מה שעשה ל־YZR-M1, האופנוע שלה, ילמדו בבתי ספר להנדסאים ולמכונאים עוד שנים רבות. צילום: איי פי

 

האיטלקי המפורסם בעולם

 

נכון להיום, וזה כבר ממש לא חדשות, ולנטינו רוסי הוא האיטלקי הכי מפורסם בעולם, הספורטאי האיטלקי המוצלח בעולם, וכפועל יוצא של שני אלה — גם הספורטאי האיטלקי הכי רווחי בעולם. בשנים האחרונות הוא נמצא דרך קבע גבוה ברשימת הספורטאים הלא אמריקאים המכניסים מכולם, אי שם בין המקומות ה־3 וה־7. מה שמספיק לו כדי למצוא את עצמו ברשימת הטופ 20 של העולם כולו (כלומר, כולל אמריקאים) שנה אחרי שנה. רוסי מכניס כ־35 מיליון דולר בשנה, כאשר כשלושה רבעים מהסכום מהווה המשכורת שלו. את היתר הוא עושה מפרסומות, מה שאוטומטית הופך אותו לאחד המפרסמים הגדולים בעולם. ודאי מחוץ לארצות הברית. וזאת אף שהוא מגיע מענף ספורט שמגלגל סכומי כסף הרחוקים מאלה של ענפים כמו כדורגל, כדורסל, ספורט אמריקאי, פורמולה 1, טניס, גולף ואיגרוף (שמהם מגיעים הספורטאים המכניסים ביותר בעולם), ואף שהוא מגיע מאיטליה, שהכוח הכלכלי שלה אינו דומה לשל ארה"ב, סין, גרמניה ואנגליה (שמהן מגיעים מרבית הספורטאים ברשימות האלה).

 

אבל כל העניין הזה של להתחיל מנקודת מוצא נמוכה ועדיין לסיים בראש מאוד לא חדש עבור רוסי. הרי האירוע המכונן של הקריירה שלו היה כאשר ב־2004 עזב את הונדה ואת האופנוע העילאי שלה, שעליו זכה בשלוש אליפויות רצופות בין 2001 ל־2003, לטובת הקבוצה המתקשה של ימאהה. רוסי, שכאמור לקח איתו מהונדה את העילוי הטכני בורג'ס, הפך את ימאהה מקבוצה שבקושי מתחרה על כמה ניצחונות בודדים בעונה להכי טובה בעולם. ואת מה שעשה ל־YZR-M1, האופנוע שלה, ילמדו בבתי ספר להנדסאים ולמכונאים עוד שנים רבות.

 

את מיטב שנותיו הוא העביר בקבוצה היפנית, ואחרי שאיבד את האליפות בשנים 2006 ו־2007, חזר כדי לזכות בה עוד פעמיים ברציפות. העונה הוא שבר את הרגל שלו ואף שחזר להתחרות בתוך פחות מחודש, הוא כבר איבד סיכוי לרשום תריפיט נוסף. עם זאת, האליפות תישאר בימאהה שכן עמיתו לקבוצה, העילוי הצעיר חורחה לורנסו, משייט בקלות אל עבר האליפות. על האופנוע שרוסי בנה.

 

 

מכונית של פרארי. אביו של ולנטינו:  אם עוד כמה שנים הוא ירצה לעבור לפורמולה 1 (לפרארי), איזו דרך טובה יותר יש לו לעשות את זה מאשר לעבור קודם לדוקאטי" מכונית של פרארי. אביו של ולנטינו: אם עוד כמה שנים הוא ירצה לעבור לפורמולה 1 (לפרארי), איזו דרך טובה יותר יש לו לעשות את זה מאשר לעבור קודם לדוקאטי" צילום: איי פי

 

גם משורר

היום רוסי כבר בן 31. החוזה שלו בימאהה נגמר. האופנוע של ימאהה הוא הטוב ביותר. הוא עשה אותו לכזה. ויש אריה צעיר וחדש בלהקה. אין זמן טוב מזה עבור רוסי להמשיך הלאה. בנוסף, מסאו פורוסאווה, הבוס של הקבוצה שטיפח לאורך השנים מערכת יחסים מאוד מיוחדת עם רוסי, עוזב גם הוא בתום העונה. "קשה לי להסביר את מערכת היחסים עם ימאהה בשנים האחרונות, ובמיוחד איתו, עם ה־YZR-M1. כשרק הגעתי לכאן, הוא היה יושב בפינה של המוסך, מבויש. עכשיו אני עוזב כשהוא המלך. כולם רוצים להיות בקרבתו", התפייט רוסי במכתב שבו הודיע על עזיבתו. "לצערי, גם לסיפורי האהבה היפים ביותר יש סוף, אבל לפחות הם משאירים לנו הרבה זיכרונות. כמו הפעם ההיא שנשכבתי לידה על הדשא ונשקתי לה אחרי הניצחון הראשון שלנו ביחד".

 

ועם המילים האלה הוא מגיע לאיטליה. קשה לחשוב על שילוב טוב יותר. לא רק שאת שנותיו הטובות האחרונות הוא יעשה בבית, אלא שעם אישיות רומנטית שכזו, אין מקום טוב מאיטליה כדי לגור ולהתחרות ולהתאמן בו. וגם עבור המוטו GP התזמון מעולה: השליטה של לורנסו העונה, לצד הפציעה של רוסי, והקיצוץ בתקציבים שהמשבר הכלכלי הנחית על הקבוצות בשתי העונות האחרונות (בדומה לפורמולה, גם במוטו GP קיצצו באימונים, פיתוח ומבחנים), האטו את הקצב של הסבב כולו. מעבר של רוסי לקבוצה איטלקית, שבה יוכל להתחרות מול לורנסו, ובייחוד כאשר שני הנהגים הגדולים האחרים כיום, דני פרדוסה וניקי היידן, יתחרו בעונה הבאה זה לצד זה בהונדה — 2011 חייבת להיות שנה גדולה עבור המוטו GP.

 

ולקינוח: פורמולה 1?

 

אה, ויש עוד דבר אחד חשוב בכל הסיפור הזה: העניין ההוא עם הפורמולה 1. זה שנים שרוסי ופרארי מפלרטטים זה עם זה. לאחרונה נודע כי פרארי דוחפת למכונית שלישית על הגריד, עניין שיחד עם תום החוזה של רוסי עורר מחדש את השמועות על שילוב חלומי. ודוקאט יופרארי לא רק חולקות מדינה, אלא גם צבעים וספונסר (מרלבורו) ומקיימות יחד אירוע תקשורת בכל שנה. "הוא עוד לא מוכן להפסיק עם אופנועים, אבל אם עוד כמה שנים הוא ירצה לעבור לפורמולה 1 (לפרארי), איזו דרך טובה יותר יש לו לעשות את זה מאשר לעבור קודם לדוקאטי", אמר אביו של רוסי. "לדעתי, זה צעד גדול בכיוון הזה". ואם בסופו של דבר המעבר לדוקאטי ייהפך למעבר לפורמולה 1, לא רק איטליה תסער.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x