שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
מונדיאל 2010
מונדיאל קצר

סניידר, לטיפולך: כמה תרוויח הולנד אם הנבחרת הכתומה תזכה במונדיאל

"אם הולנד תנצח את ספרד זה יהיה טוב לביטחון העצמי ההולנדי, מה שיעשה טוב גם לביטחון של הצרכנים"

סוכנויות הידיעות 13:3811.07.10

אם הולנד תזכה הערב בגביע העולמי, תיהנה המדינה מתוספת של שלושה מיליארד יורו לפעילות הכלכלית - כך מעריכים כלכלנים במדינה. לדבריהם, הסיבה לכך היא שההולנדים מוציאים יותר כסף כשהם שמחים.

 

"אני צופה שניצחון הולנדי יגדיל בשנה הקרובה את התמ"ג המקומי ב-0.5% (מתוך 600 מיליארד יורו)", אומר יוסה בלומר, כלכלן מקומי. לדבריו, "אם הולנד תנצח את ספרד זה יהיה טוב לביטחון העצמי ההולנדי, מה שיעשה טוב גם לביטחון של הצרכנים".

 

צ'רלס קאלזהובן, כלכלן בכיר בבנק ההולנדי ING, מזכיר שגם בעבר, רגעי אופוריה גרמו להולנדים לאבד את השליטה על הארנק שלהם. "זה אפקט פסיכולוגי", הוא אומר. "אפשר לראות את זה גם כשמזג האוויר טוב. מנגד, כשיש חורף ארוך וגשום - הביטחון הצרכני יורד".

 

עם זאת, קאלזהובן זהיר יותר בהערכות שלו לגבי האביב שיגיע במקרה של זכייה של הכתומים, והוא צופה גידול של 700 מיליון יורו בצריכה – שווה לגידול של 0.25%. במקרה כזה, התוספת לתמ"ג של הולנד תעמוד על 0.1% בלבד, לדבריו, "מאחר שחלק מההוצאות יזלגו גם למדינות אחרות".

 

 

הולנד עם הגביע? איוון פרהוסט, דוברת ענף הקמעונות בהולנד, מספרת שלפני המשחקים צפו בענף גידול של 200 מיליון יורו הולנד עם הגביע? איוון פרהוסט, דוברת ענף הקמעונות בהולנד, מספרת שלפני המשחקים צפו בענף גידול של 200 מיליון יורו צילום: רויטרס

 

"לאחרונה, הצריכה נבלמה כתוצאה מהמשבר הכלכלי", מוסיף קאלזהובן. "אבל אם פקטור ההרגשה הטובה ייכנס לתמונה, אני צופה שאנשים יבצעו את אותן רכישות שהם דחו בתקופה האחרונה, כמו מכשירי חשמל ורהיטים - זאת בנוסף לקניית מזכרות שקשורת למונדיאל, כמו DVD של הנבחרת. כשהביטחון עולה, צרכנים נוטים לחשוב: 'אמממ, אולי בכל זאת אני אקנה את דירת הנופש ההיא'. אנשים רק צריכים דחיפה קטנה".

 

איוון פרהוסט, דוברת ענף הקמעונות בהולנד, מספרת שלפני המשחקים צפו בענף גידול של 200 מיליון יורו. "אבל עכשיו שהגענו לגמר, אני חושבת שהסכום הזה יהיה גבוה יותר", היא מוסיפה. "גם בסוף השבוע האחרון אנשים המשיכו לקנות חטיפים, אוכל, בירות וכמובן - אביזרי עידוד כתומים".

 

לדברי קאלזהובן, ההולנדים צפויים להוציא בסך הכל 60 מיליון יורו על מגוון פריטים כתומים - ממוצע של 5 יורו לאדם מעל גיל 18.

 

השקעה בחברות הולנדיות

 

רוד קונינג, מומחה לכלכלת ספורט מאוניברסיטת חרונינגן, פחות אופטימי לגבי הבוננזה שצפויה לכלכלה הכתומה אחרי הגמר. "גידול של 0.5% בתמ"ג נשמע לי מוגזם", הוא אומר. "לכל היותר, זו תהיה מכה חיובית חד פעמית לביטחון הצרכנים, אבל לא משהו מתמשך. בנוסף, הרבה הולנדים דחו את החופשה השנתית שלהם לאחרי הטורניר, כך שאת הכסף הם יוציאו בשבועות הקרובים במדינות אחרות".

 

מנגד, בלומר מציין שזכייה בגביע תשפר גם את הניראות של הולנד בעולם, מה שיתרום לביטחון הצרכני לאורך זמן. "זה יגרום ליותר אנשים לרכוש מוצרים הולנדיים, לבוא להולנד לחופשה או להשקיע בחברות הולנדיות".

 

רגע לפני שההולנדים מתנפלים על החנויות, בלומר מזכיר פרט קטן וחשוב: "כמובן שכל זה יתרחש רק אם נזכה. אף אחד לא זוכר את הקבוצה המפסידה".

 

קבלו ניוזלטר יומי עם הסיפורים הכלכליים שמאחורי המונדיאל . להרשמה לחצו כאן

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x