$
עסקי ספורט

מה זה צ'מפיונס ליג בכלל?

הסופרבול ה־44, שיתקיים ביום ראשון במיאמי, יוכיח שוב שהליגה האלימה והעשירה בעולם דורסת כל מה שבדרך כדי להגיע לעוד צופה ועוד מפרסם. ואפילו המיתון לא יכול לעצור אותה

אסף רותם 10:5704.02.10

"הסופרבול השנה ישיג נתוני שיא מבחינת צפייה". כך מבטיח ג'ון בוגוז, מנהל מכירת הפרסומות של CBS, אף שהמשחק יפגיש שתי קבוצות משווקים בינוניים (במקרה הטוב) - אינדיאנפוליס קולטס וניו אורלינס סיינטס. ההצהרה של בוגוז נתמכת בנתוני שיא של אחת העונות הכי נצפות בהיסטוריה - מספר הצופים עלה בכל חמש הרשתות ששידרו את משחקי העונה הרגילה, ועוד יותר בפלייאוף, שם משחקי חצי הגמר השיגו נתונים מעולים של 53 מיליון צופים בממוצע. זהו המספר הגבוה ביותר של צופים מאז 1982, אז היו באוויר רק שלוש רשתות ארציות, ומפלצת העונה לשם ESPN היתה בחיתוליה.

אחד משלושת הסופרבולים הנצפים ביותר אחד משלושת הסופרבולים הנצפים ביותר

 

אז לכמה נגיע ביום ראשון? עם קצת מזל נחצה סוף סוף את רף 100 מיליון הצופים (באמריקה לבדה). אבל גם במקרה שבו המשחק לא ימריא או שסתם לצופים לא יתחשק, ונסיים עם 90 מיליון צופים בלבד, יש לזכור שאלה מספרים שלא מגיעים אל המסכים לשום אירוע זולת הסופרבול - גם לא לגמרים בענפי הבייסבול והכדורסל יחדיו.

 

ככלל, הסופרבול הוא אירוע יחיד, לא אחד מסדרה, וככזה הוא דומה יותר לגמר מונדיאל, שממגנט את כל העיניים אליו. ובכל זאת נשאלת השאלה: איך זה ייתכן שבזמן שהטלוויזיה בעולם כולו סובלת מירידה כמעט תמידית ברייטינג, הסופרבול ממשיך לצמוח ולהביא נתונים שאין להם מתחרה?

 

צופים ועוד צופים

 

שתי סיבות גרמו לכך שה־NFL נהנית העונה מרייטינג פנומנלי. האחת היא שספורט הוא הסיפור האנושי - ושילובם של

כמעט הסופרבול הנצפה ביותר כמעט הסופרבול הנצפה ביותר

ארבעה סיפורים מרגשים הוא שממריץ את האמריקאים לבהות במסך במשך שעות על גבי שעות: ההצלחה של הקווטרבק הקשיש ברט פארב, ששוב שב מפרישה כדי להצעיד את קבוצתו החדשה מינסוטה וייקינגס עד לחצי הגמר; ומנגד, הצלחתה של ניו אורלינס למחוק היסטוריה של כישלונות פלייאוף ולהגיע אל הסופרבול הראשון בהיסטוריה של הפרנצ'ייז (לאחר ניצחון על פארב, הווינר הנצחי) בחצי הגמר - ובהארכה. שער השדה שניצח את המשחק הזניק את החגיגות המרגשות בסופרדום בלואיזיאנה, שהיוו תשליל מובהק לתמונות הקשות מלפני ארבע שנים וחצי, אז חיפשו תושבי ניו אורלינס מחסה לאחר הוריקן קתרינה. בגמר יפגשו הסיינטס את אחת הקבוצות החזקות של העשור הקודם, אינדיאנפוליס קולטס, ששבה אל מיאמי והסופרבול שלוש שנים לאחר שזכתה שם באליפות האחרונה שלה.

 

הקולטס יעלו למגרש בהובלת הקווטרבק האהוב פייטון מאנינג, שעמד בפעם הרביעית בראש מצעד השחקנים העשירים ב־NFL לאחר שהכניס 27 מיליון דולר ב־2009. זאת לאחר שהקולטס התגברו על ההפתעה ששמה ניו יורק ג'טס, אשר כמעט ניצחה את מאנינג עם סגל צעיר וקווטרבק רוקי שהוא סנסציה עבור הקהילה הלטינית בארצות הברית (מוצאו מקסיקני). בקיצור, הרבה סיפורים טובים = הרבה רייטינג.

הסופרבול הנצפה ביותר. בינתיים הסופרבול הנצפה ביותר. בינתיים

 

רייטינג ועוד רייטינג

 

הסיבה השנייה לרייטינג הוא המיתון. ניל פילסון, יועץ לתקשורת ספורט, אמר ל"ספורטס ביזנס ג'ורנל" כי הכלכלה והטכנולוגיה עוזרות לרייטינג. "אנשים נשארים בבית לראות ספורט במכשירי ה־HD החדשים שלהם", הסביר בפשטות.

 

וכמובן יש את מכונת היחצנות החדשה יחסית, המתמקדת בחברות הסלבריטאיות של הכוכבים, ועוזרת למשוך פנימה צופות וצופים שלא תמיד מתעניינים דווקא בתוצאת הרבע השלישי. ג'סיקה סימפסון נהנתה מתשומת הלב כשליוותה את הקווטרבק טוני רומו ביציעי דאלאס בשנים האחרונות, וכעת תורה של קים קרדשיאן, חברתו של רג'י בוש מניו אורלינס. תמונות שער שלה בלבוש מינימלי כבר מופיעות בכל המגזינים האיכותיים.

 

כוח ועוד כוח

 

המוצר שהפוטבול מוכר הוא פשוט ומצטלם מצוין - אלימות. כולם מבינים את זה, וזה גם עוזר לצופים להגיע לרמות גבוהות של אמוציונליות. במשחק פוטבול רגיל לא צריך לחכות שמשהו יתלקח במשחק כדי שהיצרים יתחממו - הם רותחים מהשנייה הראשונה. וכפי שקורה לחברות רבות שנדמות בהתנהגותן למאפיין העיקרי שלהן, גם ליגת הפוטבול, הליגה הכי גדולה ועשירה בעולם, הגיעה לנתוני השיא של השנה בדרכה שלה - בכוחניות ובדורסניות. כך, בחרה לדוגמה לקבוע זמנים למשחקי פלייאוף שהתנגשו עם משחקי NBA (מה שהרגיז את מארק קיובן, הבעלים של דאלאס מאבריקס), ונחשו מי ניצח.

 

ואגב כוח, מי שישיר במחצית המשחק היא הלהקה המיתולוגית The Who, שהזמר שלה, פיט טאונסנד, הוא אזרח בריטי ש"הוזהר" על ידי המשטרה הבריטית ב־2003, לאחר שצפה בפורנו ילדים. ולכן, צפוי לפגוש מפגינים ומפגינות אמריקאים נזעמים. אין כמו הסופרבול כדי ליצור מתח, ציפייה ויחסי ציבור - גם בדברים הקטנים ביותר.

 

 

שחקני ניו אורלינס סיינטס. יעשו היסטוריה? שחקני ניו אורלינס סיינטס. יעשו היסטוריה? צילום: אי פי אי

 

כסף ועוד כסף

 

וחוץ מהספקטאקל השנתי, הכולל את השידור של כשמונה שעות לפני ואחרי המשחק, המשחק עצמו, הכוכבים, הטלוויזיה והופעת המחצית - הסופרבול הוא גם כלכלה בפני עצמה. והשנה הוא מבטא את המשבר שעדיין קיים באמריקה: שיאי ההכנסות מהשנים האחרונות לרשת המשדרת לא יישברו - תג המחיר של הפרסומת ירד מ־3 מיליון דולר ל־30 שניות ל־2.8 מיליון דולר. מצד שני, בתקופה כלכלית לא פשוטה, כל הפרסומות נמכרו, אבל לא לחשודים המיידיים. הבנקים הגדולים לא מתכוונים לפרסם השנה והחברה הפיננסית היחידה שקנתה זמן שידור היא E-Trade Financial Corp. כמו כן, רק יצרנית מכוניות אמריקאית אחת, קרייזלר, תהיה בין המפרסמות.

 

דווקא חברות מהדרג השני בגודלן, שלא פרסמו בשנה שעברה, חוזרות לפרסם, ובהן דוקרס, סקצ'רס, ושירות השכרת החופשות הום אנד אווי. גם הענקית יוניליוור תחזור לפרסם השנה.

 

וכמו תמיד, תראו שם את אנזהויזר־בוש, שתהיה יצרנית הבירה היחידה על המסך, לאחר שרכשה זמן שידור באורך חמש דקות. אנהויזר־בוש מפרסמת בסופרבול כבר 22 שנה.

 

 

אוהד הקולטס. פייבורטים לזכייה אוהד הקולטס. פייבורטים לזכייה צילום: איי פי

 

נקניקייה ועוד נקניקייה

 

אלא שלא רק ההכנסות הטלוויזיוניות מהוות את הסיפור. כך גם, לדוגמה, צריכת הנקניקיות האסטרונומית והשיא שנקבע בכל פעם מחדש במספר הורדות האסלה - במחצית המשחק. וגם התיירות של הסופרבול דומה יותר לתיירות המונדיאל מסתם ביקור בעיר. מיאמי, שאירחה את הסופרבול לפני שלוש שנים, שבו זכו כזכור הקולטס, הכניסה אז 195 מיליון דולר. וכעת, כשהיא מארחת שוב היא תכניס סכום נאה, בתנאים כלכליים קשים מאוד (10% אבטלה באמריקה, זוכרים?) - 153 מיליון דולר.  

 

 

הימור ועוד הימור

 

ויש את הנושא הקבוע בכל סופרבול - ההימורים. פוטבול, ענף ספורט שבו האלימות גורמת לכמות פציעות אדירה, הוא גם אחד הענפים הכי מוכווני הימורים. כל פציעה

קלה מדווחת, כל החמרה בפציעה מביאה לשינוי בליינים בהימורים. ונגישות זו למהמרים היא אחד הגורמים לפופולריות של הענף הזה, בעוד אחרים נותרים מגומגמים מול המוסריות המפוקפקת של הקזינואים. פציעתו של שחקן ההגנה החשוב של הקולטס, דווייט פריני, לא פגעה בנטיית לבה של לאס וגאס, שמעדיפה את אינדיאנפוליס במשחק צמוד (ניצחון בהפרש של פחות מטאצ'דאון אחד), אך היא עשויה להשפיע לא רק על התוצאה הסופית, אלא גם על הכיס שלכם.

 

אבל אם אתם שמים כסף על משחק צמוד, תזכרו שחוק הסופרבולים אומר, שכאשר המשחק נערך שבועיים אחרי חצאי הגמר - כמו בסופרבול הנוכחי - מדובר בניצחון חד־צדדי. וגם במקרה של משחק צמוד, נחזה בסופו של דבר בניצחון חד־צדדי, של ה־NFL על שאר ענפי הספורט באמריקה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x