$
עסקי ספורט

בעקבות הזכייה של באטן: הונדה הפסידה 255 מיליון דולר בחשיפה תקשורתית

הזכייה אמש של ג'נסון באטן באליפות הפורמולה 1 נתנה לקבוצת בראון GP חשיפה של שמונה וחצי שעות יקרות מפז

אלכס דאף, בלומברג 17:1919.10.09

הונדה פספסה לפחות 255 מיליון דולר בחשיפה טלוויזיונית, מכיוון שמכרה את קבוצת הפורמולה 1 שלה שזכתה אתמול באליפות העולם, כך עולה מנתוני חברה לניתוח מדיה. יצרנית הרכב היפנית מכרה את הקבוצה לרוס בראון במרץ, ובכך נמנעו ממנה שמונה וחצי שעות של כיסוי בינלאומי לה זכו מכוניות הקבוצה ב-15 מתוך 17 המרוצים של השנה, על פי חברת Margaux Matrix האנגלית, שמנתחת שיעורי שידור ופרסומות ב-18 מדינות.

 

מדובר ביותר זמן שידור מאשר קיבלה יריבתה קבוצת פרארי, ויותר מפי 3 זמן שידור שקיבלה הונדה בשנה שעברה כשסיימה במקום ה-9.

 

"אני בטוח שהיו הרבה שיחות פנימיות ביפן שאמרו – אופס, יכול להיות שטעינו?", אומר זאק ברון מחברת ג'סט מרקטינג, המייעצת למרוצי מכוניות.

 

קבוצת בראון זכתה אתמול באליפויות הנהגים והיצרניות כשלפניה עוד מרוץ אחד, זאת לאחר שהנהג שלה ג'נסון באטן סיים במקום החמישי בגרנד פרי של ברזיל.

 

ג'נסון באטן, אלוף הפורמולה 1 ב-2009. "אני בטוח שהיו הרבה שיחות פנימיות ביפן שאמרו – אופס, יכול להיות שטעינו?" ג'נסון באטן, אלוף הפורמולה 1 ב-2009. "אני בטוח שהיו הרבה שיחות פנימיות ביפן שאמרו – אופס, יכול להיות שטעינו?" צילום: איי אף פי

 

חסכו 221 מיליון דולר, הפסידו 255 מיליון

 

הונדה עזבה את הספורט בניסיון לחסוך לפחות 20 מיליארד ין (221 מיליון דולר) בשנה בעלויות, לאחר שקיצצה את תחזית הרווחים שלה ופיטרה עובדים במפעלים בעקבות ירידה במכירות שנבעה ממחנק האשראי. זכייה בתואר הראשון מאז רכישת הקבוצה ב-2005 הייתה מהווה "דחיפה" עצומה למותג הונדה, כך לטענת מארק ג'נקינס, פרופסור לאסטרטגיה ניהולית באוניברסיטת קרנפילד בבריטניה, שמפרסם בלוג בענייני פורמולה 1.

 

"זה היה יכול להיות הדובדבן שעל הקצפת אם הונדה הייתה מחזיקה מעמד", אומר ג'נקינס. "זה בטח היה שווה כמה אחוזי נתח שוק".

 

במקום, ההשקעה של הונדה השתלמה לבראון. באטון ניצח בשישה מתוך שבעת המרוצים הראשונים של השנה, בעוד חברו לקבוצה רובנס באריקלו ניצח בשתי תחרויות. המכונית הלבנה של הקבוצה הייתה ברובה עירומה ללא פרסומות מטעם נותני חסויות, בגלל שלא היה מספיק זמן לחתום על עסקאות עם מפרסמים, מסביר ג'נקינס.

 

לא מתחרטים

 

מנכ"ל הונדה טקנובו איטו אומר כי הוא אינו מתחרט על החלטתו של קודמו בתפקיד טקאו פוקוי לנטוש. החברה משתמשת בכספים שנחסכו כדי לזרז את המחקר על מכוניות חסכוניות בדלק, ומעסיקה מחדש 400 מהנדסים לייצור המוני של המכוניות.

 

"החלטתו של פוקוי הייתה בהחלט נכונה, ואני מודה לו על כך", אמר איטו בריאיון שהעניק באחד באוקטובר.

 

יצרניות הרכב ממהרות לאמץ רגולציות זיהום קפדניות יותר. ארצות הברית צפויה לאלץ את החברות לייצר רכבים שצריכת הדלק שלהם היא 35.5 מייל לגלון עד 2016. הצי של הונדה דורג במקום השני מבחינת חסכון בדלק עם 293.6 מייל לגלון בשנה שעברה, אחרי טויוטה עם 29.7 מייל לגלון, כך על פי נתונים של הסוכנות לאיכות הסביבה האמריקאית.

 

טויוטה, אחת המתחרות העיקריות של הונדה ביפן, היא אחת מארבע יצרניות רכב כולל פרארי שחתמו ביולי על הסכם  להישאר בפורמולה 1 עד 2012. טויוטה מדורגת השנה במקום החמישי. ואילו BMW פורשת בתום העונה הנוכחית.

 

ריצ'רד ברנסון יצא ווינר

 

אחת המנצחות הגדולות בעקבות הצלחת קבוצת בראון העונה היא חברת וירג'ין שבבעלות היזם המיליארדר ריצ'רד ברנסון. וירג'ין ככל הנראה שילמה פחות מ-5 מיליון דולר כדי לפרסם העונה את הלוגו שלה על המכוניות של בראון, מפרסמת נוספת היא חברת MIG השקעות, סוכנות מט"ח משוויץ.

 

וירג'ין הרוויחה חשיפה טלוויזיונית בשווי 59 מיליון דולר ב-15 המרוצים הראשונים של השנה, יותר משהרוויחה נותנת החסות הראשית של קבוצת רנו, ING Groep. ב-24 בספטמבר ביטלה החברה את תמיכתה ברנו לאחר שהקבוצה הייתה מעורבת בשערוריית רמאויות. "הונדה סובלת ככל הנראה מגורם מבוכה כלשהו, אחרי שהיא הפסידה את כל הפרסום", מסכם בראון. "אבל אף אחד לא מחזיק בידו כדור בדולח".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x