$
עסקי ספורט

האימפריה הספורטיבית של רד בול

חברת משקאות האנרגיה האוסטרית רד בול משקיעה מאות מיליוני יורו בענפי ספורט שונים. "הפילוסופיה שלנו היא להתקיף, לא להגן. גם בכדורגל וגם בשיווק", אומר היינץ הוכהאוזר, המנהל הספורטיבי של רד בול זלצבורג

אוריאל דסקל 09:0617.08.09

ביוני השנה היתה אמורה מכונית מירוץ של קבוצת פורמולה 1 רד בול לקרוע את רחובות שדרות רוקח בתל אביב כחלק מפעילות שיווקית חסרת תקדים של רד בול ישראל. ההתרגשות שמכונית פורמולה 1 ברחובות ישראל היתה אמורה לעורר היתה מיטיבה עם המותג של הקבוצה, אבל לצערה משטרת ישראל החליטה שאין מקום לאירוע כזה בתל אביב, וכעת לא ברור אם זה אכן יתקיים על אדמת הקודש.

 

רובין נילסה מרד בול זלצבורג. אין עוד ספונסרים רובין נילסה מרד בול זלצבורג. אין עוד ספונסרים צילום: איי פי

 

וכך האירוע בשדרות רוקח, שהיה אמור להיות הערך המוסף שהמתחרים הישראלים אינם יכולים לתת (ל־XL אין מכונית מירוץ ו־BLU לא יתחרו בפורמולה 1 בזמן הקרוב), נעלם בסבכי הביורוקרטיה הישראלית. למזלה של רד בול ישראל, ישנן אופ"א וליגת האלופות שמביאות לישראל את רד בול זלצבורג - עוד קבוצה של אימפריית הספורט רד בול ובעלי החברה, דיטריך מאטשיץ האוסטרי.

 

300 מיליון יורו פלוס

 

מאטשיץ, שלו 49% מענקית משקאות האנרגיה, שווה בסביבות 3 מיליארד דולר. הוא היה אחראי לשיווק החצוף של רד בול בשנותיה הראשונות כחברה בינלאומית. החברה השקיעה כסף רב בספורט אקסטרים - אופנועים, מירוצי מטוסים, גלישה, סנואובורד, קפיצות למים בעגלות מאולתרות ועוד. רד בול גם השקיעה הרבה כסף בהקמת שתי קבוצות פורמולה 1 - רד בול וטורו רוסו וקבוצת סבב נאסקר האמריקאי.

 

ואולם אף ענף ספורט אינו פופולארי ומספק כותרות וקידום מותג כמו כדורגל. ולכן בחמש השנים האחרונות משקיעה רד בול כסף גדול בענף. כ־150 מיליון דולר הושקעו בקבוצת ניו יורק מטרוסטארס מה־MLS, שהפכה לרד בול ניו יורק. כ־120 מיליון יורו הושקעו בקבוצת אוסטריה זלצבורג, שהפכה לרד בול זלצבורג, ועוד כ־100 מיליון יורו יושקעו בקבוצת הכדורגל של לייפציג, שתיהפך ל־RB לייפציג. לרד בול יש עוד קבוצה, רד בול ברזיל בליגה השנייה בברזיל.

 

כל הקבוצות של רד בול משחקות עם אותו לוגו על החזה, באותם צבעים ובאותה גישה - כמה שיותר התקפי (כך לפחות מוכרים את זה ברד בול). החשיפה שלה זוכה המותג עצומה, ומבחינה מקצועית נראה שגם הקבוצות בדרך למעלה.

 

אין ספונסרים אחרים

 

האוהדים - בניו יורק, בזלצבורג ובלייפציג - התנגדו להשתלטות ולמיתוג מחדש של הקבוצות, אבל להגנתה של רד בול צריך לומר שהחברה נכנסה והשקיעה בקבוצות שהיו נתונות בקשיים כלכליים (ניו יורק), על סף פשיטת רגל (זלצבורג) או בליגה החמישית בגרמניה (לייפציג). באוסטריה הקימו האוהדים של זלצבורג המקורית קבוצה חדשה שמשחקת בצבעים המקוריים של SV אוסטריה זלצבורג - סגול ולבן. ברד בול, לא בהכרח, מבכים את העזיבה בשל כך.

 

"באצטדיון שלנו, רד בול ארינה, אין אוהדים מטורפים, אין חוליגנים, אין פנטים", אומר בראיון ל"כלכליסט" היינץ הוכהאוזר, המנהל הספורטיבי של רד בול זלצבורג. "למשחקים שלנו באים הרבה ילדים, הרבה נשים, משפחות. 15 אלף איש באים למשחקים שלנו בליגה האוסטרית - מקום שני בליגה". רפיד וינה, שלה 16,500 אלף איש, במקום הראשון.

 

זלצבורג, שלפי הערכות תקציבה הוא כ־35 מיליון יורו, מסתמכת על הכנסות מכרטיסים, ממרצ'נדייס ומזכויות שידור בלבד, כי אין לה ספונסרים מלבד רד בול. בחברה לא חושפים מספרים וגם לא אוהבים שמבקשים מהם מספרים. ההנחה היא שמאטשיץ מעביר את הכספים לזלצבורג מכיסו הפרטי. הוא היה משקיע בקבוצה כספי חסות לפני שהוביל את השינוי הגדול ונראה שהיא קרובה ללבו.

 

מאטשיץ לא ממש מגיע למשחקים. הוא לא מתערב בחיי היומיום של ניהול המועדון אלא מעורב בהחלטות גדולות - מי יאמן, באילו שחקנים ישקיעו יותר כסף. לפי קלאודיה שוודלר, כתבת הספורט של Oe24, פורטל החדשות המוביל באוסטריה, "מאטשיץ בעיקר ברקע. מעביר את הפילוסופיה ולא יותר".

 

התקפת שיווק

 

ומהי הפילוסופיה? "השיווק של רד בול אגרסיבי. צריך לתקוף ולא להגיב", אומר הוכהאוזר. "הגנה אינה הדרך של רד בול. אנחנו רוצים לפתח שחקנים טכנים, הקמנו אקדמיות בדרום אמריקה ובאפריקה, ואנחנו בונים על פיתוח שחקנים אוסטרים צעירים. הקבוצות של רד בול בעולם משתפות פעולה, אבל כל אחת מהן פועלת לפי השיטה שלה שמותאמת למדינה שלה, אבל הדרך באופן עקרוני דומה אחת לשנייה".

 

אמנם "הגנה אינה הדרך של רד בול", אבל ברד בול העזיבו בתום השנה שעברה (שנה שבה זכו באליפות) את קו אדריאנזה, המאמן המתודי וההתקפי מהולנד והביאו את הוב סטיבנס, סוג של קבלן הצלחות שתומך בכדורגל הגנתי. למה?

 

ובכן, עם כל הכבוד לליגה האוסטרית, לרד בול זלצבורג יש מטרה אחת. "אנחנו צריכים לשחק כמה שיותר בכל שנה במסגרת אירופית", אומר הוכהאוזר. "עדיף בצ'מפיונס ליג, אבל בעיקרון נכנסנו לליגה האירופית השנה, אז עמדנו במטרה".

 

מצוין למותג

 

הוכהאוזר משבח את הניסיון של מכבי חיפה ומצפה לקרב קשה. "הסיכויים הם 50:50", הוא אומר. "אבל לנו יש יתרון. אנחנו שיחקנו יותר בליגה. התחלנו את העונה מוקדם - 15 ביוני. זה אמור לתת לנו סוג של יתרון. זה יהיה נהדר אם נדיח את מכבי חיפה ונעלה לצ'מפיונס ליג. קודם כל, מבחינת הכדורגל, אבל זה יועיל גם למותג רד בול, כמובן".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x