$
חסויות וזכויות שידור

יש פתרון לסכסוך זכויות השידור: תוכנית שירים ושערים טלוויזיונית

סכסןך זכויות השידור של הכדורגל הישראלי הגיע למבוי סתום אבל בדרגים הגבוהים מדברים על פתרון יצירתי. תוכנית "שירים ושערים" טלוויזיונית היא אחת מהאפשרויות שרבים היו רוצים לראות. אבל בשביל שזה יקרה, אבי לוזון, יו"ר ההתאחדות לכדורגל, צריך להבין את מצבו הגרוע של הענף ושאף אחד לא ישלם

אוריאל דסקל 08:5820.07.09

ביום חמישי נקראו עובדי אחת מחברות הסטטיסטיקה שעובדות עם צ'רלטון על שידורי ליגת העל. נאמר להם שלא יצטרכו את שירותיהם, מכיוון שהחברה אינה מתכננת לשדר את משחקי ליגת טוטו. אמנם שום סכסוך משפטי לא נפתר בין ההתאחדות לכדורגל ובין בעלת הערוצים ספורט 1 וספורט 2, אבל נראה שאין דרך חזרה. צ'רלטון, ששילמה 6.5 מיליון דולר לעונה בחוזה עד 2012, כבר לא תשדר את המשחקים המנומנמים בין הפועל פתח תקווה למ.ס אשדוד.

 

שחקני נצרת עילית. צריך למנוע מהצופים לראות יציעים ריקים ואווירה מנומנמת שחקני נצרת עילית. צריך למנוע מהצופים לראות יציעים ריקים ואווירה מנומנמת צילום: טל שחר

 

בכתב התביעה שלה מאשימה צ'רלטון את ההתאחדות ב"אוזלת יד ורשלנות רבתי בכל הנוגע לדאגה לרמתה ואיכותה של ליגת העל". בצ'רלטון טוענים שההתאחדות לא שאלה אותם על הגדלת הליגה ל־16 קבוצות - טענה שאפילו ספורטפייב, שותפת השידורים של ההתאחדות, אישרה. ההתאחדות מנגד מאשימה את צ'רלטון ב"ניסיון להתחמק מחובותיה על פי הסכם חתום ומחייב בין הצדדים". בהתאחדות גם אומרים שצ'רלטון גרמה נזק תדמיתי לכדורגל, כיוון שהעבירה את השידורים באופן לא מקצועי. מלבד זאת, גרמה צ'רלטון להפסדים של 2.5 מיליון שקל, כיוון שהפרה תנאים בהסכם של ההתאחדות עם טוטו־ווינר.

 

בהתאחדות לכדורגל מעוניינים לראות את הכדורגל הישראלי בערוץ הספורט. שם, הם מאמינים, שהמותג "ליגת טוטו" יתרומם. הם דורשים מהערוץ 8 מיליון דולר עבור כל חבילת המשחקים שכוללת שידורי אינטרנט, תוכנית סיכום ומשחק מרכזי. בערוץ הספורט לא מוכנים לשלם יותר מ־5.5 מיליון דולר ומבחינתו כלל לא רלבנטי לשדר את שאר המשחקים, כי המועצה ללוויין וכבלים מונעת זאת מהם. בהתאחדות, משום מה, אופטימיים ומאמינים שערוץ הספורט ישדר את המשחקים בסופו של דבר. אם לא, ילכו לערוץ ייעודי בבעלותם.

 

בערוץ הספורט החליטו כרגע לזנוח את המאמצים להשיג את הכדורגל הישראלי ולהתמקד בעיקר בביצת הזהב שנקראת מכבי תל אביב בכדורסל.

 

על סיפון הטיטניק

 

הכינויים שלהם זוכה אבי לוזון בעולם התקשורת הישראלי די מדהימים. "מנותק", "מטורף", "הזוי" ועוד. את ההתאחדות כינו לא מזמן באחד מהערוצים "האנשים שניגנו ושרו על סיפון הטיטניק". "הם לא מבינים עד כמה המצב חמור", אומר בכיר בעולם התקשורת. "במשך שנים הם הצליחו להוציא סכומים אדירים, הרבה יותר ממה שהכדורגל שווה, ועכשיו כשאין עוד כסף, אז אי אפשר לשלם גם את מה שהכדורגל שווה באמת".

 

והכדורגל הישראלי, למרות דעיכה ניכרת בפופולריות שלו, שווה: אין ספורט שהישראלים אוהבים יותר. מבחינת מספרים מדובר בענף שרייטינג המינימום שלו הוא 10% - שהם יותר מכל תוכנית שיפיקו בערוץ 10 (שאינה כוללת איים טרופיים וביקינים קטנים).

 

בהתאחדות חושבים שרייטינג בשיעור של 10% שווה את הכסף שהם דורשים. מדוע? ובכן, ההסכם עם ספורטפייב, סוכנות הכדורגל הגרמנית, מבטיח להתאחדות כ־13.5 מיליון דולר ויש הסבורים שהסכום נמוך יותר - 11 מיליון דולר. בכל אופן המצב הוא כזה: ההתאחדות חייבת להשיג יותר מ־13.5 מיליון דולר מגופי השידור ולכן דורשת את המחירים שהיא דורשת. מחירים אלה הם ללא מחירי הפקה גבוהים מאוד שנהפכו לגבוהים עוד יותר בגלל ספר הנהלים שהוציאה ספורטפייב בשנה שעברה, ספר שמקצה לכל משחק ליגה "סיקור ברמת צ'מפיונס ליג", לפי אורי שילה, מנכ"ל ההתאחדות לכדורגל.

 

לא צ'מפיונס ליג

 

נראה שבהתאחדות לא מבינים עד כמה הליגה הישראלית רחוקה מהצ'מפיונס ליג - הן מבחינה מקצועית והן מבחינה ציבורית. ליגת הכדורגל שלנו לא ראויה לסיקור כמו הצ'מפיונס ליג וצריך למצוא לה מתכונת שתתאים לה, תחבר אותה מחדש להמונים ותביא לעלייה אמיתית בערךהמותג שלה.

 

קיום משחקים בין 14:00 בצהריים ל־21:00 בערב בכל יום שבת, שכמעט כל משחק משודר, הרע מאוד לכדורגל הישראלי. אולי שידורי המשחקים במתכונת הזו עשויים להביא לחשיפה מרובה אבל הכדורגל הישראלי על שלל מתקניו וחולייו אינו יכול לחשוף את רמתו הנמוכה לציבור הרחב ואז לצפות שהוא יידבק למסכים, כדי לראות את ליאור אסולין בעוד נפילה מרהיבה ברחבה.

 

"כדי להיות מותג טוב צריך להתבדל מהמתחרים, להיות מושך מבחינה רעיונית ולעורר השראה", אומר קולין בייטס, מומחה בריטי לניהול מותגים. "מותג הוא אוסף של תפיסות, כיוון שהמותג שלך זה איך שאנשים תופסים אותו ואילו רגשות הוא מעורר. בשביל לשפר את המותג שלך, אתה צריך להיות כן עם עצמך ורק כשתבין מה הבעיה באוסף התפיסות שלך, תוכל לשנות זאת ולהעביר את התשוקה שלך לאחרים".

 

אז מה הבעיה?

 

אין ספק שאבי לוזון אוהב כדורגל. אין ספק שאורי שילה, המנכ"ל, מנסה לעשות הכל כדי למנוע מהכדורגל הישראלי לפשוט רגל; אבל נראה כי שניהם אינם מבינים מה צריך לעשות. בהתאחדות לא מבינים עד כמה "אוסף התפיסות בנוגע לכדורגל הישראלי" גרוע. המצב גרוע כל כך, שגם אם יצליחו איכשהו להשיג חוזי שידור ולמנוע את ההפסדים הכספיים (הם משוכנעים שהם מסוגלים) - הוא לא ישתפר.

 

הדבר שההתאחדות לכדורגל צריכה לעשות זה לשנות את מותג ליגת העל בדרך כזאת שתהיה שונה מהמתחרים, תהיה מושכת מבחינה רעיונית ומעוררת השראה.

 

ואיך עושים זאת? הרי המתחרות של הכדורגל הישראלי במקרה זה הן הליגות האירופיות, וכאן הבעיה: הן מהירות יותר, דינמיות יותר, מלאות ביותר כישרונות, מעניינות יותר - בקיצור, מוצלחות יותר. איך אפשר בכלל להתחרות בהן?

 

16 קבוצות שמשחקות באצטדיונים גרועים, שממילא אינם שלהן כי הן לא קיבלו אישור מהמשטרה, לא יכולות להיות מעניינות, מהירות או דינמיות - אבל החוכמה היא להציג אותן ככאלה. לצמצם את זמן המסך שלהן לזמן מוגבל שיאפשר למי שמציץ במשחקן לראות רק אקשן ודינמיות ומשהו מעניין.

 

תוכנית "שירים ושערים" טלוויזיונית תעשה בדיוק את זה, ואם שישה או שבעה משחקים ישודרו באותו זמן בשעות שאינן מתחרות בשידורי הליגה האנגלית או הספרדית, ישראלים יצפו בה. למה? כי היא תאפשר הצצה רק ברגעים מכריעים או מעניינים במשחק, ואם המצלמות יהיו בזווית הנכונה, גם יראו רק את מעט הקהל שיגיע.

 

אם תעלה לאוויר תוכנית שאורכה שעתיים בלבד, תוגש על ידי צוות מגישים חביב ונעים שבין השערים והאירועים המיוחדים ידבר על הכדורגל, יציג קטעי וידיאו מצחיקים מהמשחקים ויקדם את המשחקים המרכזיים - היא תשדרג את המותג ליגת טוטו הרבה יותר טוב משש שעות רצופות של כדורגל רע שמתחרה על לב הקהל שרוצה לצפות במנצ'סטר יונייטד ובברצלונה.

 

אין תוכנית בדיוק במתכונת כזו במקומות אחרים בעולם, וזה דווקא יתרון, כי זה מאפשר לליגת טוטו להיות שונה משאר הליגות. התוכנית הזו גם תסתיר את החסרונות של הכדורגל הישראלי ובההגשה הנכונה יכולה גם להבליט את אחד מיתרונותיה המועטים - שכונתיות חביבה, למשל.

 

מעוניינים בה

 

ישנם כמה גורמים שמעוניינים לראות תוכנית כזו עולה על המרקע. בהתאחדות לכדורגל עדיין לא הגיעו למסקנה שזה מה שהכדורגל הישראלי צריך. "לא אכפת ללוזון מהמותג, אכפת לו מהכסף", מאשים בכיר בעולם התקשורת. בהתאחדות לכדורגל בכלל חושבים ש"אין בעיה עם המוצר, כי הוא לא ישתנה שנים, הבעיה היא עם גורמי השידור שפשטו רגל" (שזו התעלמות נוספת מהבעיות המרכזיות של הכדורגל הישראלי - הוא בחיים לא ייתפס כענף שיכול להיות רווחי).

 

תוכנית "שירים ושערים" טלוויזיונית, שהעלויות וההפקה שלה אינן זולות, צריכה להיות משהו שההתאחדות תרצה והיא צריכה לסייע לגופי התקשורת הסובלים ממילא להפיק אותה. תוכנית כזו, אחרי כמה שנים, תיהפך לסמל של הכדורגל הישראלי. וזה יכול להיות סמל לא רע.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x