$
עסקי ספורט

קבוצות ליגת העל מכרו 20% פחות כרטיסים מאשר בעונה שעברה

קבוצות הכדורגל בישראל מכרו ב-2009/2008 פחות כרטיסים והכניסו כ-15% פחות ממכירת כרטיסים ומנויים. מה הן עושות כדי להביא יותר אנשים למגרשים? שום דבר

אביתר לנג 09:3001.07.09

בעונת הכדורגל שהסתיימה לה בחודש שעבר חלה ירידה של כ־20% במכירת הכרטיסים בליגת העל לעומת עונת 2007/2008. זאת אחרי שבעונת 2007/2008 נרשמה ירידה של כ־10% מהעונה הקודמת. לקראת העונה הבאה אין בשורות. המצב הכלכלי המחריף חלחל גם לכדורגל הישראלי, ובשילוב המעבר ל־16 קבוצות, ההכנסה ממכירות כרטיסים ומנויים - שעמדה העונה על כ־43 מיליון שקל, כ־6 מיליון שקל פחות מעונת 2007/2008 - תהיה נמוכה עוד יותר. כך לפחות מעריכים בכירים בשוק הכדורגל הישראלי הגווע.

 

הקריסה שלפני הקריסה

 

המספרים מלמדים שהתל־אביביות עושקות את אוהדיהם המתמעטים בעוד שבית"ר ירושלים ורוב הקבוצות חוו ירידה במכירת הכרטיסים והמנויים.

 

בית"ר ירושלים מכרה בעונת 2008/2009 כ־80 אלף כרטיסים, 4,000 פחות מאשר שנה שעברה. הקבוצה מכרה 5,190 מנויים בעונה החולפת - כ-2,850 פחות מאשר בעונה שעברה. כך שמן הסתם הכנסות הקבוצה ירדו פלאים, מ־9.8 מיליון שקל ל־8.2 מיליון שקל.

 

"בגלל הצרות הכלכליות וההדחה מאירופה בשלב מוקדם הורדנו את מחירי הכרטיסים והמנויים בצורה מסיבית כדי לשמור על יציעים מלאים", אמר גורם בבית"ר, וסיפר שההכוונה היא להוזיל את מחירי הכרטיסים ככל שניתן גם השנה, "אפילו בחמישה שקלים". העיקר להראות לקהל שיש התחשבות במיתון ובעובדה שהאטרקטיביות של הקבוצה כבר לא מה שהיתה.

 

רק מכבי חיפה רשמה עלייה במכירת כרטיסים רק מכבי חיפה רשמה עלייה במכירת כרטיסים

 

 

התל־אביביות עושקות

 

בתל אביב המגמה מעורבת. הקבוצות התל־אביביות הגדולות מכרו פחות כרטיסים אבל הכניסו יותר ממכירות כרטיסים ומנויים. הפועל תל אביב מכרה כ־55 אלף כרטיסים, כ־2,000 פחות מהעונה שעברה. הקבוצה גם מכרה פחות מנויים העונה (5,175 בלבד; בעונה שעברה מכרה 5,604). התוצאה ממכירת הכרטיסים המעורבת היתה אמורה להיות חמורה יותר מבחינת הקבוצה האדומה, אבל בגלל עליית מחירי הכרטיסים הכניסה הקבוצה 8.32 מיליון שקל ממכירת כרטיסים ומנויים - כ־620 אלף שקל יותר מאשר בעונת 2007/2008.

 

הקריסה במכירות בתל אביב היתה בצבע צהוב. הקבוצה של אלכס שניידר היתה אמורה להלהיב את הצופים עם רכש חדש וציפיות בשמים, אבל מכרה רק 45,193 כרטיסים - כ־32 אלף כרטיסים פחות משנה שעברה - ירידה של 41% (!!!). בזירת המנויים היתה הצלחה רבה יותר לצהובים, שמכרו בעונה החולפת 5,590 מנויים - בדיוק 81 מנויים יותר מאשר בשנה שעברה. בסך הכל הכניסה מכבי תל אביב 8.6 מיליון שקל ממכירת כרטיסים בעונה החולפת; בעונת 2007/2008 הכניסה 6.6 מיליון שקל.

. .

 

חשוב לציין כי מחיר הכרטיסים בתל אביב הוא המחיר הגבוה ביותר מכל המגרשים האחרים בליגת העל. מדובר בממוצע ב־10% יותר משאר המקומות, כמו גם המינויים, שהם היקרים ביותר בכל ליגת העל.

 

מנוי ליציע 11 בבלומפילד, יציע של אוהדי מכבי, עלה העונה כ־1,300 שקל. גם העונה המחיר יהיה בסדר גודל דומה. לצורך ההשוואה, באחי נצרת, העולה החדשה לליגת העל, הוחלט פה אחד בישיבת ההנהלה האחרונה כי מחיר של מנוי יעמוד על 550 שקל בלבד.

 

חיפה בירוק

 

הקריסה הגדולה במכירת כרטיסים ומנויים באה מהפריפריה. מ.ס. אשדוד, מכבי נתניה, מכבי פתח תקווה, בני סכנין - כולן מכרו אלפי כרטיסים פחות ומן הסתם גם הכניסו הרבה פחות מהשנה שעברה. ירידה של יותר מ־30% בממוצע לקבוצה.

 

מכבי חיפה יכולה להיות מרוצה מעונת האליפות גם בזירת הכרטיסים. יותר כרטיסים נמכרו השנה (כ־70 אלף לעומת 58 אלף בשנה שעברה) וגם יותר מנויים (4,288 לעומת 3,193). כתוצאה מכך גם ההכנסות עלו מ־4.9 מיליון שקל לכמעט 6 מיליון שקל.

 

 

 

העיניים דרומה

 

החדשות הטובות? הפועל באר שבע מגיעה לליגת העל וייתכן שתתקרב איכשהו - לפחות במכירות הכרטיסים - לתל־אביביות. עם זאת, בבירת הנגב לא בונים על הצלחה מיידית. "אנחנו מצפים להכנסה של 7 מיליון שקל ממכירת כרטיסים", אומר גורם בקבוצה הדרומית. "הטירוף בעיר אדיר וגם ההשקעה שנעשית פה היא גדולה מאוד, מקווים שלא נתבדה".

 

החדשות הרעות: הפועל רעננה, הפועל עכו, הפועל רמת גן ואחי נצרת ישלחו מכתב תודה לכל אוהד ואוהד אם הכנסתם תעלה על מיליון וחצי שקל העונה. נתון שמסבר את האוזן: עכו ורעננה מכרו בשנה שעברה - ביחד - כעשרת אלפים כרטיסים בלבד.

 

הפרדוקס הגדול

 

הפרדוקס הגדול הוא שהכנסות ממכירת כרטיסים מהוות חלק עיקרי מהתקציב השנתי, אבל רוב הקבוצות החליטו לוותר על צעדים שיווקיים כאלו ואחרים כדי להגדיל את מספר הצופים במגרשים. כלומר, רוב קבוצות הליגה ויתרו על שיווק הכרטיסים כי הן מאמינות שזה לא שווה את המאמץ.

 

זה בעצם סיפורה של ליגת העל. יש תחושה של ויתור מראש על שיטות הפצה ושיווק לאוהדים, ויצירת אטרקטיביות שנובעת גם מהאמונה של ההנהלות שיש קהל מסורתי שכמותו לא תשתנה בכל מקרה.

 

באף קבוצה שאליה פנה "כלכליסט" לא נמצאו דרכי חשיבה פורצות דרך למכירת הכרטיסים ו/או המינויים לעונה הבאה. כמו שזה נראה עכשיו, ההתאחדות לכדורגל לא תוכל להעניק נתון רשמי אופטימי יותר בעונה הבאה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x