$
עסקי ספורט

ההימור של CVC על הפורמולה 1 נכשל

חברת האחזקות הלונדונית קנתה את הפורמולה 1 ב-2006 ב-2.5 מיליארד דולר ועשויה לחכות עוד זמן רב עד שתחזיר את ההשקעה מהסבב

אלכס דאף, בלומברג 18:0330.03.09

ההימור בן 2.5 מיליארד דולר של CVC קפיטל פרטנרס על הפורמולה 1 נראה ככישלון.

 

הספורט המוטורי הנצפה בעולם מתמודד עם ירידה של 80% בהוצאות האירוח של התאגידים בכמה מהמרוצים, בגלל המשבר הכלכלי. כך לפי חברת הנסיעות LSA, המשריינת מקומות לאורחים של 20 הקבוצות.

 

הונדה פירקה את הקבוצה שלה בדצמבר, ורנו עשויה ללכת בעקבותיה, אם לא תקבל נתח גדול יותר מהכנסות הענף,

פורמולה 1. ההכנסות מגיעות ל-938 מיליון דולר בשנה פורמולה 1. ההכנסות מגיעות ל-938 מיליון דולר בשנה צילום: אי פי אי

בנוסף, קבוצות כגון הונדה נאלצות לחתוך תקציבים ביותר מ-50% (ולשלוח נהגים למסלולים במחלקות תיירות, כפי שטויטה עושה). 

 

CVC הלונדונית, חברת אחזקות פרטית שקנתה את הסבב ב-2006, עשויה לחכות עוד זמן רב עד שתחזיר את ההשקעה, אומר טום קאנון, מרצה לעסקי ספורט באוניברסיטת ליברפול.

 

מנכ"ל פורמולה 1, ברני אקלסטון, אמר שהכנסות ישתנו מעט השנה, אחרי שעלו ב-42% בין 2003 ל-2006.

 

העונה בת 17 המרוצים נפתחה בסוף השבוע האחרון עם תחרות הגראנד פרי שנערכה במלבורן.

 

"CVC לא תהיה מסוגלת למכור את החלק שלה בפורמולה 1 באווירה הנוכחית", אמר קאנון. "זה ספורט עם הוצאות בהיקף שכבר לא זמין בתקופה הנוכחית".

 

פורמולה 1 מקצצת בהוצאות, כשספונסרים מהמגזר הפיננסי, כמו קרדי סוויס השוויצרי, בורחים מהסבב וחמש יצרניות המכוניות הנותרות נאבקות כדי להצדיק את עלות הצוותים התומכים.

 

CVC היא בעלת ההפסד הגדול ביותר: ב-2006 היא לקחה הלוואות בסך 2.5 מיליארד דולר ומועד פירעון ב- 2014 כדי לרכוש את סבב הפורמולה 1, בתקופה בה הוא נהנה מפריחה וחדר לשווקים בסין ובמזרח התיכון.

 

ניק קלארי, אחד משלושת מנהלי CVC המפקחים על ההשקעה בפורמולה 1, לא הסכים להגיב לכתבה.

 

אקלסטון מציל את מה שנותר

 

ההתחייבויות של CVC על הפורמולה 1 ירדו לכ-50% מערכם הנקוב בשוקי ההתחייבויות בשבוע שעבר - 38% פחות מאשר שנה קודם לכן, לפי נתוני מרקט גרופ, העוסקת באיסוף נתונים על מחירי האשראי, זו הירידה החדה ביותר במדד ההתחייבויות המסוכנות שמפעילה החברה, שמסכם הלוואות בסיכון גבוה ועם תשואה גבוה מרחבי אירופה.

 

חברת CVC החזירה 84 מיליון דולר מהלוואות הפורמולה 1 שלה במהלך 2007, כשלחובתה עמדו תשלומי ריבית בסך 229.6 מיליון דולר. כך מראים המאזנים האחרונים של חטיבת דלתא 3.

 

אקלסטון מנסה להציל בכל זאת את מה שנותר. הוא ארגן קבוצה שרכשה את הזיכיון של הונדה, בראשותו של רוס בראון.

הוא גם אומר שיעזור למסלול הוקנהיים הגרמני, הנאבק להישאר בלוח המרוצים אחרי שהפסיד 5.3 מיליון יורו מירידה במכירת הכרטיסים בשנה שעברה. מסלולים בצרפת וקנדה כבר איבדו מרוצים בגלל קשיים פיננסים.

ברני אקלסטון. נשאר עם מניות מיעוט ברני אקלסטון. נשאר עם מניות מיעוט צילום: בלומברג

 

תקרת תקציב - אפשרי ב-2012

 

מקס מוסלי - נשיא התאחדות הספורט המוטורי העולמי (FIA) שקובעת את החוקים לפורמולה 1 - דחף למגבלת תקציב של 42 מיליון דולר לקבוצה. זה בערך הסכום שקבוצת התחתית מינארדי הייתה מוציאה בעונה לפני עשור.

 

הקבוצות טוענות שמדובר בקיצוץ גדול מדי שמתבצע באופן מהיר מדי. "האמת היא שכל קבוצה מעסיקה בין 700 ל-1,000 אנשים, וזה בלתי אפשרי", אמר מנהל קבוצת רנו, .פלאביו בריאטורה. "אולי זה יהיה אפשרי ב-2012".

 

הקבוצות - שמקבלות 50% מההכנסות של הספורט - לוחצות על CVC לשלם יותר כדי לשמור על המרוצים.

 

הסטטוס קוו הזה תלוי בכך ש-CVC תספק "בתנאי השירות, מה יהיה סך ההכנסות והנתח שלנו" - אומר מנהל קבוצת טויוטה ג'ון יואיט. מנהל התפעול של רנו, פטריק פלאטה, אמר ב-4 במרץ שהוא לא יכול לפסול את האפשרות שעוד יצרניות יפרשו מהסבב.

 

"אירוח של תאגידים, שהכניס ל-CVC כ-5.6 מיליון דולר מתוך הכנסות של 139.4 מיליון דולר ב-2007, יפגע קשות" אומר זאק בראון, מנכ"ל זיונסוויל, חברת שיווק ויעוץ למרוצי מכוניות מאינדיאנה.

 

כרטיס VIP לא שווה את הבושה

 

חברת CVC גובה עד 3,940 דולר עבור כרטיס VIP ליום מרוץ, שמאפשר לחברות לארח אורחים במתחם בו הם יכולים לשתות שמפניה ולהתחכך עם נהגי הסבב, כמו האלוף לואיס המילטון.

 

אבל מנהל התפעול של LSA, לינדן סוויינסטון, אמר שהבקשות לחדרי מלון למרוץ ברצלונה, שיתקיים ב-10 במאי, צנחו ב-80% בהשוואה לשנה שעברה. ההזמנות למלונות במונקו, שם יערך המירוץ ב-24 במאי, ירדו ב-50%. "מנכ"לים לא רוצים שיראו אותם נהנים במונקו בעוד ששאר העובדים נשארו בבית", אמר סוויינסטון.

 

רוב ההכנסות של הפורמולה 1 באות מחוזי שידור טלוויזיוניים ארוכי טווח ותשלום עבור אירוח המרוצים, מה שאומר שההכנסות שלו ירדו ב-2009. לסבב יש חוזים עם ה-BBC הבריטי וחברת מדיהפרו הספרדית עד 2013. "ההכנסות לא ישתנו" אמר אקלסטון. "אולי בעתיד נצטרך לבצע כמה שינויים".

 

מאז 2004 מגדיל אקלסטון את הכנסות הסבב על ידי כך שהוסיף מרוצים בשנחאי, בחריין וולנסיה. מימון ציבורי עזר לבנות את המסלולים החדשים, ולשלם את אגרת אירוח הסבב.

 

אבו דאבי תשלם 45 מיליון דולר כדי לארח את המרוץ האחרון של העונה ב-1 בנובמבר. אבל ההזרמה של מימון ממשלתי לא תמשך, אומר פרופסור קאנון. "אף עיר גדולה לא הולכת להשקיע כל כך הרבה על אירוח מרוץ", אמר קאנון. "אלו זמנים קשים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x