$
עסקי ספורט

2008 - שנת שיא בעסקים הקטנים והבינוניים של הספורט

זו היתה שנת אולימפיאדה, שהיו בה גם עונות מצוינות בטניס ובפורמולה 1 - אבל מה יקרה לגיבוריה ב־2009?

אוריאל דסקל 08:3130.12.08

מייקל פלפס מייקל פלפס צילום: בלומברג

 

האם נזכור את מייקל פלפס ב־2009? אחרי הכל, הוא שחיין, ענף שבחיי היומיום כמעט אינו מעניין את חובבי הספורט.

אוקטגון, הסוכנות שעמה פלפס עובד, מודעת לכך ולכן מנסה לשווק אותו כגיבור אמריקאי ולא רק כגיבור אמריקאי אולימפי. לפי אוקטגון, הדרך היחידה שבה פלפס יכול להיהפך לאחד מהספורטאים המכניסים בעולם היא אם ייצג את מה שיפה באמריקה ובשיטה האמריקאית.

 

כעת יש קונצנזוס עולמי שמייקל פלפס הוא ספורטאי ענק ופרצוף מוכר אבל בשנת 2009 אין אולימפיאדה ושמו לא יעלה באותה שכיחות. גם ב־2010 אין אולימפיאדה, וזו שנה שכבר ממש רחוקה מהשיאים שקבע בבייג'ינג. ספק אם יוזמן שוב לסאטרדיי נייט לייב.

 

אוקטוגון יודעים זאת ועובדים על שימור חום המותג. בין השאר הם עושים עבודת אינטרנט רבה, ובזירה הבינלאומית דוחפים אותו לראיונות רבים בעיתונות העולמית. הסוכנות גם דאגה שיתפרסם הספר האוטוביוגרפי שלו ומאוחר יותר בשנה הבאה תשיק חברת Games 505 משחק מחשב של שחייה, שאותו יקדם פלפס. זהו משחק המחשב הראשון שיוקדש לשחייה אולימפית - וגם זה אומר משהו על פלפס כמותג.

 

לפני האולימפיאדה קיבל פלפס כ־5 מיליון דולר בשנה מחסויות, ואחרי השיאים ששבר דיברו על כך שייהפך לספורטאי של 100 מיליון דולר בשנה. במציאות, מספר הפעמים שראו את המותגים שמזוהים עמו בטלוויזיה - שווה 19 מיליון דולר בזמן פרסום ב־NBC, ששידרה את המשחקים. פלפס "הרוויח" לספונסרים שלו עוד 5.1 מיליון דולר מחשיפה בכלי תקשורת אחרים, בעיקר עיתונים.

 

ב־2009 יוקטנו ההוצאות על פרסום בגלל המשבר. ההנחה היא שפלפס לא יהיה מיליארדר מפרסומות, אבל עם הכנסה של 10-15 מיליון דולר בשנה הוא יהיה ללא ספק הספורטאי האולימפי המכניס ביותר.

 

2. יוסיין בולט: עדיין לא שבר שיאי שכר

 

בולט. קשה להשיג חסויות בולט. קשה להשיג חסויות צילום: אי פי איי

מיד אחרי האולימפיאדה הודיעו בחברת וירג'ין מדיה שהם מעוניינים שיוסיין בולט, האצן שובר השיאים מג'מייקה, יפרסם את קו האינטרנט המהיר שלהם. זה עדיין לא קרה.

 

אחרי השיאים ששבר בבייג'ינג, נראה היה שהילד החביב, שיודע לרוץ מהר יותר מכל אדם אחר בעולם, הופך לסופרסטאר. במציאות, וההסכם שלא יתממש עם וירג'ין מדיה מוכיח זאת, קצת קשה לבולט להשיג את החסויות שהוא חשק בהן.

 

הוא אמנם אמור לקבל כ־200 אלף דולר עבור כל תחרות שיתחרה בה מעכשיו עד לונדון 2012, אבל גם סוכנו ריקי סימס מודה שקשה יותר לספורטאי אולימפי להפוך לשם בינלאומי כמו טניסאי או כדורגלן. "בולט עדיין אינו עשיר כמו דיוויד בקהאם, טייגר וודס או רוג'ר פדרר", הוא אומר ומוסיף: "יוסיין עדיין בתחילת הקריירה שלו ואנחנו רוצים שיהיה בשיאו בלונדון 2012. אם הוא יצליח, הוא יהיה האתלט הראשון שירוויח 10 מיליון דולר בקריירה שלו".

 

10 מיליון דולר, דרך אגב, הם בערך עשירית הסכום שטייגר וודס מרוויח. בשנה.

 

3. שחר צוברי: פספס את הגל

 

שחר צוברי, כך נראה, פספס את הגל. זה לא מתאים כל כך לגולש אבל זה מה שקרה. למזלו פרסמו לאחרונה את סיכומי השנה ושוב ראינו את זיו פניו.

 

צוברי. קמפיין אחד בינתיים צוברי. קמפיין אחד בינתיים צילום: ראובן שוורץ

צוברי, שהיה המושיע של המשלחת הישראלית בבייג'ינג בזכות זכייה במדליה הישראלית היחידה, השתתף רק בקמפיין גדול אחד (רנו), ומאז די נעלמו עקבותיו. יעל ארד, זוכת המדליה הישראלית הראשונה, מייצגת אותו בקנאות והיא גם לא מאשרת לו להתראיין.

 

לפי גורמים שהיו מעורבים במשא ומתן עם צוברי, מהרגע שארד לקחה לידיה את "מותג צוברי", הפכו הסכומים שנזרקו על ידיה ללא נורמליים וחברות רבות פשוט ויתרו על שירותיו. כעת יושבים בחברות המסחריות על תקציב הפרסום לשנת 2009 וההנחה היא שאין ממש כסף. במקביל, האולימפיאדה וההישג הגדול של צוברי מתרחקים מעיני האזרח הפשוט. ייתכן שצוברי יצטרך לזכות במדליה גם ב־2012, בשביל לשדרג מחדש את ערך המותג שלו.

 

4. רפאל נדאל: לא פדרר. גם לא מארי

 

על פניו היתה 2008 השנה שבה עקף רפאל נדאל הספרדי את רוג'ר פדרר. הספרדי ניצח אותו בווימבלדון בגמר אדיר וכמובן גם ברולאן גארוס. עם זאת, הספרדי, מקום ראשון בעולם, עדיין לא בליגה של השוויצרי מבחינה מסחרית.

 

פדרר הכניס השנה 35 מיליון דולר בעוד נדאל הכניס 18 מיליון דולר - פחות ממריה שראפובה (26 מיליון דולר) ורק 3 מיליון דולר יותר מאנדי רודיק, האמריקאי שבמקום השמיני בעולם. למה? "הוא אולד סקול", אומר סטיב רוזנר, מייסד חברת שיווק הספורט "16W". "הוא קלאסה אבל מבחינה שיווקית הוא אינו מראה שום אישיות". גם העובדה שנדאל בקושי מגמגם אנגלית פוגעת בו. "אנגלית היא השפה הבינלאומית", אומר רוזנר, "וקשה בלעדיה".

 

נדאל. עוד לא שוויצרי נדאל. עוד לא שוויצרי צילום: בלומברג

פדרר, שדובר ארבע שפות, אולי משחק כמו רובוט ובעבר הואשם בכך שהוא משעמם אבל אנשים נמשכים לדמותו השואפת לשלמות.

 

פדרר כאמור יודע לדבר כמעט עם כל צופה בעולם בזכות השליטה שלו בכמה שפות.

 

ייתכן שהשם החם ביותר ב־2009 יהיה אנדי מארי. הסקוטי בן ה־21, הטניסאי במקום הרביעי בעולם, עתיד לחתום בסוכנות IMG, סוכנות הספורט הגדולה בעולם. גם לאגרדר, ענקית התקשורת הצרפתית, פנתה למארי, שבגלל המזג שלו (הוא מקלל בלי סוף, סטייל מקנרו) והאנרגיות המטורפות שהוא מביא למגרש, נהיה לאחד מחביבי הקהל. המבטא הסקוטי גם הוא קלף מנצח ולפי הערכות, יהיה המותג שלו שווה (לאורך הקריירה) בסביבות ה־150 מיליון דולר.

 

5. לואיס המילטון: הראשון בבידור

 

לואיס המילטון, שאמור להיות מיליארדר מחסויות, שינה את פני פורמולה 1 כשהפך לנהג הצעיר ביותר שזכה בסבב. אבל האם יצליח להיהפך לדמות הכי חמה בספורט?

 

פורמולה 1 עתידה לעבור שינויים רבים - משינוי בדרך הדירוג (רק שלושת הנהגים שיסיימו במקום השלישי יקבלו נקודות, ומי שזכה בהכי הרבה מירוצים יקבל את התואר אלוף העולם) עד הגבלה בתקציבי הקבוצות. אפילו מדברים על תקרת שכר לנהגים - ולכן את גדולתו של המילטון ואת יכולתו להיות מגנט של פרסומות יצטרכו לבדוק שוב ב־2009.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x