$
עסקי ספורט

בכירים בספורט האמריקאי: "נפגענו מהמיתון"

ראשי קבוצות וליגות בארה"ב מעריכים כי נותני החסויות שוקלים את צעדיהם בעקבות המשבר הכלכלי ומודאגים ממספר הצופים במשחקים שעלול לרדת

אוריאל דסקל 16:4223.09.08

האם הספורט הוא חסין בפני מיתון? על כך דנו בכירים בשוק הספורט והחסויות בספורט בפאנל של "ספורטס ביזנס ג'ורנל" שנערך בניו יורק. הבכירים הגיעו למסקנה שהספורט עשוי להיפגע אחרי האירועים של השבוע האחרון זאת למרות ההנחה שהוא יחסית חסין בפני המיתון.

 

"כל מי שאומר שהספורט ימשיך כרגיל מבלי להתייחס למצב משקר", אמר ג'ון ברודי - סגן נשיא בכיר ב-MLB, ליגת הבייסבול המקצוענית. "זה הולך להיות זמן שונה עבור מועדוני הספורט בגלל שאנשים שמגיעים למשחקים יבדקו מחדש כמה הם מוציאים על כל דבר".

 

איצטדיון הפוטבול של ניו ג'רזי ג'טס. הקבוצות מודאגות איצטדיון הפוטבול של ניו ג'רזי ג'טס. הקבוצות מודאגות צילום: בלומברג

 

"גם נותני החסויות תחת לחץ עכשיו", הוסיף מרק אינגל, מנהל בחברת citi, "קבוצות צריכות לחשוב כעת איך אין מזרימות את הכספים ולא איך הן חותכות בתקציבים. המצב מדאיג מעט אבל כל עוד יש תשתית ספורט חזקה אז הספונרשיפ תשרוד".

 

קוין רוברטס, נשיא סאצ'י & סאצ'י, סוכנות בידור, מציין ששוק הספורט בארה"ב, ששווה כ-250 מיליארד דולר, הוא "חסין בפני דובים". "למה זה ככה? כי ספורט הוא החיים עצמם", אמר רוברטס, "ספורט זה אסקפיזים טהור, זה תשוקה טהורה ואם יש משהו שאנחנו יכולים להירגע איתו בזמן שכל השאר במצב גרוע אז זה הספורט, החיים". לפי רוברטס כלכלת הספורט תמשיך להיות "שור פרוע".

 

"החסות לא תגדל"

אופטימיות לא היתה נחלת הכלל בפאנל. מספר יושבי ראש של סוכנויות ספורט וליגות ציינו שחוזי החסות לספורט לא צפויים לגדול בעקבות המשבר. "לא נגדיל את כל מה שקשור להוצאות על חסות", אומר דון דיקסון מחברת Autotrader.com, "אנחנו למשל לא נוציא יותר על חסויות השנה. אנחנו נסתפק במה שאנחנו עושים שזה חסויות מקומיות בעיקר".

 

בכלל, רוב החברות לא ממהרות לחדש חוזים ודוחות משאים ומתנים עם קבוצות. לפי רי בדנאר, שאחראי לחסויות של בנק אוף אמריקה, "מדובר באתגרים שבעבר עמדנו מולם אבל עכשיו הם יותר חמורים".

 

מסקנות נוספות מהפאנל הן שהסכמים לאורך טווח של עשר שנים כנראה וכבר לא ייחתמו, ושקבוצות רבות יחתמו על חוזי חסות לשנה או שנתיים. "זה שוק קשה", אמר קית' ואכטל, ראש השיווק של ה-NHL, ליגת ההוקי האמריקנית, "אנחנו צריכים לשכנע את הספונסרים לחזור ולחתום איתנו". ברודי מה-MLB מסכים: "אני לא יודע אם כולם יכולים לדעת כמה הם יקבלו בשנה הבאה כי אנחנו לא יודעים מה הולך לקרות בשבוע הבא".

 

"אנחנו צריכים להמשיך לרצות את המטרות של החברות שנותנות חסות, שרוצות לעשות ביזנס בספורט", אמר מארק טאטום, סגן נשיא בכיר ב-NBA, "אם אנחנו נעשה את זה, אז נמשיך ליהנות מחסויות".

 

"איבדנו לקוחות"

בסופו של דבר, הספורט בסכנה של איבוד לקוחות פוטנציאלים - האוהדים. לפי נתונים שהוצגו בפני הפאנל 53% אמריקנים מרוויחם כיום פחות מ-50,000 דולר בשנה ומוציאים רק 2,400 דולר לפי שיקול דעת שלהם. מה גם שמחירי הדלק עלו וקשה להם להגיע יותר למשחקים, ובטח שהעלויות הדלק חתכו בכמויות הכספים שהאמריקאי הממוצע מוציא על ספורט.

 

"אנחנו במצב שאנשים לא מוציאים כסף על ספורט בגלל שאין להם תקציב", אמר לארי וויל, נשיא סוכנות הספורט "ספונסרשיפ יוניברס, "ההוצאות על הספורט יקטנו בצורה ניכרת".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x