$
עסקי ספורט

פרשיות הסמים הורידו את משכורות הרוכבים בטור דה פראנס ביותר משליש

"בעוד רוכבים מובילים מרוויחים כמעט 500,000 יורו בשנה, המשכורת הממוצעת של הרוכבים ירדה ב-30% ל-70,000 ביחס לשנה שעברה", אומר דניאל מלבראנק, מזכ"ל של ארגון הרוכבים

בלומברג 17:5821.07.08

סדריק וסאור ברח מרכיבה מקצועית על אופניים בדיוק בזמן. פרשיות הסמים בטור דה פראנס הקטינו את משכורות הרוכבים בכמעט שליש מהשנה שעברה. חלק מהרוכבים ירוויחו פחות מ-30,000 יורו ב-2008. "זה לא מספיק", אמר וסאור, 37, כיום נשיא איגוד הרוכבים, "רוכבי אופניים הם כמו אמנים בקונצרט. הם מעניקים לאנשים הנאה, אבל לא מתנהגים כלפיהם כמו אמנים".

 

הרוכבים הרגילים, לא הכוכבים, סובלים מפרשיות הסמים וההשעיות של הרוכבים המובילים, זאת בגלל שספונסרים החליטו לעזוב את הספורט המזוהם. דויטשה טלקום, למשל, החליטה לוותר על התמיכה בת 40 מיליון הדולר שלה קבוצה שלה.

 

רוכבי אופניים בטור דה פראנס. חלקם מקבלים פחות מ-1.38 יורו ל-1.6 קילומטר רוכבי אופניים בטור דה פראנס. חלקם מקבלים פחות מ-1.38 יורו ל-1.6 קילומטר צילום: בלומברג

 

לפי וסאור, בגלל שרוכבים מכסים יותר מ-35,000 קילומטר במרוצים ואימונים, חלקם מקבלים פחות מ-1.38 יורו ל-1.6 קילומטר. 180 רוכבים החלו את הטור דה פראנס, מסלול של 3,500 קילומטר, לפני שבועיים ויסיימו אותו ב-27ביולי בפאריס.

 

"בעוד רוכבים מובילים כמו פרנק שלק, מרוויחים כמעט 500,000 יורו, המשכורת הממוצעת של הרוכבים ירדה ב-30% ל-70,000 ביחס לשנה שעברה", אומר דניאל מלבראנק, המזכ"ל של ארגון הרוכבים. "רק מעטים מרוויחים כסף מזה", אומר פט מקוויד, נשיא הוועד הבינלאומי לרכיבת אופניים. "לאחרים זה אתגר, חלום, אבל זה צריך להיות קריירה".

 

אדונים ומשרתים

למרות שהמשכורות קטנות הרוכבים עדיין סובלים ממסלול שלא השתנה כלל וכולל רכיבה של שש שעות כל יום במשך שלוש שבועות. פדרו הוריליו, שרכב בטור דה פראנס השני שלו בשנה שעברה, אמר שבימים מסוימים הוא היה כל כך עייף שהוא נכנס למיטה מיד אחרי שסיים את המסלול היומי.

 

"זה יום קשה, וחייבים לסבול", אומר הוריליו, 33, "אתה חייב להמשיך כשאתה עייף או חולה אבל אתה יכול לעשות קריירה מזה רק אם יש לך מזל".

 

לאנס ארמסטרונג. מחזיק בשיא של  7 ניצחונות רצופים בטור לאנס ארמסטרונג. מחזיק בשיא של 7 ניצחונות רצופים בטור צילום: בלומברג

 

הוריליו, שלא רוכב השנה, סירב לדבר על המשכורת שלו. הוא, כמו רוב הרוכבים, מוכר כאחד מה-" "domestiques- משרתים בצרפתית - שעובדים עבור הכוכב של הקבוצה, מגנים עליו בפני הרוח, מביאים לו בקבוקי מים ולפעמים גם את האופניים.

 

ההכנסה של הרוכבים הרגילים כל כך קטנה השנה, שזה נבלע בהוצאות השנתיות. בשנה שעברה וינס ספאדי, מקום 100 בסבב ה-ATP, הרוויח 178,000 דולר בכספי זכייה של הסבב. רוכב ממוצע מרוויח בערך 17,800 דולר. אגב, שחקן בייסבול מרוויח לפחות 390,000 דולר בשנה.

 

בעיית תדמית

"רכיבת אופניים מאבדת מומנטום ביחס לענפי ספורט אחרים בגלל בעיית תדמית", אומר תיאו דה רוי, שהפסיק לנהל את קבוצת "רבובנק" אחרי פרשיית הסמים שפגעה בה בשנה שעברה.

 

בוב סטייפלטון, מנהל "טים קולומביה", בחר ברוכבים צעירים בגלל שדויטשה טלקום הפסיקה לשלם 18 מיליון דולר לקבוצה שלו בגלל פרשיות הסמים. "המשימה שלנו שונה עכשיו", הוא אומר, "אנחנו מחפשים לפתח כישרונות צעירים ואנחנו מחפשים רוכבים שאוהבים את הספורט ויעשו אותו גם לא בשביל הכסף".

רוכבים עדיין יכולים לעשות כסף לא רע. דה רוי אומר שבקבוצת "רבובנק" רוכב יכול לעשות 100,000 יורו בשנה בבונוסים. "זה לא מחייה רעה", הוא אומר.

 

לפי וסאור "בשנים האחרונות אף אחד לא מאמין ברוכבים יותר. כולם חושבים שכולם מסוממים. ברגע שהספורט יתנקה הכסף יחזור".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x