סגור
סופרמרקט של רשת המזון יינות ביתן ב מודיעין
סופרמרקט. רצון ליצור גוף שיתכלל את הטיפול ביוקר המחיה (צילום: עמית שעל)

תקציב 2024
האוצר מעביר סמכויות לטיפול ביוקר המחיה: יקים יחידה למוצרי צריכה במשרד הכלכלה

לפי טיוטת התקציב ל-2024, האוצר מבקש לקחת סמכויות משרי הבריאות, החקלאות והאנרגיה, להעבירן למשרד בראשות ניר ברקת וליצור גוף שיתכלל את הטיפול בפעילות המזון, הטואלטיקה ומוצרי צריכה חשמליים, שמתחלק כיום בין המשרדים

טיוטת התקציב המעודכן ל-2024 חושפת ניסיון לרכז את הטיפול במוצרי הצריכה וביוקר המחיה ביחידה אחת. לפי התוכנית תוקם חטיבת מוצרי צריכה במשרד הכלכלה והתעשייה, וזאת במטרה להביא להפחתה ביוקר המחייה ולייעל את פעילות הממשלה מול היצרנים והיבואנים בתחום מוצרי צריכה. המשמעות של התוכנית, היא העברת סמכויות ממשרדי הבריאות, החקלאות והאנרגיה, לידי משרד הכלכלה בראשות ניר ברקת.
התוכנית להקמת גוף שיתכלל את פעילות המזון, הטואלטיקה ומוצרי הצריכה החשמליים, נועדה לייעל את הטיפול המתחלק היום בין מספר משרדים. מדובר בתוכנית שיש בה להקל על בעלי העסקים המתמודדים היום עם דרישות רגולטוריות רבות מצד משרדי ממשלה שונים, שלא בהכרח מתואמים. יחד עם זאת, התוכנית צפויה להוביל להתנגדויות עזות מצד שרי הבריאות והחקלאות שיתקשו לוותר על הסמכויות שיש להם ולהעבירן לברקת.
התוכנית כוללת העברה לאחריות משרד הכלכלה את שטחי הפעולה של שירות המזון הארצי ומחלקת התמרוקים שכפופים למשרד הבריאות והעברת שטחי הפעולה של השירותים הווטרינריים והשירותים להגנת הצומח שבאחריות משרד החקלאות. עוד לפי התכנית, יועברו לשר הכלכלה סמכויות שר האנרגיה הנוגעות לאיסור על יבוא וייצור מכשירים חשמליים לא יעילים אנרגטית בישראל. עוד יועברו סמכויות שר הבריאות והמנהל הכללי של משרד הבריאות לפי חוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), וסמכויות שר הבריאות לפקודת הרוקחים. שר החקלאות יאבד על פי התוכנית את סמכויותיו הנוגעות לחוק הגנת הצומח ולפקודת מחלות בעלי חיים.
לפי התכניות יוקם צוות ליווי בראשות נציג שר הכלכלה והתעשייה, ובהשתתפות נציג שר הבריאות, נציג שר החקלאות ופיתוח הכפר, נציג שר האנרגיה, נציג אגף התקציבים במשרד האוצר, נציג אגף החשב הכללי ונציג מנציבות שירות המדינה. הצוות יגיש לשרי הכלכלה, הבריאות והחקלאות, בתוך 21 יום ממועד הקמתו, את המלצותיו ביחס לאופן ביצוע העברת שטחי הפעולה והסמכויות כולל בעניין העברת כוח-אדם, נלוות, תקציבים, אמצעים, הסכמים וכל נושא נוסף שימצא לנכון, וכן המלצות בדבר תיקוני חקיקה ותיקון החלטות ממשלה, ככל שיידרשו.