סגור
חנויות ב קריית שמונה
חנויות בקריית שמונה. צניחה של 70% בפעילות כבר 5 חודשים (צילום: אפי שריר)

הצריכה בדרום מתאוששת, הצפון עדיין הרחק מאחור

הצפון לא מצליח לחזור לעצמו מפרוץ המלחמה, בקריית שמונה השימוש בכרטיסי אשראי בפברואר היה נמוך ביותר מ־70% לעומת אותו החודש ב־2023. לעומת זאת, לוד, שנתוניה כוללים את נתב"ג, בלטה בהתאוששות בשל חזרת הטיסות לחו"ל

שחרור חיילי המילואים והכניסה לשגרת מלחמה אוששו את נתוני הצריכה בפברואר, כאשר השימוש בכרטיסי אשראי עלה ב־9% לעומת פברואר המקביל. כך עולה מנתוני שב"א, מנהלת תשתית התשלומים בכרטיסי אשראי בישראל. גם בפילוח לפי ערים ובהשוואה לשבוע ממוצע ב־2023 רואים בנתוני שב"א את השיפור במרבית הערים. השיפור בולט בעיקר בשבוע האחרון של פברואר, שבו היה יום הבחירות לרשויות המקומיות, שהתאפיין בנתוני צריכה חזקים. ועדיין, חמישה חודשים אחרי שנפתחה המלחמה, נתוני המסחר בחלק מהערים עדיין לא חזרו לעצמם.
״הפילוח הגיאוגרפי של ההוצאות בכרטיסי אשראי מעניק את האינדיקציה הטובה ביותר להתאוששות המשק מהשפעות המלחמה. במהלך פברואר נרשמו התאוששות וצמיחה בהוצאות באשראי בערי הדרום דוגמת שדרות, נתיבות, אופקים ואשקלון, ולעומת זאת בערי הצפון, קריית שמונה ושלומי, ההוצאות באשראי ממשיכות להיות נמוכות במיוחד", אומרת טלי הולנברג, סמנכ"לית שיווק, פיתוח עסקי ומכירות של שב"א.
מהנתונים אכן עולה ששדרות אומנם עדיין רחוקה משגרה, אבל היא במגמת שיפור. אם בינואר הירידה בכרטיסי אשראי הגיעה לכמעט 60%, בפברואר היא השתפרה ועמדה על ירידה של 43% "בלבד". הנתונים הלכו והשתפרו ככל שהחודש התקדם ובשבוע האחרון של פברואר התמתנה הירידה ל־33%, אך אלו כמובן עדיין נתונים הרחוקים משגרה ומנתוני שאר המדינה. בערים אחרות בדרום, כמו אשדוד ואשקלון, כבר ישנה חזרה לשגרה ונתוני פברואר אף גבוהים ב־5%-3% מנתוני 2023.
לעומת זאת, בצפון הארץ שעדיין מפונה, הנתונים הם הגרועים ביותר. בקריית שמונה השימוש בכרטיסי אשראי ממשיך להיות נמוך ביותר מ־70% לעומת נתוני 2023. כלומר, חמישה חודשים שהעסקים בעיר לא פועלים והמדינה תהיה חייבת לתת להם מענה, שכן היכולת של עסק שלא פועל במשך תקופה כה ארוכה להתאושש ולחזור לעצמו אינה גבוהה.
מי שנפגעו בקו השני מהמלחמה הן ערי התיירות, כמו טבריה. המלונות בעיר אומנם לא ריקים, אך מתגוררים בהם בעיקר מפונים, שלא באו לנפוש ולקנות מהעסקים. ההתאוששות בטבריה איטית מאוד ומירידה של 17% בינואר, נרשמה עדיין ירידה לא מבוטלת של 13.7% בפברואר, כאשר בשבוע האחרון של החודש, שבו רוב הערים רשמו נתונים טובים, הירידה הוחרפה ל־17%.
"החזרה של המילואימניקים למשק החזירה את תל אביב למסלול ויחד עם יום השבתון בבחירות המקומיות, העיר רשמה הוצאות גבוהות ביותר מ־10% בשבוע ה־21 של המלחמה", אומרת הולנברג. בתל אביב הנתונים היו גם כן חלשים לאורך המלחמה, גם בשל היותה עיר תיירות ומוקד בילויים ותרבות, ענפים שנפגעו קשה מאוד מהמלחמה, וגם בשל האיחור בפתיחת שנת הלימודים האקדמית. עם זאת, העיר הצליחה להתגבר על הקשיים ובמהלך פברואר נתוני השימוש בכרטיסי אשראי עלו ב־3%, וכאמור בשבוע האחרון שכלל את יום הבחירות לרשויות אף הגיעו לעלייה של 10% לעומת 2023. לעומת זאת, ירושלים, שגם היא מוקד של תיירות, עדיין לא מתאוששת ובפברואר ההוצאות בה עדיין היו נמוכות ב־8% לעומת הממוצע השבועי ב־2023.
מי שבולטת בהתאוששות היא לוד, שנתוניה כוללים גם את נתב"ג. מגמת החזרה של הישראלים לטוס לחו"ל משתקפת בשימוש בכרטיסי אשראי בעיר זו, שזינקו בפברואר ב־15% לעומת ממוצע הנתונים ב־2023.