סגור
אורי מקס מייסד ו מנכ"ל מקס סטוק על רקע סניף
אורי מקס. "ככל שהמצב יהיה פחות טוב בעולם, הלקוחות יגיעו אלינו" (צילומים: יוסי זליגר , דנה קופל)

בעלי מקס סטוק: "המיתון עושה לנו טוב"

ברבעון השלישי של השנה עלו המכירות של מוצרי החזרה לבית הספר והציוד המשרדי ב-30% והגיעו ל-59 מיליון שקל. ההכנסות עלו ב-15% ל-293 מיליון שקל. אורי מקס: "ככל שהמצב יהיה פחות טוב בעולם, הלקוחות יגיעו אלינו כי המחירים האטרקטיבים מושכים אותם"

מקס סטוק עושה בית ספר. חברת מוצרי הסטוק נהנתה מקניות מוגברות של משפחות לקראת החזרה לבית הספר, בחודש ספטמבר. ברבעון השלישי של 2022 עלו המכירות של מוצרי החזרה לבית הספר והציוד המשרדי ב-13 מיליון שקל (כ-30%) והגיעו ל-59 מיליון שקל.
לעלייה במכירות תרמה גם פתיחת סניף חדש בכפר סבא במהלך הרבעון. בזמן שרוב רשתות הקמעונאות סבלו מחולשה במכירות, וירידה ברווחים או מעבר להפסד, מקס סטוק שפרסמה היום את הדו"חות הכספיים, מציגה מגמה הפוכה שיכולה להעיד במשהו על העדפת הקניות של הציבור. האינפלציה שדוהרת והריבית שממשיכה לעלות, מיטיבות עם רשתות הדיסקאונט, בתקופות בהן משפחות עם ילדים מעדיפות לצמצם הוצאות.
אתם מרגישים האטה בצריכה?
אורי מקס, מנכ"ל ומבעלי מקס סטוק: "המיתון עושה לנו טוב. בתקופה פחות טובה אנחנו עושים מספרים יותר טובים. אנשים מצביעים ברגליים כדי להגיע ולקנות מוצרים יותר טובים, במחירים זולים. ככל שהמצב יהיה פחות טוב בעולם, הלקוחות יגיעו אלינו כי המחירים האטרקטיבים מושכים אותם. תמיד מכרנו פרייבט לייבל שלנו ולא הסתמכנו על יוניליוור או מותגים גדולים. אנחנו עושים יבוא שלנו, ייחודי לנו ואנחנו לא כפופים לחברות הגדולות. ככל שמדברים על עליות מחירים, אנשים מעדיפים להגיע לחנויות הדיסקאונט".
החברה מונה 55 סניפים. בתחילת השנה חנכה שני סניפים חדשים בבעלותה בנהריה ובנוף הגליל וברבעון השלישי החליפה את החנות בכפר סבא שכללה 1,000 מ"ר בחנות חדשה בגודל 4,500 מ"ר. בתחילת 2023 תפתח החברה חנויות בגוש עציון, מישור אדומים ובארות יצחק.
הסניפים החדשים השפיעו לטובה על הכנסות מקס סטוק שצמחו ברבעון השלישי ב-15% ל-293 מיליון שקל. במקביל, עלו ב-4% המכירות בחנויות הזהות. הסל הממוצע גדל ברבעון ב-5% והושפע לטובה בין היתר מעיתוי החגים ודיוק בתמהיל המוצרים. עם זאת, בתשעת החודשים הראשונים של השנה ירדו המכירות בחנויות הזהות של מקס סטוק ב-1%.
לצד החזרה לבית הספר רשמה מקס סטוק עלייה של כ-11% במכירות הכלים החד פעמיים ואלה הסתכמו ב-30 מיליון שקל. אלא שהעלייה במכירות החד פעמי לא נבעה מעליה בצריכה אלא מהרחבת שטחי המסחר של הרשת.
לדברי מקס, "העליה במכירות החד פעמי היא יחסית ונובעת מפתיחת סניפים חדשים ולא מעלייה בצריכה. בסיים סטור אין שינוי במכירות החד פעמי. מאז המס שהוטל על כלים חד פעמיים הכמויות שהקהל רוכש ירדו אבל המכירות גדלו בגלל שהמוצרים יקרים יותר".
ביטול המס על החד פעמי יחזיר את הקונים לבצע רכישות?
מקס: "אין לי ספק שאחרי ביטול המס הקהל יחזור לצרוך, הכמויות יגדלו משמעותית והמכירות בהתאם".
אחת הקטגוריה שהשפיעו ביותר על המכירות ברבעון היתה מוצרים לבית שמכירותיה צמחו בכ-23% והגיעו ל-72 מיליון שקל. בקטגוריה זו נכללים מוצרי הריהוט שנמכרים בסניפים ומחירם גבוה ביחס לפריטים ביתר הקטגוריות.
בתקופת הקורונה היו שניבאו כי רשתות הסטוק לא יצליחו לעמוד אל מול התייקרות מחירי ההובלה מסין, שכן הן מייבאות מוצרים זולים בעלות של שקלים בודדים. אלא שבניגוד להערכות, מקס סטוק מציינת כי לנגיף הקורונה לא הייתה השפעה מהותית על תוצאות פעילות החברה וחנויות הרשת. גם בהתייחסות לאינפלציה כותבת החברה כי בחנה את השפעת עליית ריבית הפריים ועליית מדד המחירים לצרכן ונמצא כי אלו לא השפיעו באופן מהותי על תוצאות החברה.
לאחר שבמשבר הקורונה הצטיידה במלאי בהיקף גבוה כדי לצמצם את השפעת השיבושים בשרשרת האספקה הגלובלית, מימשה החברה מתחילת השנה את המלאי שרכשה והצליחה להקטין אותו ל-167 מיליון שקל נכון לספטמבר 2022, וזאת בהשוואה למלאי בהיקף 200 מיליון שקל שהחזיקה בספטמבר 2021. כך נהנתה מקס סטוק מירידה בעלויות הלוגיסטיות הודות להקטנת היקפי המלאי ושיפרה את הרווחיות הגולמית שעמדה על 40% ברבעון לעומת 38.6%בתקופה מקבילה אשתקד. הרווח הגולמי עלה ב-19% והסתכם ב-118 מיליון שקל.
מימוש המלאי שבו הצטיידה החברה בתקופת הקורונה, העלה את תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ל-87 מיליון שקל לעומת 21 מיליון שקל בתקופה מקבילה אשתקד ומתחילת השנה רשמה החברה תזרים מפעילות שוטפת של 166 מיליון שקל בהשוואה ל-12 מיליון שקל ברבעון מקביל אשתקד.
החברה השקיעה בפרסום ושיווק והוצאות המכירה והשיווק עלו ברבעון ב-23% ל-66 מיליון שקל. הרווח התפעולי הסתכם ב-37 מיליון שקל, עליה של כ-9% שנבעה מצמיחה בהיקפי הפעילות והרווחיות הגולמית וקוזזה בעליה בהוצאות הפרסום והשיווק והוצאות על פתיחת סניפים חדשים. הרווח לבעלי המניות עמד על 19.6 מיליון שקל לעומת 17 מיליון שקל ברבעון מקביל, עליה של 15%. החברה חילקה בתחילת ספטמבר דיבידנד בהיקף 40 מיליון שקל.
באוגוסט האחרון הודיעה מקס סטוק כי התקשרה בהסכם עם חברת פורטרה ותפתח איתה חנויות ראשונות של הרשת בפורטוגל. בימים אלה נמצאת החברה לפני חתימה על מספר סניפים שייפתחו בפורטוגל במחצית הראשונה של השנה.
ג'מבו יוון פה מעבר לפינה. בינואר פוקס תשיק חנות ראשונה של הרשת. אתם חוששים?
אורי מקס: "אנחנו מכירים את ג'מבו ביוון. הם עסק מדהים. אבל ישראל זה סיפור אחר לגמרי. ישראל שונה במבנה העלויות. להחזיק חנויות של 10,000 מ"ר כמו שפוקס מתכננת להקים, זה דורש כח אדם אחר, ועלויות תפעול יקרות, וזה מקשה בסופו של דבר לתת מחיר טוב לצרכן. לנו יש רק שלוש חנויות ענק וגם הן 5,000 מ"ר ולא 10,000 מ"ר. בנוסף, המודל שלנו שונה. אנחנו לא קונים מספק יווני שמייבא מסין, מוכר לנו, ואנחנו מוכרים לצרכן, אלא אנחנו קונים בדיוק כמו שג'מבו היוונית קונה את המוצרים מסין. אנחנו קונים מאותם מפעלים שהם קונים רק שאנחנו מוכרים ישר לצרכן ובמקרה של ג'מבו העולמית, היא מוכרת לפוקס ופוקס תמכור לצרכן. זה עוד יד. לכן אנחנו נהיה יותר אטרקטיבים במחיר ובמגוון, מה שיותר מורכב שאתה בעל זכיון. כבר לפני שנה וחצי שמעתי את השאלה הזו על ג'מבו יוון והם עדיין לא פתחו את החנות, כי להקים פה 10,000 מ"ר זה לא פשוט. אז אולי הם יקימו סניף אחד כזה, ולא יותר. וגם אם כן, נדע להתמודד. אנחנו כפופים לעצמנו ולא לזכיין כזה או אחר. פוקס כפופה לזכיון והם יצטרכו להתאים עצמם לשוק הישראלי. יתרון נוסף שלנו שאנחנו משנים כל הזמן את התמהיל, כל הזמן מגוונים ומשנים, ובג'מבו היוונית התמהיל בחנויות שלה בעולם לא משתנה בתדירות גבוהה כמו אצלנו. אז אפשר להכנס לחנות בפעם הראשונה והשנייה וליהנות, אבל בפעם השלישית זה כבר פחות מעניין".
לדברי ניר דגן, סמנכ"ל הכספים של החברה: "דייסו (רשת מוצרי סטוק יפנית – א"י) הרבה יותר גדולה מג'מבו יוון ואפילו היא לא שרדה בישראל. ב- 2018 היו כתבות בתקשורת על הענקית שהגיעה לישראל, והיום אנחנו בשנת 2022 והם לא פה".