סגור
לקוחות בכניסה לסניף סבן אילבן בתל אביב
לקוחות בכניסה לסניף סבן אילבן בתל אביב, לפני שנה (צילום: אביגיל עוזי)

שנה ורבע אחרי ההשקה: אלקטרה צריכה החלה ב"סגירה משמעותית" של פעילות סבן אילבן

החברה שמחזיקה בזיכיון להפעלת חנויות הנוחות סבן אילבן בישראל הודיעה שבעקבות התוצאות בסניפים החלה בפעולות לסגירה משמעותית של הפעילות; אלקטרה צריכה העריכה שתשיק מאות חנויות סבן אילבן, אך בפועל פתחה שמונה בלבד

ההחלטה להרחיב את פעילותה ולהיכנס לשוק המזון, ממשיכה להכביד על תוצאות קבוצת אלקטרה צריכה של האחים דני ומייקי זלקינד, והיא כבר החלה לסגור את רשת הנוחות סבן אלבן שהשיקה לפני כשנה.
עם פרסום הדוחות הכספיים לרבעון הרביעי של 2023 ולשנה כולה הודיעה אלקטרה צריכה שבעקבות התוצאות בחנויות סבן אילבן, בחנה החברה מחדש את המודל העסקי של הפעלת חנויות אלה והחלה בפעולות לסגירה משמעותית של הפעילות.
כפועל יוצא של התהליך רשמה החברה הוצאה חד פעמית בגובה של 42 מיליון שקל. בעקבות כך, פעילות הרשת הנמצאת בתהליך סגירה, הייתה אחראית בשנה החולפת ל-68 מיליון שקל מההפסד המגזרי של פעילות המזון.
אלקטרה צריכה השיקה את הסניף הראשון של חנות הנוחות סבן אילבן בישראל בינואר 2023 בדיזנגוף סנטר בתל אביב, כשנה וחצי אחרי שחתמה על הסכם עם סבן אילבן העולמית, לקבלת הזיכיון להשקת המותג בישראל.
החברה העריכה כי תשיק מאות חנויות ואף נערכה לפנות לבעלי פיצוציות וחנויות נוחות, ולהציע להם להפוך זכיינים של המותג, אולם כחצי שנה בלבד אחרי השקת החנות הראשונה, התפטר המנכ"ל אבינועם בן מוחא והחברה קיצצה בחצי את עובדי המטה שטיפלו ברשת.
מאז השקת המותג פתחה החברה רק שמונה סניפים שלו, וכבר ברבעון השלישי של 2023 כלל ההפסד של מגזר המזון באלקטרה צריכה, הפרשה בגובה 5 מיליון שקל לסגירת חנויות. זאת בנוסף להפסד שרשמה רשת חנויות הנוחות, בגובה 3 מיליון שקל מהפעילות השוטפת.
מכירות הקבוצה צמחו בשנת 2023 ב-9.9% והסתכמו ב-6.5 מיליארד שקל, אך החברה חתמה את השנה עם הפסד של 101.2 מיליון שקל. בנטרול השפעת פעילות המזון, הייתה מציגה החברה רווח נקי של 66.7 מיליון שקל. הערכת שווי שהזמינה החברה, הובילה לירידת ערך של 67 מיליון שקל בחברת קמעונאות המזון.

הכנסות מגזר קמעונאות המזון צמחו ב-9.6% בשנה החולפת שבמהלכה הושקו רשתות קרפור וסבן אילבן, והסתכמו ב-3.05 מיליארד שקל. המכירות בחנויות הזהות בתחום המזון - סניפים שהיו פעילים הן ב-2023 והן בשנה שקדמה לה, המשמשת להשוואה - צמחו ב-12%.
בחברה ציינו כי בשל סגירת סניפים לשיפוץ לקראת השקת המותג קרפור, הפסידה הרשת מכירות בהיקף של כ-110 מיליון שקל, אך מיד לאחר פתיחתם חלה עלייה חדה במכירות באותם סניפים שהוסבו למותג הצרפתי. יחד עם מכירות בגובה 17 מיליון שקל של רשת סבן אילבן, הגיעה החברה לצמיחה בפעילות בענף.
אלא שלצד הצמיחה במכירות, עברה פעילות המזון להפסד מגזרי של כ-69 מיליון שקל, לעומת רווח מגזרי (בנטרול הוצאות אחרות, והוצאות ארגון מחדש) בגובה 52 מיליון שקל ב-2022.
זאת בעיקר מאובדן הכנסות בתקופת השיפוץ והסבת הסניפים, וכתוצאה מירידה ברווחיות שנגרמה בעקבות הורדת המחירים לתקופת השקת הרשת, כמו גם הפסד בגובה 23 מיליון שקל שהסבה סבן אילבן.
ברבעון הרביעי, אחרי שמבצעי ההשקה הסתיימו, רשמה החברה רווח מגזרי בגובה 17.0 מיליון שקל, לעומת 21.2 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2022.
זאת כתוצאה מירידה ברווחיות כפועל יוצא של השקת קרפור, עלייה משמעותית בעלויות הלוגיסטיקה כתוצאה מעלייה בייבוא מלאי מוצרי קרפור, ומצמיחה בהוצאות המכירה והשיווק, כתוצאה מעלייה בהוצאות שכר ופרסום הקשורות בהשקת סניפים חדשים ומעלייה בהוצאות הפחת כפועל יוצא של ההשקעות בהסבות הסניפים.
עלות השכר של צביקה שווימר, מנכ"ל החברה עמדה בשנת 2023 על 4.7 מיליון שקל, מהם 2.3 תשלום מבוסס מניות. יהונתן צברי, המשנה למנכ"ל האחראי על תחום הכספים קיבל שכר בעלות 2.8 מיליון שקל. יורם בדש ושמוליק מנדזיצקי המשמשים כמנכ"לים משותפים במחסני חשמל קיבלו כל אחד שכר בעלות 6.3 מיליון שקל ואורי קילשטיין לשעבר מנכ"ל קרפור שהתפטר מהחברה קיבל שכר בעלות 1.9 מיליון שקל.