סגור

אינסטגרם רילס או טיקטוק: איפה כדאי לעסקים להשקיע?

המדיה החברתית מאפשרת חיבור לרשת גלובלית של קשרים, שרק הולכת וגדלה. ובכל זאת, יש הבדל בין שתי הפלטפורמות - טיטקטוק ואינסטגרם - ולכל אחת יש את היתרונות והחסרונות שלה. איך תדעו מה מתאים לעסק שלכם?

ככל שהדיגיטל נכנס יותר ויותר לחיינו, כך השימוש ברשתות חברתיות, ובאפליקציות, הולך וגובר. הרשתות מחברות אותנו לרשת גלובלית של קשרים בכל העולם, שרק הולכת וגדלה מיום ליום. אבל לצד הגידול המשמעותי שחווה המדיה החברתית, משהו השתנה בה בשנים האחרונות. מעולם של טקסט והודעות בפייסבוק, השימוש בסרטונים ותמונות הולך וצובר תאוצה. כך, אינסטגרם וטיקטוק מובילות שינוי, באופן שבו אנו משתמשים ברשת החברתית, יוצרים תוכן ובאופן כללי מתקשרים בינינו.
הרשתות עברו תהליך התבגרות. פתאום זה כבר לא מספיק לעלות תמונה יפה ומרוטשת, שמראה עד כמה החיים שלנו מושלמים. המשתמשים רוצים לקבל תוכן אותנטי ומקורי, ללא פילטרים, שיגרום לנו להזדהות ולא להרגיש רע עם עצמנו. פתאום צריך לחשוב מחוץ לקופסא: איך מעבירים את המסר שלנו בצורה מבדרת, מעניינת, מעוררת השראה ומהירה. כמה מהירה? עד 30 שניות באינסטגרם רילס ועד דקה בטיקטוק. כי היום קצר ויש לנו עוד הרבה מאוד תכנים, שמחכים לנו.
מאז שאינסטגרם השיקה את אינסטגרם רילס בישראל בפברואר 2021, הרבה בעלי ובעלות עסקים, חברות עסקיות, יוצרי תוכן ומשתמשים באינסטגרם, תוהים היכן כדאי להשקיע את האנרגיות והזמן היקר שלהם. חלקם יצרו קהילה באינסטגרם והם סבורים ששם נמצא קהל היעד, מצד שני הם מביטים בהצלחה המסחררת של סרטוני הטיקטוק הויראליים, ומתלבטים האם כדאי להם להשקיע את זמנם בטיפוח חשבון טיקטוק פעיל או שמא מדובר בקהל יעד צעיר מדי ולא רלוונטי עבורם.
כדי לעשות סדר בסוגייה הזאת, ולעזור למשתמשים ולבעלי חברות ועסקים להחליט איפה כדאי להשקיע את זמנם היקר ואיפה יקבלו תוצאות טובות יותר? הכנתי השוואה בין שתי האפליקציות הפופולריות ביותר לקידום עסקים היום.
ממוצע גילים נמוך יותר וטרנדים ״שמתפוצצים״ בטיקטוק או קהל בוגר, שמחפש תכנים מלמדים עם ערך וקלאס
קהל היעד:
רבים חושבים שטיקטוק זאת אפליקציה ששייכת בעיקר לדור הצעיר, צעיר מאוד אפילו. אבל זה לא מדויק. לאחרונה השתתפתי בכנס מיוחד, בו נכח נציג טיקטוק בכיר ושאלתי אותו שאלה שסקרנה אותי ועוד רבים אחרים: מה באמת ממוצע הגילים של משתמשי הטיקטוק? התשובה הפתיעה גם אותי, לטענתו: "רק 10% ממשתמשי הטיקטוק בישראל הם מתחת לגיל 18". אולי אחת הסיבות לתחושה שהטיקטוק שייכת בעיקר לילדים ונוער היא שהם אלו שמגיבים ויוצרים את רוב השיח באפליקציה, המיעוט הרועש אם תרצו, בעוד שבני הגילים המבוגרים יותר נוכחים במספרים גדולים יותר אך פחות נשמעים.
למרות הנתון הלא צפוי הזה, צריך לזכור שממוצע הגילים בטיקטוק הוא עדיין נמוך יותר לעומת האינסטגרם, בה קהל היעד הוא מבוגר יותר, בוגר יותר וכך גם השיח. לכן כאשר אתם בוחרים איפה להשקיע את האנרגיה שלכם, חשוב לקחת בחשבון מי קהל היעד שלכם, טווח הגילים שלו, איזה שיח הוא מחפש, איפה הוא מבלה את רוב שעות ה״סושיאל״ שלו, ובהתאם לכך לבחור איפה כדאי להשקיע את המאמצים שלכם.
אורך הסרטון:
טיק טוק מאפשרת כיום ליצור סרטונים של עד 3 דקות. בימים אלה, היא אף בוחנת אופציה להאריך את אורכם לעד 10 דקות. ככל הנראה בניסיון להתחרות בפלטפורמות סטרימינג כמו יוטיוב ונטפליקס. אינסטגרם, לעומת זאת, שאפשרה עד לאחרונה להעלות סרטונים באורך של עד 60 שניות, בשבועות האחרונים האריכה את הזמן המקסימלי של הרילס ל-90 שניות. אינסטגרם רוצה להיות טיקטוק שהולכת וצומחת בקצבים גבוהים ובליגה משלה.
תכנים:
יש הבדל משמעותי בין התכנים שמצליחים בטיקטוק, לעומת אלו שמצליחים באינסטגרם. בטיקטוק נוכל לראות יותר הצלחה עם טרנדים ותכנים מצחיקים. לעומת זאת, אם נעלה את אותם התכנים לאינסטגרם רילס, כנראה שרוב המשתמשים שלנו לא יבינו את הבדיחה או מה אנחנו רוצים מהם. טרנדים ״מתפוצצים״ טוב יותר בטיקטוק מאשר באינסטגרם רילס, מכיוון שמדובר בשפה אחרת ממה שהמשתמשים באינסטגרם מכירים. ואם מישהו פונה אלייך עם משפט בשפה לא מוכרת, כנראה שלא תבין מה הוא רוצה מחייך ומהר מאד תגלול לתוכן הבא.
למרות התדמית שנוצרה לטיקטוק כאפליקציה של הומור ו-"פאן", התכנים הלימודיים שמועלים בה, עובדים יותר טוב מבאינסטגרם. כמו למשל אלה שמועלים תחת האשטג #לומדיםעםטיקטוק, בהם תקבלו תוכלו לקבל הרבה מידע שימושי, החל מטיפים שיעזרו לכם לשפר את הכנת הפסטה ועד המלצות לקריאה נכונה ומדויקת של תלוש השכר שלכם. היתרון העיקרי של האינסטגרם בקטגוריה הזו הוא בעיקר בכל הנוגע לויזואליות ולשפה האסתטית, שמאוד מזוהה עם אינסטגרם.
מידת הפופולריות וקצב צמיחת המשתמשים:
לפי דו"ח State of Mobile 2022 של חברת המחקר Data.ai, אם ב-2019 הזמן הממוצע בו בילו משתמשי הטיקטוק עמד על 7.6 שעות בחודש, ב-2020 המספרים האלה כבר עלו ל-13.3 שעות וב-2021 הם זינקו ל-19.6 שעות. קצב עלייה חסר תקדים. האינסטגרם, לעומת זאת, רשמה קצב צמיחה הרבה יותר סולידי, כשמשתמשיה בילו באפליקציה ב-2019: 9.4 שעות ממוצעות בחודש, ב- 2020: 10.3 שעות וב-2021: 11.2 שעות.
פיצ'רים לעריכת סרטונים:
בהקשר של עריכת הסרטונים והכלים שאיתם ניתן לערוך סרטונים - טיק טוק מתעלה על אינסטגרם רילס. עניין די מובן לאור העובדה שהממשק של רילס עדיין חדש יחסית. עם זאת, אפשר לראות שאינסטגרם מנסה להדביק את הפער בין השאר על ידי "ייבוא" פיצ'רים מצליחים מהטיקטוק, כמו למשל אופציית ה-Sound Sync, שמתאימה עבור משתמשי הטיקטוק את המוזיקה באופן אוטומטי לאורך הסרטון, שממש בשבועות האחרונים נכנסה גם לאינסטגרם, כרגע רק למספר משתמשים מצומצם. בנוסף, לטיקטוק יש הרבה יותר כלים ואפשרויות לעריכת סרטונים, שכן היא אפליקציה שמבוססת כולה על עריכת סרטונים, שלא כמו אינסטגרם שעושה גם וגם וגם.
דאטה וניתוח נתונים:
טיקטוק אנליטיקס מעניקה כלי מובנה למעקב אחר הביצועים של כל סרטון, המעורבות והפופולריות עבור היוצר/העסק. אינסטגרם מספקת היום לעסקים ויוצרים נתונים מאד בסיסיים, לעומת זאת בטיקטוק אפשר לקבל נתונים הרבה יותר מתקדמים, כמו זמן צפייה ממוצע בסרטון, דבר שיכול להעניק אינדיקציה מתי המשתמשים נטשו והמשיכו לסרטון הבא. אמנם יש היום דרכים וכלים שמאפשרים לנתח בצורה יותר מעמיקה את נתוני הרילס, אבל בהחלט יהיה נחמד אם אינסטגרם תספק לנו מדדים נוספים, כדי להבין מה עובד ומה פחות ולדעת לשפר את התכנים שלנו בהתאם.
אז מה גזר הדין? אינסטגרם רילס או טיקטוק?
שתי הפלטפורמות צומחות בכל המדדים: מספר משתמשים, זמן שימוש וגם בהיקף הפעילות של משתמשים. נראה שזו מגמה שתמשך בעתיד הנראה לעין. מצד אחד, הטיקטוק יותר אופטימלית עבור חלק מהעסקים היות והיא "אוקיינוס כחול", כלומר מעט מאוד עסקים נוכחים בה ואין בה עדיין כמעט תחרות. רוב בעלי העסקים עדיין רבים על תשומת הלב של המשתמשים באינסטגרם, מה שמשאיר חשיפה מאד גבוהה לעסקים בטיקטוק. יתרון נוסף שיש לטיקטוק הוא האלגוריתם שלה, שמאפשר לסרטונים לקבל חשיפה משמעותית, ללא תלות במספר העוקבים שלכם. גם אין לכם עוקבים בכלל הסרטון שלכם יכול להגיע לעשרות או מאות אלפי צפיות.
מצד שני, לטיקטוק עדיין אין מספיק כלים מכירתיים לעומת האינסטגרם, שמעניקה כלים הרבה יותר טובים לעסקים החל מהסטורי והלינק שאפשר לצרף בו וכלה בחנויות. בנוסף, האינסטגרם מעניקה למשתמשים אפשרות לחשוף את סרטוני הרילס גם למשתמשי הפייסבוק ולהגדיל את חשיפתם. כשסרטוני הרילס היום מקבלים חשיפה אורגנית שגבוהה ב-20% לעומת פוסט "רגיל" באינסטגרם. עם זאת, הפיד של הטיקטוק נותן לעסקים את האפשרות להוסיף פרסומות בין הסרטונים השונים, אופציה שנמצאת ממש בחיתוליה באינסטגרם.
למרות הצמיחה והיתרונות הרבים של הטיקטוק, אינסטגרם זאת לא פלטפורמה שאפשר לוותר עליה, כי היא כאמור כוללת קהל יעד רב ובוגר יותר. מה שכן אפשר לעשות הוא לנצל את חוסר התחרות בטיקטוק, ליהנות מהחשיפה הגבוהה ואפילו להגדיל באמצעותה את העוקבים שלכם באינסטגרם וכך תוכלו להרוויח פעמיים.
אין ספק, שיש לשתי הפלטפורמות פוטנציאל כלכלי אדיר והזדמנויות מצוינות לבעלי עסקים קטנים, בינוניים וגדולים.
כשעסקים ניגשים לבחור בין אינסטגרם לטיקטוק, בראש ובראשונה הם צריכים לבחון איזו פלטפורמה נותנת מענה טוב יותר לקהל היעד שלכם. אתם צריכים להבין אותו, לבנות את הפרסונה ואת המאפיינים שלו, להבין איפה הוא נמצא ומבלה את רוב הזמן הפנוי שלו ובהתאם לכך לבחור.
בנוסף, תשאלו את עצמכם האם אינסטגרם כבר הוכיחה את עצמה בעבר והביאה לכם לקוחות פוטנציאלים חדשים? אם התשובה לשאלה הזו היא לא, ישנן 2 אפשרויות: או שאתם מפספסים משהו ועושים משהו לא נכון מבחינת ניהול התוכן שאתם מעלים. או שאולי התחום שלכם כל כך תחרותי ומוצף באינסטגרם, שייתכן ודווקא מעבר לטיקטוק יכול לספק לכם יתרון תחרותי בולט ומשמעותי באפליקציה חדשה יחסית, שהרבה בעלי עסקים עוד יושבים על הגדר לגביה ולא נכנסים לזירה.
הייתי גם לוקחת בחשבון את כמות הזמן שיש לכם להשקיע בפלטפורמות החברתיות, האם זה נכון עבורכם לקפוץ לטרנד הבא ולפתוח משתמש חדש בטיקטוק? האם יש לכם זמן להיות נוכחים שם. כי לא מספיק לעלות "פעם ב…" סרטון ולצפות להצלחה. צריך עקביות ולצבור קהל עוקבים.
תשובה חד משמעית ואחידה לכולם, לא ניתן לתת, כי זה מאד תלוי בכם ובעסק שלכם, מה שכן אתם יכולים לעשות זה להיעזר בלא מעט בעלי מקצוע, שנמצאים היום בשוק, שצברו מיומנויות וניסיון בתחום הרשתות החברתיות, ושעוקבים ומנתחים את הנתונים שהן מספקות באופן רציף, שיוכלו לספק לכם זווית ראייה מקצועית שלא חשבתם עליה.
דנה גלבוע היא מרצה ומנחת סדנאות בעולמות הסושיאל והקידום האורגני לארגונים, חברות ועסקים