סגור

ניתוח
הקלה ברגולציה וביבוא המקביל תורגש בכיס הצרכן

אחרי עיכובים מאז שנת 2016 התחרות בשוק מוצרי הצריכה יוצאת סוף סוף לדרך. תקינה אירופית תספיק ליבוא מוצרים והעלויות יצומצמו, אך עדיין מוצרים רבים יוחרגו

הכנסת תחרות בשוק מוצרי הצריכה מתעכבת כבר משנת 2016 בשל מכבש הלחצים של האינטרסנטים והפוליטיקאים. כעת זה סוף סוף קורה.

תקינה

עיקרי הרפורמה: ניתן יהיה לייבא מוצרים שעומדים ברגולציה בינלאומית, תבוטל הדרישה לבדיקת כל משלוח שנכנס לישראל במעבדות הבדיקה ובמכון התקנים - שגררה המתנה ממושכת ועלות כספית גבוהה. כמו כן היבואנים יתחייבו בהצהרה שהמוצר שהם משווקים עומד בדרישות התקן הרשמי ולא מסכן את הציבור. ניתן יהיה לייבא מוצרים שאינם עומדים בתקן הישראלי, על בסיס עמידה בתקן אירופי, ולייבא מגון מוצרים רחב ביבוא מקביל.
המשמעות: הרפורמה צפויה לצמצם את עלויות היבוא, לקצר את זמן העיכוב בנמלים שיוצר מחסור במוצרים על המדפים.
במסגרת הרפורמה, 80% מהמוצרים יעברו מחובת בדיקה ליבוא בהצהרה, היבוא יהיה על בסיס עמידת מוצר בתקן אירופי, ויבוטלו תקנים ייחודיים לישראל.
רפורמת התקינה עוררה התנגדויות רבות מצד תעשיינים, שביקשו להחריג שלל מוצרים, ולבסוף החליטה ועדת הכלכלה להחריג כמה מוצרים שעדיין יחויבו בבדיקות מלאות בכניסה לישראל ולא יוכלו להיכנס בהצהרת יבואן בלבד. בין המוצרים הללו ניתן למנות גז פחממני מעובה (גפ"מ), ציוד בלחץ גבוה כגון מכלים, ציוד הרמה כגון מנופים, מלגזות, וכפות הרמה, מוצרי כיבוי אש, ברזל לחיזוק בטון, כבלי חשמל במתח נמוך ובינוני לשימוש ביתי, דודי שמש, דיסקים לבנייה, טרמוסטטים ומוצרי תינוקות מגיל 0 עד 3, שיש בהם סכנה לחנק או הרעלה כגון מוצצים, פטמות וציוד להאכלת תינוקות.
הכשל: עדיין 20% מהמוצרים המיובאים, ובהם מוצרי היגיינה נשית ואופניים, שכיום נכנסים לישראל רק על פי תקן ישראלי, נמצאים מחוץ לרפורמה, ותחת בחינת משרד הכלכלה. המבחן של הרפורמה יהיה ביישום שלה ובמערכת פיקוח אפקטיבית ומרתיעה. משרד הכלכלה הגדיל את הקנסות ליבואנים שיפרו את תקנות הרפורמה ואלה עומדים על בין 10,000 שקל ל־25 אלף שקל במקרה של הפרת אמון. אם יבואן יבצע עבירה פלילית, הקנס יעלה ל־2.5 מיליון שקל ועד עונש מאסר.

מזון

עיקרי הרפורמה: לאפשר מסלול אירופי ליבוא מזון רגיש על בסיס הצהרה בלבד, שיחליף את מסלול האישור הארוך הקיים היום בשירות המזון במשרד הבריאות. משרד האוצר העריך כי הרפורמה תחסוך לציבור כ־3 מיליארד שקל בשנה.
מדובר על החלת הרגולציה האירופית במקום התקנות והנהלים הקיימים בישראל ושינוי שיטת האכיפה. הרפורמה משנה למעשה את הדרישות המהותיות בנוגע למזהמים כימיים, ביולוגיים וחומרי הדברה, אשר לא עודכנו בישראל לאורך השנים ומתאימה אותן לנהוג באירופה. השינוי נועד לאפשר ליבואנים לפעול בשפה אחידה עם היצרנים בחו"ל. אלא שבחלק זה הוחרגו מלכתחילה בשר, דגים, עוף, חלב גולמי, ביצים, ירקות, פירות, מזון לתינוקות ותוספי תזונה. בנוסף, הוחרג דבש, כך שימשיך לחול עליו התקן המקומי.
החלק השני ברפורמה נועד להשלים את רפורמת הקורנפלקס, שנכנסה לתוקף לפני 3 שנים וחצי וטיפלה במזון שאינו רגיש. הרפורמה הנוכחית מאפשרת מסלול מהיר למוצרים רגישים, שניתן יהיה לייבא על בסיס הצהרת יבואן בלבד. זאת, בתנאי שמדובר ביבואן שהוכר על ידי משרד הבריאות כ"יבואן נאות".
הכשל: החרגת מוצרים רבים מהתקינה האירופית. כמו כן, אימוץ תקינה אירופית מחד, אך ללא הנוהל בו יבואן מגדיר עצמו כיבואן נאות, וקביעה שההכרה תינתן על ידי משרד הבריאות שעלול להערים קשיים. בנוסף, ההכרה על ידי משרד הבריאות מחייבת הצגת מסמכים שונים ובהם גם כאלה המעידים על קשר ישיר או עקיף עם היצרן. הדבר צפוי להותיר בידי היבואנים הרשמיים של המותגים המובילים, את הכוח לבלום כניסת יבוא מקביל לישראל.

תמרוקים

עיקרי הרפורמה: הורדת חסמים רגולטוריים, הגברת התחרות באמצעות יבואנים חדשים שייכנסו לשוק, הגברת היבוא המקביל של תמרוקים והורדת יוקר המחיה. הרפורמה תיכנס לתוקף בעוד כשנה, וצפויה לחסוך כ־650 מיליון שקל בשנה למשק. החלק המשמעותי ברפורמה הוא היבוא המקביל. עד היום יבואנים מקבילים בתחום התמרוקים נדרשו להציג מסמכי יצרן שהתקשו לקבל מהספקים בחו"ל, בהיותם יבואנים מקבילים ולא רשמיים. כעת הוסרה החובה להציג מסמכים מהספק בחו"ל.
המשמעות: הרפורמה מבטלת את הצורך ברישיון, שניתן לאחר חודשים רבים של המתנה ומאפשרת יבוא על בסיס הצהרה, מה שמקל על היבואן מבחינת בירוקרטיה ועלויות יבוא.
הכשל: יתאפשר יבוא במסלול מקל וייבוא מקביל של 15 סוגי תמרוקים בלבד, מתוך כלל שוק התמרוקים. כמות קטנה יחסית שלא תעזור להורדת יוקר המחיה אלא אם הרגולטור יוסיף מוצרים נוספים לרפורמה.