סגור

תקציב 2024
קרעי נגד סגירת את עידן פלוס: "האוצר מנסה שוב לפגוע באוכלוסיות המוחלשות"

בין הצעדים לריסון ההוצאה הממשלתית שהגיש האוצר למשרדי הממשלה, הוצע לסגור את מערך עידן פלוס המיושן. המהלך צפוי להוביל לחיסכון של כ-40 מיליון שקל בשנה. קרעי: "תוכניות החסכון הראשונות של האוצר הן תמיד על חשבון מעמד הביניים ומטה"

במסגרת הצעדים לריסון ההוצאה הממשלתית שהגיש משרד האוצר למשרדי הממשלה, הוצע לסגור את מערך עידן פלוס המיושן. המהלך צפוי להוביל לחיסכון של כ-40 מיליון שקל בשנה. שר התקשורת שלמה קרעי הביע התנגדות למהלך – על אף שעד לא מזמן תמך בסגירת עידן פלוס והחלפתו באפליקציה חינמית.
בהודעה ששלח קרעי לאחר פרסום הטיוטה, תקף את שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "שוב, לצערי, מתגלה ששר האוצר לא שולט בפקידות שלו, שמנסה שוב ושוב לפגוע באוכלוסיות המוחלשות. מצד אחד לא מוכנים להשקיע בתוכנית לשיפור תשתיות הסלולר בשגרה ובחירום, בעיקר בפריפריה, שתיתן בין היתר מענה חלופי למערך הזה, ומצד שני פוגעים בחצי מיליון איש שמשתמשים בו". עוד הוסיף קרעי: "תוכניות החסכון הראשונות של האוצר הן תמיד על חשבון מעמד הביניים ומטה. כך עם העלאת אחוז המע״מ, כך גם בהתערבות המחוצפת שלהם כאן במערך השידורים החינמי של משרד התקשורת ועוד".
הפער בין העמדה של קרעי לזו של האוצר, שהוביל גם למתקפה, הוא הרצון של שר התקשורת להגדיל בצורה משמעותית את הגנרטורים שמספקים חשמל בעיתות חירום לתשתית הסלולר, כך שיוכלו להמשיך לעבוד גם במקרה של נפילת חשמל. לטענת קרעי, ללא הגדלת תקציב הגנרטורים למתקני התקשורת הסלולרית, עם סגירת עידן פלוס, יהיה פער באספקת תקשורת בעיתות חירום.
שאלה נוספת היא האם יש צורך בהקמת אפליקציה שתחליף את עידן פלוס כמו שקרעי דורש, או לא. עלות הקמת אפליקציה כזו היא כ-1-2 מיליון שקל בלבד. מנגד, בטיוטה ששלח האוצר ציינו שהאפליקציה מיותרת, שכן כבר היום יש את תכני עידן פלוס באפליקציות חינמיות שזמינות לציבור.
על פי הערכה של ועדת המדרוג מיולי 2023, כ-3% מהאוכלוסייה משתמשים בעידן פלוס, ירידה מ-7% ב-2016 ו-5% ב-2021. כמו כן, מכיוון שבשנים האחרונות התפתחו האפליקציות החינמיות של הערוצים, ישנם צופים שמחזיקים בעידן פלוס אך משתמשים באפלקציות או גם וגם.