סגור
פארק נמלי ישראל אשדוד

נמלי ישראל תשלב את המגזר הפרטי בהקמת מתחמים לוגיסטיים

החברה מקדמת הקמת שני מתחמים בנמל אשדוד בשטח של כ־150 דונם. הסיבה להעברתם ליזמים פרטיים היא הרצון למיצוי פוטנציאל השטחים בנמל

חברת נמלי ישראל (חנ"י) יצאה למהלך שנועד להגדיל את שטחי הלוגיסטיקה הצמודים לנמל אשדוד. בכוונת החברה לפרסם בעתיד מכרזים במתכונת PFI, שבהם היזם מקים את הפרויקט ומקבל את הקרקע לתקופה ארוכה שבמהלכה הוא גם מתפעל אותו. בסיום התקופה הקרקע חוזרת למדינה, כלומר לחברת נמלי ישראל.
החברה יצאה לאחרונה בהליך לקבלת מידע המיועד בעיקר ליזמים מתחום הנדל"ן שעוסקים בלוגיסטיקה. בבקשת המידע ביקשה חנ"י מידע בין היתר על התקופה שבה מעוניין היזם לקבל את המתחם, מה יעשה עם המבנים בסיום התקופה ועוד. בשלב זה, כלולים בבקשה לקבלת מידע שני מתחמים בתחום "פארק נמלי ישראל": מתחם בשטח כולל של 47 דונם ומתחם בשטח כולל של 104 דונם, אשר מצויים בתחום המוגדר בתוכנית המאושרת כ"שטח מועדף לחומרים מסוכנים". שני המתחמים הכלולים בבקשה לקבלת המידע מצויים בפארק שהוא העורף הלוגיסטי של שני נמלי הים (נמל אשדוד ונמל הדרום), עם גישה ישירה לנמלים, למתקני המכס ולמסוף הרכבתי המצוי בשטחי חנ"י.
לפארק נמלי ישראל יש חיבור תחבורתי ישיר לכבישי הגישה לאשדוד, לכביש 4 ולכביש 6, והוא בעל גישה ישירה לכביש היציאה הצפונית מאשדוד, שהליכי התכנון להקמתו מושלמים בימים אלו והוא עתיד להיות מבוצע בשנים הקרובות.
זו גישה חדשה של חנ"י אשר עד כה נהגה להשכיר בעצמה קרקעות ללקוחות קצה שביקשו להיות בקרבת הנמל. לדברי סמנכ"ל מקרקעין וניהול נכסים בחנ"י מנחם פרויליך, בגישה החדשה של החברה חנ"י מרחיבה את מעגל בעלי ההרשאה הפוטנציאלים בשטחי הפארק, כדי להבטיח ששטחי חנ"י ימשיכו להיות המובילים בכל הנוגע למתן מענה לצורכי השוק, לפיתוח מתחמי לוגיסטיקה ולשרותי ניהול ותפעול.
הקרקע שתשווק כבר עברה הליך של פיתוח, כך שהחברות הנכנסות ידרשו לתכנון של הפרויקטים, לקבל היתר ולבצע. הקרקע למתחמים היא קרקע מסחרית ביעוד לתעשייה, ויש בה זכויות בנייה בגובה של 30 מטר עם תכסית של 55%. חנ"י מקדמת כעת תוכנית להגבהת המבנים ל־40 מטר כדי שאלה יתאימו לשמש כמבנים לוגיסטיים מודרנים יותר. לפני כשנה שיווקה חנ"י קרקע דומה באשדוד שבה מחיר השכירות החודשית עמד על כ־17 שקל למ"ר.
חנ"י מחזיקה כיום בשטחים לוגיסטיים הן בחיפה והן באשדוד כשההבדל בניהם הוא בשימושים, היות שבאשדוד הנמל הוא מוטה יבוא ובחיפה הנמל הוא מוטה יצוא.
בשטחי העורף של נמל אשדוד מדובר על כ־1,200 דונם מאוישים ועוד כ־600 דונם. בחיפה יש כ־550 דונם תפוסים ובכוונת חנ"י להכין עתודות קרקע נוספות בעיקר באמצעות קידום תוכנית בסמוך לנמל הקישון, המוסיפה כ־500 דונם.
בשל הדרישה ההולכת וגוברת לשטחי לוגיסטיקה בחנ"י מעריכים כי הביקושים מצד החברות היזמיות יהיו גבוהים. במיוחד כשמדובר בשטחים בעורף הנמל שהם מוצר מדוד שאין לו תחליף.