סגור
פרויקט בבנייה של תדהר ב גבעתיים
אתר בנייה בגבעתיים (צילום: אוראל כהן)

העיריות נגד פתיחת אתרי הבנייה: "הציוד יכול לשמש פועלים לפעילות עוינת"

בתגובה לעתירה שהוגשה נגדן בדרישה לפתוח את אתרי הבנייה בעירן, טוענות עיריות גבעתיים, רמת גן ובת ים כי "אתר בנייה הוא מקור לחוסר ביטחון". עוד טענו העיריות בהתייחס לפועלים הערבים כי קיים חשש שהפרעות שהתקיימו במבצע "שומר החומות" יחזרו על עצמן

עיריות גבעתיים, רמת גן ובת ים מבקשות לדחות את העתירה שהוגשה נגדן בדרישה לחייבן לפתוח את אתרי הבנייה בעירן.
התגובה הוגשה היום (א') לבית המשפט המחוזי בתל אביב לקראת הדיון שיתקיים ביום שלישי בעתירה שהגישו התאחדות הקבלנים, התאחדות התעשיינים והחברות דניה סיבוס, עץ השקד ואלקטרה בנייה. העותרים דורשים לאסור על הרשויות להשבית את אתרי הבנייה שנמצאים בתחומן, ולאפשר עבודות בנייה תחת הנחיות פיקוד העורף.
שלוש העיריות טוענות באמצעות עוה"ד אורי הברמן ועדי מרינברג ממשרד שרקון, בן-עמי, אשר ושות' כי "אין זה סוד כי אתר בנייה הוא מקור לחוסר ביטחון. מי שאינם גרים בעיר בדרך קבע באים אליה לעבודה. לעיתים באתרי בניה מצויים גם שוהים בלתי חוקיים (שב"חים) והיכולת לוודא שלא יגיעו לעבודה מוגבלת. באתר בנייה הפועלים זמינים לציוד שיכול לשמש לפעילות עוינת, שלא לדבר על ציוד מכאני הנדסי (טרקטורים) אשר שימשו בעבר הלא מאוד רחוק לפיגועים. באתרי העבודה, לעיתים אחדים מן הפועלים נשארים לישון והדבר מביא לסיכון ביטחוני נוסף. אתרי העבודה, בעיקר אלו בהם מבוצעת התחדשות עירונית, מצויים בכל אזוריה של העיר, בשכנות לבניינים אחרים, בשכנות לבתי ספר, ובשכנות לגני משחקים. מעבר לכך, אתרי הבנייה יוצרים מטבעם רעש אשר מעלה חשש שמא לא יישמעו האזעקות", טוענות העיריות.
עוד טוענות העיריות כי "חשוב יהיה להבליט - סגירת אתרי הבניין איננה פעולה שאמורה להימשך בלא סיום. זוהי החלטה שניתנה בעת חירום וכוחה יפה לשעת החירום. אמת, איש לא יודע לומר היום מתי מצב החירום יסתיים. ככל שמדינת ישראל תיכנס לתקופה של 'שגרת חירום' ברור הוא כי אתרי הבנייה ישובו לפעילות במתכונת כזו או אחרת, כפי שיהיה מתאים ונכון באותה העת".
העיריות טוענות בפני בית המשפט כי אתרי בנייה מהווים גם בשגרה מקור לחוסר ביטחון, חשש וחרדה, "אלא שהימים אינם ימי שגרה, והציבור כולו מצוי במצוקה לאור הזוועות הבלתי אנושיות להם העם כולו היה עד. הפגיעה בתחושת הביטחון והחרדות – ברורות מן הנסיבות. כאמור, אין מדובר רק בזמן הגלדה של פצע עמוק, אלא מתקיים גם חשש מן הבאות. הפעילות הקרקעית טרם החלה והשלכותיה לא ידועות".
העיריות הזכירו את הפרעות של ערביי ישראל שהתקיימו במבצע "שומר החומות" וטוענות כי "החשש כי פרעות אלה ישובו היה חשש ממשי בעת שהתקבלה ההחלטה, והוא עדיין לא פג לאור אי הבהירות ביחס לעתיד". שלוש העיריות הדגישו כי הן, כמו גם רשויות נוספות, פועלות בימים קשים אלה "מסביב לשעון" בכדי לשמור על הביטחון במרחב העירוני והחוסן הנפשי של תושביהן, ולשם כך מקיימות הערכות מצב וישיבות חירום על בסיס יומיומי.
העיריות טוענות כי בהחלטתן להשבית את אתרי הבנייה "אין משום חריגה מסמכות ואין מקום להתערב בה". לדבריהן, "העותרים לא הצביעו על גורם אחר לו נתונה הסמכות להביא לסגירת אתרי בנייה בשל המצב הביטחוני. להשקפתם, אין איש הרשאי לסגור את אתרי הבנייה, ולכן האתרים אמורים לפעול במנותק מהאירועים במישור של ביטחון פנים. את גישת העותרים - יש לדחות".
שלוש העיריות מוסיפות וטוענות כי המחוקק קבע כלפי העיריות כי חלק מתפקידן הוא לעשות "כל מעשה" לשם שמירה על תחום העירייה. "כפי שניתן לראות, סמכויות פיקוד העורף הן סמכויות של התגוננות ולא של הגנה מפני אירועי ביטחון פנים. הסמכויות הללו הן סמכויות כלליות שמתייחסות למרחבים שונים של מדינת ישראל. הוראות פיקוד העורף אינן ניתנות לעיר מסוימת והן ניתנות במנותק מאופייה המיוחד של העיר, צרכיה וסיכוניה. מי שמכיר את העיר ואת צורכי הביטחון בה הוא העירייה ולא פיקוד העורף. אין זה תפקידו של פיקוד העורף, שעיסוקו הוא המגננה ולא ביטחון הפנים".
לטענת העיריות, "אם פרשנותם של העותרים תתקבל, נראה כי לשיטתם אין גורם המוסמך לקבוע במצב חירום הוראה להפסיק פעילות באתר או שטח מסוים בשל מצב חירום. אין לקבל פרשנות המוליכה לכך שבמצב חירום לא יהיה שום גורם אשר יהיה מוסמך לפעול ולהורות על פעולות אשר יבטיחו דאגה לביטחון הציבור, שהרי גישה פרשנית כזו מהווה סכנה ממשית לשלום הציבור וביטחונם האישי של התושבים".
לתגובות העיריות צורפו תצהירים של ראש עיריית גבעתיים רן קוניק, ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן וראש עיריית בת ים צביקה ברוט.
בשבוע שעבר אמר קוניק לכלכליסט כי "החלטנו לצמצם את נוכחות העובדים הערבים אפילו בפרויקטי תשתית של העירייה, אפילו את ניקיון הרחובות. כרגע, נוכחות של עובדים ערבים היא בעייתית. אנחנו נוקטים משנה זהירות וחושבים שלא יקרה שום אסון אם יהיה עיכוב". ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, אמר: "יש לנו ברמת גן מאות אתרי בנייה, חלקם צמודי דופן למוסדות חינוך. לא היינו יכולים להתניע את מערכת החינוך אם הם היו עובדים".
בתגובה לדבריו של קוניק שיגר אליו שר הפנים משה ארבל מכתב בו טען כי החלטות כדוגמת עצירת פרויקטי הבנייה כדי שלא לאפשר כניסה של ערבים ישראלים, "מרסקות את מרקם החיים המשותפים במדינה, פוגעות לא רק בפרנסתם של אותם עובדים, וכן של עובדים רבים אחרים שאינם ערבים, אלא בעיקר בכבודם ובזכותם החוקתית לשוויון".