סגור
הריסת בנייה לא חוקית יישוב בדואי טראבין אלסאנע
הריסת בנייה לא חוקית ביישוב הבדואי טראבין אלסאנע (צילום: ישראל יוסף)

בדיקת כלכליסט: בשנתיים הראשונות ליישומו של חוק קמיניץ הוטלו 236 קנסות

התיקון החמיר באופן דרמטי את האכיפה כנגד עבירות בנייה. על פי בדיקת כלכליסט בשנתיים הראשונות ליישומו הוטלו קנסות בכמעט 92 מיליון שקל ובשווי ממוצע של 388 אלף שקל לקנס בודד

חוק קמיניץ, או בשמו הרשמי, תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה, שנחקק בשנת 2017 ונכנס לתוקף בסוף שנת 2018, החמיר באופן דרמטי את האכיפה כנגד עבירות בנייה. השינוי המרכזי שהביא התיקון היה הפיכת עבירות הבנייה מפליליות למנהליות, באופן שמאפשר לרשות האכיפה במקרקעין להוציא צווי הריסה וקנסות בלי הליך משפטי.
עד התיקון עבירות הבנייה היו פליליות ולכן חייבו הליך משפטי ארוך. החוק מאפשר להוציא גם צווי הריסה אך רשות האכיפה ממקדת מאמציה בקנסות מתוך תפיסה כי המניע לעבירות הבנייה הוא כלכלי, ולכן החמרת הקנסות תנטרל את המוטיבציה.
בבדיקה של "כלכליסט" נמצא כי בסך הכל בשנתיים הראשונות ליישומו של החוק הוטלו 236 קנסות, שהסכום המצטבר שלהם הוא 91.6 מיליון שקל, כלומר כ־388 אלף שקל בממוצע בקנס אחד.
רשות האכיפה פועלת באזורים ללא אופק תכנוני, כלומר, לא מקודמת תוכנית שתשנה את ייעוד הקרקע באופן שאפשר יהיה להכשיר בדיעבד את העבירה. הבעיה היא שביישובים דרוזיים וערביים אין כלל אופק תכנוני משום שאין בהם אדמות מדינה, אלא רק אדמות בבעלות פרטית.