סגור

איגוד המהנדסים: "הכללת מוצרי הבנייה ברפורמת הייבוא - סכנת נפשות"

קורא להחרגת המוצרים מהרפורמה. גורם במשרד האוצר: "עוד ניסיון של קבוצת לחץ להגן על האינטרס שלה. מה שטוב לאירופה ולארה"ב טוב גם כאן". מנכ"ל סימנט: "עוד לא ראיתי אף בניין נופל בגרמניה או בצרפת בגלל מלט פגום"

איגוד המהנדסים יצא אתמול באזהרה חריגה, לפיה הכללת מוצרי הבנייה ברפורמת הייבוא שמנסה לקדם הממשלה "עלולה לגרום לכשל באלמנטים קונסטרוקטיביים של שלד הבניין ולהביא לסיכון גדול הנוגע בדיני נפשות".
אזהרה זו נכללה במכתב הקורא להחריג את מוצרי הבנייה מהרפורמה, שנשלחה לשר השיכון והבינוי, זאב אלקין.


באיגוד המהנדסים קוראים להחריג את המלט, הפלדה, דבקים, פרופילי אלומיניום ומוצרי בידוד תרמי לבנייה מהרפורמה שעתידה להתרחש במכון התקנים.

4 צפייה בגלריה
הוועידה הכלכלית הלאומית 2018 בחירות עיריית רושלים זאב אלקין
הוועידה הכלכלית הלאומית 2018 בחירות עיריית רושלים זאב אלקין
שר השיכון והבינוי זאב אלקין
(צילום: עמית שעל)

הרפורמה נועדה להגביר את הייבוא בשווקים מסוימים, שנחשבים לזולים משמעותית ביחס לישראל. במסגרת המהלך יופחתו הדרישות מיבואנים, בין היתר בקבלת היתר מוקדם או בדיקות מעבדה בכניסה לישראל. הרפורמה זכתה להתנגדות נחרצת מצד מכון התקנים, הנפגע העיקרי ממנה, שדרש זמן להקמת מערך אכיפה אפקטיבי שיכלול מעבדות חדשניות, בטרם הרפורמה תיכנס לתוקף.
ניסיון לשמור על הסטטוס קוו
כעת להתנגדות של מכון התקנים, שהזהיר מפני חשיפה של הציבור לסכנות בטיחותיות ובריאותיות מתווספת האזהרה מצד איגוד המהנדסים, שפועל בשיתוף פעולה מלא עם המכון. הקשר בין האיגוד למכון הולך אפילו רחוק יותר ומעמיד את האזהרה באור מעט שונה, ובעיקר כניסיון לשמר על הסטטוס קוו לטובת מכון התקנים.
באתר של איגוד המהנדסים מדגישים כי האיגוד "פועל אינטנסיבית במכון התקנים, במטרה להשפיע על האג'נדה המקצועית ההנדסית במדינת ישראל, כל זאת מתוך ההכרה והמחויבות הציבורית שמכון התקנים הוא למעשה מעין בית המחוקק להנדסה, וכי עלינו להשפיע על המהות ועל המהלכים, על מנת לייצר לעצמנו סביבת עבודה מכובדת ומקצועית", כך שקיים אינטרס מובהק של איגוד המהנדסים נגד הרפורמה.

4 צפייה בגלריה
בנייה פועלים פועלי בניין נדל"ן
בנייה פועלים פועלי בניין נדל"ן
בנייה פועלים פועלי בניין נדל"ן
(צילום: נועה קסלר)

גורמים במשרד האוצר לא הופתעו מהמכתב שנשלח מטעם איגוד המהנדסים. "זו עוד קבוצת לחץ שמגינה על האינטרס שלה. זה לא שונה מיבואני עגלות תינוקות, מוצרי חלב או תמרוקים שהרפורמה חלה עליהם ורוצים לשמור על האינטרס שלהם", אמר גורם באוצר. "הם רוצים לקבע את המצב שבו בחסות חוקי התקינה מגיעים לארץ רק מוצרים בודדים והמחירים שלהם יקרים מאשר בחו"ל. אנחנו אומרים שמה שטוב לאיחוד האירופי ולאמריקאים טוב גם לפה. זה לא משנה אם זה ברז, קרמיקה או מלט. הלחץ שמנסים להפעיל כדי לטרפד את הרפורמה רק מראה למה היא קריטית".
אייל הכט, מנכ"ל יבואנית המלט סימנט, התייחס גם הוא למכתב המהנדסים. "הרפורמה במכון התקנים עובדים עליה כבר 5 שנים. את ענף הבנייה, מהכבדים והמשמעותיים, רוצים להשאיר תחת המעבדות שעולות לנו עשרות מיליוני שקלים בשנים ומהוות מנוע הכנסות עיקרי למכון התקנים. בתקופת הקורונה הם השיתו עלינו תוספת בדיקות בעלויות של מיליונים בלי שום סיבה, חלק מזה בגלל שהמעבדה של המכון מיושנת ולא פועלת לפי שיטות חדשניות", אמר הכט ל"כלכליסט".

4 צפייה בגלריה
שק מלט שקי מלט מפעל נשר
שק מלט שקי מלט מפעל נשר
שקי מלט במפעל נשר
(צילום: דנה קופל)

הכט הוסיף כי "ברפורמה הציעו להביא מוצרים בתו תקן אירופי, שהועתק לתקן הישראלי, ואז יעשו בדיקות בארץ. המכתב מצד איגוד המהנדסים נשלח בצורה של איום, אך ורק כדי לשמור על הפרנסה של מכון התקנים, שחס וחלילה יפלו פה הבניינים. עוד לא ראיתי אף בניין שנפל בגרמניה או בצרפת בגלל מלט או ברזל פגום. זה ניצול של חסם יבוא שעולה למשק הישראלי עשרות אם לא מאות מיליוני שקלים בחסימת תחרות ועודף רגולציה. כל הרפורמה הזו תיגמר בהקלות בייבוא של מוצצים בזמן שבענף הכבד של חומרי הבניין נמשיך לראות עליות מחירים".
לפני כשבועיים חשף "כלכליסט" דרישה חדשה של מכון התקנים מיבואני המלט, לפיה הם יידרשו לבצע בדיקות נוספות במפעלים שמהם מיובא המלט – בדיקות שמטילות עלויות של מאות אלפי שקלים על כל מפעל מייצר בחו"ל, מה שלטענת היבואנים פוגע ביכולת המיקוח שלהם מול היצרנים בחו"ל, מביא לירידה בתחרות ביניהם ולעליית מחירים.

4 צפייה בגלריה
אייל הכט איל הכט מנכ"ל סימנט
אייל הכט איל הכט מנכ"ל סימנט
אייל הכט, מנכ"ל סימנט
(צילום: עמית שעל)

דרישות חדשות לייקור נוסף של המלט המיובא
גורמים בענף המלט ציינו כי אחרי העלאת המחירים האחרונה במלט המיובא, בשיעור של כ-15% בחודש האחרון, כבר נשמעות דרישות חדשות מצד המפעלים בחו"ל לייקור נוסף של המלט המיובא. "עד סוף השנה נראה התייקרות נוספת", סיפר אחד היבואנים בשיחה עם "כלכליסט". "ביחד עם התייקרויות נוספות של הברזל והעץ לבנייה, נראה השפעה מיידית נוספת על מדד תשומות הבנייה ועל מחירי הדירות בישראל.
הדרישות של מכון התקנים לא מאפשרות לנו לייבא ממפעלים חדשים, בגלל צורת העבודה והעובדה שהבוחנים כבר לא טסים לחו"ל בגלל הקורונה כדי לאשר אותם, ככה שאנחנו כמו לקוחות שבויים של היצרנים בחו"ל, שיודעים את זה ומנצלים את המצב לטובתם. בדרך הזו אין לנו שום אפשרות למתן את עליית המחירים".