סגור
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

"החלטה בזויה": נציגי הימין מונעים כניסת פועלים פלסטיניים לישראל - אך לא להתנחלויות

בזמן שנציגי הימין הקיצוני בממשלה ממשיכים להתנגד בתוקף להכנסת פועלים פלסטיניים לעבודה בישראל, אלפי פועלים נכנסים מדי יום להתנחלויות. כניסת הפועלים מתאפשרת לבקשתן או באישורן המועצות האזוריות, ובהתאחדות קבלני השיפוצים זועמים: "החלטה בזויה של חבורת הזויים בממשלה". סמוטריץ': "אם יש אמת בפרסום, הרי שהדבר נעשה בניגוד לדעתי וללא ידיעתי"


בתחילת החודש הצביע הקבינט החברתי-כלכלי בראשות שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', על ההמלצה שלא לאפשר חזרה של פועלים פלסטינים לעבודה בישראל. בין המתנגדים למתן אישורי הכניסה נמנים גם שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, ושר הכלכלה, ניר ברקת - שבאחריותם לפתור את נושא המחסור בפועלים בענף הבנייה. אלא שכעת נודע כי בין 8,000 ל-10,000 פועלים פלסטינים נכנסים מדי יום לעבודה ביישובים ביהודה ושומרון, גם אם אלו רק עבודות ב"מעטפת" - ולא בתוך אזור המגורים עצמו.
כניסת העובדים מתאפשרת לבקשתן או לכל הפחות באישורן של הרשויות המקומיות והאזוריות, ובידיעה מלאה של שרי ממשלה כמו שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', והשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר. הם, מצידם, מתנגדים נחרצות לכניסת פועלים פלסטינים לעבודה בתוך שטחי הקו הירוק - למרות נחיצותם המכרעת לענף הנדל"ן.
ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, תקף אתמול את הכנסת הפועלים הפלסטינים לשטחי יו"ש בלבד. "מדובר בהחלטה בזויה של חבורת הזויים בממשלת ישראל", הוא תקף. "הם פוגעים באופן ישיר בעובדי הכפיים ובענף השיפוצים, שנמצא בקריסה טוטאלית. ההחלטה הנוכחית מנותקת מהשטח הישראלי ומבעלי העסקים בתחום, שעומדים לפני פשיטת רגל וקריסה כלכלית. אנו קוראים לאחידות והימנעות מפוליטיקה זולה. דין יהודה ושומרון כדין ישראל".

המועצות האזוריות רשאיות לאסור כניסת פועלים

מי שמאשר ואחראי על כניסת פועלים מיו"ש הוא צה"ל, שמחלק אותם לשתי קבוצות: הראשונה, כוללת פועלים שנכנסים גם בימים אלו לעבודה בתוך תחומי הקו הירוק, כשבידם רישיון תעסוקה. מדובר בעובדים שעובדים בעבודות חיוניות, כמו חופרי קברים בחברה קדישא, מפעלי מזון, ומקצועות הרפואה במזרח ירושלים - שם מועסקת המסה הגדולה. המכסה של הפועלים מהקבוצה הזו עומדת על 8,000 ליום, אך בפועל מממשים את אישור הכניסה רק כ-5,000 איש מדי יום. לשם השוואה, לפני המלחמה, נכנסו מדי יום 130,000 פועלים לעבודה בישראל, כשהמסה העיקרית הייתה בענפי הבנייה והחקלאות.
הקבוצה השנייה כוללת 8,000-10,000 פועלים, שעובדים רק בתחומי יהודה ושומרון. בקבוצה הזו נמנים פועלי בניין, סוללי כבישים, ועובדים בסניפי רמי לוי, למשל. הפועלים שנכללים בקבוצה הזו לא נדרשים להיתר עבודה, מאחר וגם הם גרים בתחומי יו"ש, ולמעשה עובדים באזור המגורים שלהם. עם זאת, מאחר והמתיחות הביטחונית בשיאה, נדרשים אותם פועלים לעבור אבחון ביטחוני כתנאי להנפקת רישיונות תעסוקה עבורם.
ועדיין, על מנת שפועל ייכנס לעבודה במועצה מסויימת, על המועצה שלתחומה הוא נכנס לבקש את הפועל באופן יזום, או לכל הפחות לאשר את כניסתו. כלומר, המועצות יודעות בכל יום בדיוק מי נכנס לשטחה, כמה נכנסו, והאם הם יצאו משטחה בסוף יום העבודה או לא. כמו כן, המועצה יכולה לבקש שלא ייכנסו לשטחה פועלים פלסטינים בכלל, וגם לקבל את מבוקשה.

ראשי המועצות: "לא היה ולא נברא"

בתגובה לטענה לפיה ראשי המועצות ביו"ש מבקשים באופן יזום את הכנסת הפועלים, הוציאו אתמול (ד') ראשי המועצות שלמה נאמן מגוש עציון, יוסי דגן משומרון, וישראל גנץ מבנימין, תגובה חד משמעית לפיה. לא היה ולא נברא!", הם מסרו. "אנחנו דורשים מפיקוד מרכז להסביר מדוע יוצאים דיווחים כוזבים בנושא".
עם זאת, המציאות בשטח היא שונה. גם אם אישור הכניסה עצמו צריך להינתן על ידי צה"ל, והוא גם זה שקובע כמה שומרים צריכים להיות על כל פועל, או אם האזור שבו הוא עובד צריך להיות מבודד או לא. בפועל - מישהו צריך לבקש שהפועל יבוא לעבוד אצלו, אחרת הוא ייכנס לשטח המועצות ללא מטרה. בניגוד להצהרת ראש המועצה האזורית גוש עציון, יש מפעל בישוב נוקדים שקיבל אישור להכנסת פועלים, וכן ניתן אישור לביצוע עבודות חקלאות סביב היישובים במועצה, כשבמקרים האלו הם מלווים כל העת על ידי שמירה חמושה, אך לתוך היישובים עצמם הם לא נכנסים.
1 צפייה בגלריה
יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים ערן סיב
יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים ערן סיב
יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים ערן סיב
(צילום: ינאי דיטש)
שרת ההתיישבות, אורית סטרוק, טוענת כי היא מתנגדת לכניסת פועלים פלסטינים לעבודה גם ביו"ש וגם בתחומי הקו הירוק. לדבריה זה מסכן את חיי התושבים, וגם קורה בעת שנאסרת כניסה מיו"ש לישראל - דבר שמהווה לדבריה אפליה בין דם לדם. אך עם זאת, היא אינה קוראת בפועל לאסור את כניסתם ליו"ש. במועצה האזורית הר חברון אישרו כי פועלים פלסטינים עובדים בשטחה, אך רק ב"אתרים חיוניים ספציפיים במרכזי תעשייה ובאישור ועל פי צו אלוף", וכי היא לא מאשרת כניסת פועלים לתוך היישובים עצמם.
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ׳, מסר בתגובה: "אם יש אמת בפרסום הרי שהדבר נעשה בניגוד לדעתי וללא ידיעתי. אם יש שינוי מדיניות זה בניגוד להחלטת הקבינט. המציאות שבה ההחלטה על חיי תושבי יהודה ושומרון מתקבלת על ידי הדרג הצבאי בניגוד להחלטת הדרג המדיני ותוך אפליה קשה לרעה מול שאר חלקי החברה הישראלית מסוכנת ולא דמוקרטית״.
מהשר בן גביר נמסר: "כפי שהשר בן גביר התנגד להכנסת פועלים מהרש"פ לעבודה בשטחה הריבוני של ישראל, הוא מתנגד גם להכנסת פועלים ליישובים ביהודה ושומרון - שאינה שונה במהותה. ככל שנעשה דבר כזה, הוא לא נעשה על דעתו של השר בן גביר. השר מתכוון לדרוש מהגורמים הרלוונטיים לספק הסברים והבהרות״.
דובר היישוב היהודי בחברון, נועם ארנון, מסר: "פרויקט בנייה גדול הופסק ואין כניסת פועלים".