סגור

אלקין ומיכאלי מקימים קבינט דיור ותחבורה, מה הוא יכלול?

הקבינט החדש אמור לעסוק בשתיים מהסוגיות הכי בוערות - עליית מחירי הדיור התמידית והמחסור בהיצע והעומס הבלתי נסבל בכבישים ומצבה העגום של התחבורה הציבורית, ובנקודות המפגש ביניהן

בתחילת השבוע אישרה הממשלה את הקמתה של ועדת השרים לענייני דיור ותחבורה או בשמה השני "קבינט דיור ותחבורה". בראש הקבינט יעמוד שר הבינוי והשיכון זאב אלקין וממלאת מקומו תהיה שרת התחבורה מרב מיכאלי.
בוועדה יהיו חברים גם שרת החינוך יפית שאשא-ביטון, שרת הפנים איילת שקד, השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, שר התיירות יואל רזבוזוב, השר לשירותי דת מתן כהנא, שרת החדשנות המדע והטכנולוגיה אורית פרקש הכהן והשר חמד עמאר.

4 צפייה בגלריה
פרויקט בנייה בראשל"צ
פרויקט בנייה בראשל"צ
פרויקט בנייה בראשל"צ
(צילום: דנה קופל)
הקבינט מחליף את קבינט הדיור שפועל לסירוגין בממשלות ישראל החל משנת 2013, וכעת הוא גם אמור לעסוק בענייני תחבורה ובנקודות המפגש בין שני התחומים.
4 צפייה בגלריה
שר השיכון והבינוי זאב אלקין בנייני מגורים בתל אביב
שר השיכון והבינוי זאב אלקין בנייני מגורים בתל אביב
שר השיכון והבינוי זאב אלקין
(צילום: קובי קואנקס, אוראל כהן)
הקבינט החדש אמור לעסוק בשתיים מהסוגיות הכי בוערות בישראל של 2021 (למעט אולי משבר הקורונה), והן עליית מחירי הדיור התמידית והמחסור בהיצע יחד עם העומס הבלתי נסבל בכבישים ומצבה העגום של התחבורה הציבורית בישראל.
הרציונל שעומד מאחורי הקמת הקבינט המשותף הוא חיובי ונכון – אימוץ התפיסה ששני התחומים שלובים זה בזה, ושלא ניתן לדבר על בעיות התחבורה בישראל מבלי לדבר על תוכניות הבנייה של שכונות פרבריות שאינן נגישות לתחבורה ציבורית המקודמות בערים רבות בישראל.
4 צפייה בגלריה
פקק תנועה פקקים ב איילון מחלף ההלכה
פקק תנועה פקקים ב איילון מחלף ההלכה
פקקים באיילון
(צילום: דנה קופל)
זו גם המטרה המוצהרת של הקבינט, שמטרתו המרכזית לפי החלטת הממשלה היא קביעה של מדיניות ממשלתית אסטרטגית בתחום הדיור והתחבורה. כך גם טוענת השרה מיכאלי, מיוזמות הקבינט, שטוענת כי "עד היום שיקולי התחבורה נעדרו מוועדות התכנון, פורומי קבלת ההחלטות והקבינטים השונים, ולא נעשה הקישור המתבקש בין הסעת המונים ותחבורה ציבורית לבין פוטנציאל הדיור של ישראל".
4 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי מליאה מליאת הכנסת השבעה השבעת ממשלה ממשלת השינוי כנסת
מרב מיכאלי מליאה מליאת הכנסת השבעה השבעת ממשלה ממשלת השינוי כנסת
מרב מיכאלי שרת התחבורה
(צילום: ערוץ כנסת)
הנושאים האסטרטגיים שצפויים לעלות בדיוני הקבינט וכוללים התייחסות משולבת לדיור ותחבורה יכללו בין השאר הקמה של פרויקטי דיור וחיבורם למערכות הסעת המונים ותחבורה ציבורית, פרויקטי תשתית כמו המטרו בגוש דן ומערכות הרכבות הקלות במטרופולינים, וגם פרויקטים שמצריכים תיאומים בין רשויות כמו אופנידן ופרויקטי נת"צים.
"החסמים יוסרו, תהיה האצה בבנייה"
יחד עם זאת, הבשורה המשמעותית של הקמת הקבינט המשותף לא נובעת דווקא משינוי התפיסה התודעתית בקשר לדיור ותחבורה, אלא מכך ששני הגופים הביצועיים הגדולים ביותר בממשלה, משרד הבינוי והשיכון ומשרד התחבורה, יישבו זה לצד זה ויוכלו לפתור בעיות רגולטוריות ותכנוניות בינמשרדיות. בפועל הקבינט לא יעסוק בדיונים אסטרטגיים ועקרוניים על הטווח הרחוק, אלא בבעיות הטווח הקצר והמידי, וזאת במטרה לצנן את שוק הדיור הרותח ולהגדיל את היצע הדירות במדינה. או כמו ששר הבינוי והשיכון זאב אלקין תיאר, מטרת פעילות הקבינט היא ש"החסמים יוסרו, תהיה האצה בבנייה, מלאי הדירות יעלה ואיתו גם ההיצע". לכן, במשרד התחבורה של מיכאלי יאלצו מדי פעם גם לבלוע צפרדעים ולאשר תוכניות שמכילות את כל הדברים שהם מתנגדים אליהם.
למה נתקעו התוכניות?
כל הממשלות שכיהנו כאן ב-8 השנים האחרונות הקימו קבינט דיור מתוך הבנה כי שיתוף הפעולה בין משרדי הממשלה הכרחי להגדלת היצע הדירות. גם אם יאושרו תוכניות לבניית מאות אלפי דירות, בלי מכוני טיהור שפכים, מחלפים, גנים וכיתות לימוד התוכניות האלה יישארו במגירה.
בחינה של השינוי בקצב התחלות הבנייה מלמדת כי המאמץ הזה הניב עד עתה מעט מאוד פירות. למרות שמוסדות התכנון אישרו בשנים האחרונות תוכניות לבניית מאות אלפי דירות, מספר הדירות שבנייתן החלה מידי שנה כמעט לא השתנה. ב-2017-2016 נרשם שיא בהתחלות הבנייה (כ-56 אלף דירות בשנה) מאז המצב מדרדר עד לשפל שנרשם בשנת 2020 שבה החלה בנייה של כ-52 אלף דירות, זאת בעוד שהצורך כפי שהוגדר על ידי התוכנית האסטרטגית לדיור הוא קרוב ל-60 אלף התחלות בנייה מידי שנה.
על הנייר קבינט הדיור החדש לא נושא בשורה יוצאת דופן גם אם המילה תחבורה התווספה לשם. הצלחתו תלויה בעיקר ברצון טוב של כל המשרדים שמעורבים בו ובמיוחד בתקציבים שיופנו לטובת העניין. התוכניות שהקבינט הזה יצטרך לאשר ידועות ומופיעות בלא מעט דוחות, מצגות וקבצי אקסל. למשל במרץ השנה בדיון של מועצת מקרקעי ישראל הוצגו תוכניות מאושרות לבניית 58 אלף דירות שנתקעו בשנים האחרונות משום שעוד לא הוקמו תשתיות תומכות. באותה ישיבה הוסבר כי מדובר בתשתיות ביוב, ניקוז, תחבורה ומחסור בכיתות. העלות המצטברת של כל התשתיות האלה כ-4.5 מיליארד שקל.
ברוב במקרים התוכניות האלה תקועות משום שנקבעו בהן תנאים שמאפשרים להוציאן לפועל רק לאחר הקמת תשתית תומכת דיור כזו או אחרת (מחלף, מט"ש, או פתרון ניקוז). אלא שהאחריות להקמת אותן תשתיות מוטלת על משרדי ממשלה שפועלים על פי תוכנית עבודה שאינה תואמת לתוכנית השיווקים של רמ"י. כך שקבינט הדיור והתחבורה החדש יצליח רק אם יוכל לגרום לכל משרדי הממשלה הרלוונטיים לפעול על פי תוכניות עבודה מתואמות, ולתקצב אותן בהתאם.