סגור
בית למכירה מחירי בתים ארה"ב
בית למכירה בארה"ב (צילום: שאטרסטוק)

מחירי הדירות בארה"ב נפלו באוגוסט בשיעור הגבוה ביותר מאז 2011

מחירי הדיור ירדו בין יולי לאוגוסט ב-1.1%. שוק הדיור בארצות הברית חווה האטה חדה השנה בשל העלאות הריביות שמייקרות את המשכנתאות. "המשכנתאות עלו ב-75% בשנה, כך שקונים מצאו את עצמם מורחקים משוקי הדיור"

מחירי הדיור בארצות הברית נפלו באוגוסט בשיעור הגבוה ביותר זה למעלה מעשור על רקע התייקרות המשכנתאות שפגעה בביקוש לבתים.
מדד קייס-שילר, העוקב אחר מחירי הדיור הממוצעים בערים הגדולות בארצות הברית, נפל באוגוסט ב-1.1% לעומת יולי זה החודש השני ברציפות של ירידות. הירידה שנרשמה באוגוסט היתה גם בשיעור החודשי החד ביותר מאז דצמבר 2011.
עבור 12 החודשים שהסתיימו באוגוסט עלה המדד ב-13%, האטה לעומת שיעור שנתי של 15.6% שנרשם חודש קודם לכן. הפער הזה של 2.6% בנתונים בין יולי לאוגוסט הוא הגבוה ביותר מאז הושק המדד ב-1987, כך שהירידות במכירות הן בקצב שיא. יתרה מכך, על בסיס מותאם עונתית המדד ירד באוגוסט ב-0.9% לאחר ירידה של 0.5% ביולי, זו הפעם הראשונה שנרשמה ירידה חודשיים רצוף מאז 2012.
שוק הדיור בארצות הברית חווה האטה חדה השנה בשל העלאות הריביות האגרסיביות, שמייקרות את המשכנתאות והדירו קונים פוטנציאלים רבים מהשוק. מכירות הבתים הקיימים נפלו במשך שמונה חודשים רצופים. "תשלומי המשכנתאות החודשיים עלו ב-75% לעומת השנה שעברה, כך שרבים מהקונים בפעם הראשונה מצאו את עצמם מורחקים משוקי הדיור", אמר הכלכלן ג'ורג' קאטיו מ-Realtor.com ל-CNBC.
יש לקחת בחשבון שמדד קייס מתפרסם תמיד בעיכוב של חודשיים. מכיוון שלרוב יש פער בין החתימה על החוזה וסגירת העסקה, הנתונים של חודש אוגוסט מייצגים למעשה חוזים שנסגרו מוקדם יותר השנה, כששיעורי הריבית היו נמוכים יותר.
לפי המדד, בחוף המערבי נרשמו הירידות החודשיות הגדולות ביותר. כך למשל מחירי הדיור בסן פרנסיסקו נפלו באוגוסט ב-4.3% לעומת יולי, ואילו בסיאטל נרשמה ירידה של 3.9% במחירים. לעומת זאת, במיאמי, טמפה ושרלוט נרשמו באוגוסט העלאות המחירים השנתיות הגדולות ביותר של 28.6%, 28% ו-21.3%, בהתאמה.