סגור

בדיקה
המתנה של 8.5 שנים תעלה ביוקר לזוכים

151 זוכי מחיר למשתכן בפרויקט של היזם פרץ לוזון בנתניה יישאו בעלות עודפת מוערכת של מאות אלפי שקלים לדירה בשל התייקרות הריבית ותשומות הבנייה

הזוכים ימתינו וישלמו על העיכוב. 151 זוכי מחיר למשתכן בנתניה ימתינו כ־8.5 שנים עד לקבלת דירה במסגרת הפרויקט, ויישאו בהתייקרות הריבית ותשומות הבנייה. מבדיקת "כלכליסט" עולה כי זהו העיכוב הגדול ביותר עד כה שנגרם לרוכשים במסגרת התוכנית. הפרויקט, שנקרא "אגם 3", של היזם פרץ לוזון, ממוקם בדרומית למרכז העיר ברחוב שדרות בן צבי פינת אייזיק ניוטון, ובסמוך לשכונות נווה עוז ורמת ידין, והוא חלק משורה של בניינים דומים אשר הוקמו ומוקמים במסגרת תוכנית מחיר למשתכן. מדובר בשלושה בניינים בסך הכל.
הגרלה 342 כוללת שני בניינים בני 17 קומות מעל שתי קומות מסחר, ובסך הכל 132 דירות (כל בניין 66 דירות), מהן 32 דירות לשוק החופשי וכל היתר מחיר למשתכן; והגרלה 341 כוללת בניין אחד בן 66 דירות, מתוכן 15 דירות הן לשוק החופשי. הזכאים התבשרו על זכייתם בהגרלה בנובמבר 2017.

3 צפייה בגלריה
פרויקט אגם 3 של פרץ לוזון בנתניה
פרויקט אגם 3 של פרץ לוזון בנתניה
פרויקט "אגם 3" של פרץ לוזון בנתניה. "אנחנו בחרדה אמיתית שלא נעמוד בזה, ומאוד מקווים שיסייעו לנו"
( צילום: אוראל כהן)

אחת הזוכות בפרויקט סיפרה ל"כלכליסט" כי לאחר הודעת הזכייה ובמשך מספר שנים איש לא דיבר עם הזוכים: "כל הזמן קיבלנו הודעות על עיכובים בפרויקט, ובשלב מסוים חששנו שהוא בוטל כי אף אחד לא דיבר אתנו. המשכנו להירשם להגרלות נוספות ואפילו חשבנו לנטוש את מחיר למשתכן. בפברואר השנה, חמש שנים לאחר הזכייה, קיבלנו מייל שאנחנו מוזמנים לבחור דירה בפרויקט".
לאחר בחירת הדירה ניתן לדיירים גם מועד לסיום הפרויקט, סוף 2025, כלומר כ־8.5 שנים ממועד הזכייה. מלבד חוסר הוודאות, לעיכוב הניכר הזה יש גם משמעות כספית לא מבוטלת. הזוכים סברו כי יקבלו את הדירות כעבור שלוש־ארבע שנים ונערכו בהתאם מבחינה כלכלית. אלא שהכפלת זמן ההמתנה מייקרת מאוד את הרכישה. "נכון שקנינו דירה בכ־1.5 מיליון שקל, אבל לפי החישוב שלנו עם שכירות, ריבית שעלתה ותשלומי מדד תשומות הבנייה, הדירה תעלה לנו כ־2.5 מיליון שקל, סכום שאין לנו ולא התכוננו אליו. אנחנו בחרדה אמיתית שלא נעמוד בזה, ומאוד מקווים שיסייעו לנו. יש הרבה רוכשים במצב שלנו. כרגע אני משלמת רק חלק מהמשכנתא כי אין לנו אפשרות אחרת. מישהו חייב להבין שקורה כאן משהו לא תקין, היו צריכים להקפיא לנו לפחות חלק מתשלומי המדד".
3 צפייה בגלריה
שר השיכון זאב אלקין
שר השיכון זאב אלקין
שר ההבינוי והשיכון זאב אלקין. "המשרד פתח בהליך בדיקה של כלל הפניות"
(קובי קואנקס עמית שעל)
מבדיקת הסיבות לאיחור הגדול עולה כי כחצי שנה של עיכוב נובעת מהתנגדות של חלק מהדיירים בפרויקט אשר הגישו ערר לתוכנית שהגיש היזם שיצרה צפיפות של 5 דירות בקומות של מחיר למשתכן (לעומת צפיפות נמוכה יותר בקומות המיועדות לדירות השוק החופשי). היזם התעקש להילחם בהתנגדות והפסיד לאחר שהוועדה קבעה כי הצפיפות המקסימלית תהיה של ארבע דירות בקומה.
3 צפייה בגלריה
עו"ד ליאור לוי
עו"ד ליאור לוי
עו"ד ליאור לוי
(צילום: ליה יפה)
לדברי עו"ד ליאור לוי, המייצג חלק מהדיירים בפרויקט, למשרד השיכון יש אחריות כלפי הזוכים והוא היה צריך למנוע מצב שבו הם נקלעים לשנים רבות של המתנה: "בחוברת המכרז מציינים בדרך כלל את מועד המסירה, שנע בין 24 ל־36 חודשים. לכולם ברור שלא תמיד זה ניתוח נכון של מצב הקרקע בשטח והרבה קבלנים מבקשים הארכה וגם מקבלים אותה, ובחלק גדול מהמקרים זה גם מוצדק, אבל במקרה הזה הארכה שהוא קיבל לאחר מועד החתימה על החוזים אל מול הרוכשים היא בלתי סבירה". לדבריו, בשל העיכוב הארוך כשהזוכים יקבלו את הדירות הם מיד יוכלו למכור אותן: "ההנחיות לגבי מחיר למשתכן הן שאפשר למכור את הדירות שבע שנים ממועד ההגרלה או חמש שנים מטופס 4, המוקדם מבין השניים, כלומר הם יוכלו למכור אותן מיד כשייכנסו".
זוכה נוסף הממתין לדירה בפרויקט אמר כי הקבלן בונה שני בניינים נוספים במתחם, אשר נמצאים בשלבים מתקדמים יותר, וניכר כי זה היה גדול עליו והוא בחר לבנות את הפרויקט בטור ולא במקביל: "עקבתי אחרי תיק הבניין בעירייה, במשך שנתיים הוא הגיש 18 בקשות לנושא החניות, וזו רק דוגמה אחת לעיכוב שנגרם. לקח לו כמעט חמש שנים להגיע לקבלת היתר, ועכשיו הוא קיבל עוד ארבע שנים לבנייה וזה זמן בלתי סביר".
ממשרד השיכון נמסר בתגובה: "במשרדנו התקבלו מספר פניות בנוגע לפרויקט זה. המשרד פתח בהליך בדיקה של כלל הפניות ובסיומו יעודכנו הפונים".