סגור

נחשף בכלכליסט
נדחו ההתנגדויות לתוכנית הבנייה באפקה; חולדאי: "תפקידנו לשנות את הסטטוס קוו"

עיריית תל אביב דחתה את ההתנגדויות שהגישו תושבי הווילות בשכונת אפקה נגד תוכנית ההתחדשות העירונית במתחם ברקאי הסמוך. ראש העירייה חולדאי נזף במתנגדים, שטענו כי בנייה של 8 קומות תביא לשינוי ב"סטטוס קוו" של השכונה. "במדינת ישראל צריך לבנות", ענה להם חולדאי

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב, החליטה לדחות את ההתנגדויות לתוכנית ההתחדשות העירונית במתחם ברקאי שבין שכונת אפקה לשכונת רמת אביב ג', ולתת תוקף לתוכנית.
שלא בשגרה, בדיון נכח גם ראש העירייה רון חולדאי שנזף במתנגדים לתוכנית, רובם בעלי הווילות בשכונת אפקה שמתנגדים לבינוי של 8 קומות בסמיכות לבתיהם.


את התוכנית, שהוגשה מתוקף תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה, יזמו החברות אקרו נדל"ן, קבוצת תדהר וקיו נדל"ן, והיא כוללת הריסה של 9 בנייני רכבת ישנים בני 3 קומות ו-113 דירות ו-2 חנויות, והקמה במקומם של 17 בניינים בני 8 קומות ו-370 דירות (30 מתוכן בבעלות המדינה), שטחי משרדים ומסחר.

2 צפייה בגלריה
ראש העיר תל אביב יפו רון חולדאי 15.7.19
ראש העיר תל אביב יפו רון חולדאי 15.7.19
ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי
(צילום: יאיר שגיא)

התוכנית הופקדה להתנגדויות הציבור בספטמבר 2020, והוגשו לה התנגדויות רבות, בעיקר על ידי שכנים תושבי הווילות בשכונת אפקה, שטענו כי מדובר בתוכנית בעלת גובה וצפיפות גבוהים, אשר ישנו את ה"סטטוס קוו" באזור ואופי השכונה. עוד נטען על ידי המתנגדים כי הרווחיות של היזמים גבוהה מהמקובל בפרויקטים של התחדשות עירונית. בדיון שהתקיים בהתנגדויות ביום רביעי האחרון בוועדה המקומית, הוחלט לדחות את ההתנגדויות ולאשר את התוכנית למתן תוקף.
מספר הדירות לא יקטן
שעתיים לאחר תחילת הדיון, ושלא כבדרך כלל, הצטרף ראש העירייה רון חולדאי לדיון, ונזף במתנגדים: "במדינת ישראל צריך לבנות", אמר חולדאי בדיון. "ואתם מתחשבנים? היזם מרוויח? שייתן עוד דירות לדיור בר השגה".
על רקע ההתנגדות הנוגעת לרווח של היזמים בפרויקט, הוחלט שלא להקטין את מספר הדירות או את הצפיפות בתוכנית, אך להוריד מהרווח היזמי וזאת באמצעות הקצאת חלק מיחידות הדיור בתוכנית לדיור בר השגה. בהחלטה לאשר את התוכנית צוין כי 45 מתוך הדירות (בבעלות היזמים) יוקצו לטובת דיור בר השגה להשכרה בהנחה של 40% ממחיר השוק למשך 20 שנה. את הדירות ברות ההשגה תנהל בעלות אחת, ושטח הדירות יהייה בין 35-100 מ"ר.
עוד הוחלט כי התוכנית אוסרת על הקמת דירות גן או בריכות שחייה. על הטענה לפגיעה ב"סטטוס קוו" הקיים בשכונה השקטה, אמר חולדאי: "במדינת ישראל נולדים ילדים והמדינה גדלה, לכן התפקיד שלנו זה כל הזמן לשנות את הסטטוס קוו".

2 צפייה בגלריה
בניין בנייני הרכבת ב רחוב ברקאי ב שכונת אפקה
בניין בנייני הרכבת ב רחוב ברקאי ב שכונת אפקה
בנייני הרכבת ברחוב ברקאי בשכונת אפקה
(צילום: אוראל כהן)

המתנגדים טענו כי הגדלת הצפיפות תביא לעומסי תנועה. יו"ר הוועדה המקומית ליאור שפירא הציע לפתוח את כביש נקר המחבר בין שכונת אפקה לרמת אביב ג', שנחסם בשנות ה-80 באמצעות עמודי ברזל בהחלטה מנהלית על ידי ראש העירייה דאז שלמה להט (צ'יץ') - בעצמו תושב שכונת אפקה.
המתנגדים הביעו התנגדות עזה למהלך שיגדיל את התנועה בשכונה, וחולדאי נזף במתנגדים גם על התנגדות זו: "כשהגעתם לפה לפני 60 שנה הכביש היה פתוח" אמר. בהחלטה נקבע כי "הוועדה מבקשת כי הצוות המקצועי יבצע בחינה תחבורתית למשמעות החיבור בין שכונת אפקה ורמת אביב ג' וזאת ללא התליה בהחלטה לתת תוקף לתוכנית".
התקבלה התנגדות "בית הלוחם"
יחד עם זאת, הוחלט לקבל את ההתנגדות שהגיש "בית הלוחם" הממוקם סמוך לשטח התוכנית, שבבסיסה עמדה הטענה העיקרית לפגיעה בפרטיות המשתקמים הפוקדים את הבית. בהחלטה נקבע כי תנאי להיתר בנייה יהיה הקמת שער, והצבת גדר אטומה שתחצוץ בין תוכנית ההתחדשות העירונית, לבין בית הלוחם, בתיאום עם בית הלוחם, וזאת על חשבון היזמים. עוד נקבע כי לתוכנית יתווסף סעיף ובו התחייבות של היזמים לביצוע העבודות "באופן מיטבי ובתנאים שלא יפריעו לקיום הפעילות התקינה של בית הלוחם".
הנהלת בית הלוחם אף התנגדה להבלטת מרפסות הפונות לכיוון בית הלוחם, וזאת על מנת למנוע פגיעה בפרטיות המשתקמים בבית. בניגוד להמלצת הצוות המקצועי באגף ההנדסה, התנגדות זו לא התקבלה, והוחלט כי היזמים יוכלו לבקש הקלות הנוגעות להבלטת מרפסות, אך זאת לאחר הסכמות שיושגו עם הנהלת בית הלוחם.