סגור

רק בישראל: החניון חשמלי, הרכבים לא

המועצה הארצית לתכנון ובנייה פטרה את היזמים מהחובה להתקין תשתית לעמדות טעינה לרכב בבניינים שבהם החניה רובוטית. גורם בענף המתקנים האוטומטיים: “באירופה זו פונקציה בסיסית"

המועצה הארצית לתכנון ובנייה המליצה השבוע לאשר את התקנות שקודמו על ידי מינהל התכנון, משרד השיכון ומשרד האנרגיה, המחייבות הכנת תשתית לעמדות טעינה לרכב חשמלי בבניינים משותפים, למעט בבניינים שבהם החניה במתקנים אוטומטיים.

ההחלטה הזו מתמיהה משתי סיבות: ראשית, היא גוזרת על עשרות אלפי אנשים להימנע מרכישת רכב חשמלי; שנית, מתקני החניה הרובוטיים הללו נפוצים בלב מרכזי הערים בגוש דן, במקומות של בנייה צפופה ועומסי תחבורה, אזורים שבהם מתבקש שמשרד האנרגיה יעודד הפחתה של זיהום אוויר הנגרם מרכבים רגילים.
גורמים בענף הרימו גבה על ההחלטה שקובעת עובדות בשטח שכמעט ולא יתאפשר לתקן בעתיד. ההחלטה אמנם לא אוסרת על הכנה של תשתית חשמל בבניין שבו מתוכנן מתקן רובוטי אוטומטי, אך היא לא מחייבת את היזמים להקים תשתית כזו. על רקע העלות הגבוהה של הכנת תשתית, הנאמדת במאות אלפי שקלים לבניין (לא כולל מתקן רובוטי מותאם לטעינה חשמלית), הסיכוי שיזמים יבחרו להקים תשתית כזו באופן וולונטרי אינה גבוהה.
בהיעדר תשתית של מערכת חשמל התואמת את העומסים הנדרשים לטובת עמדות הטעינה, המערכת לא תוכל לשאת בעתיד עמדות כאלה. כמו כן לצד תשתית הבניין יש צורך בהזמנת חניון רובוטי שמותאם לכך, כלומר מגיע עם עמדות טעינה. מתקני חניה משמשים את הבניין לתקופה של 40-30 שנה, כך שבהיעדר תשתית ומתקן תואמים נגזר על דיירי הבניין להמשיך ולהשתמש ברכבים רגילים.

1 צפייה בגלריה
חניון רובוטי ברחוב אחד העם תל אביב חדש
חניון רובוטי ברחוב אחד העם תל אביב חדש
חניון רובוטי ברחוב אחד העם תל אביב חדש
(צילום: פרומוט מתקני חניה)
אחד הטיעונים של מינהל התכנון להחרגה מהתקנות היא כי ישנן בעיות בטיחות בהטענה חשמלית ממתקן אוטומטי. לדברי אודי דרזנר, מנכ"ל פרומוט מתקני חניה, הטיעון של מינהל התכנון לגבי בעיית בטיחות לא מוכר בענף ולא ברור מה מקורו: "אנו חוששים שמי שייעץ להם בנושא לא מכיר מספיק את התחום. בישראל הותקנו עד היום מספר מתקנים המאפשרים טעינה ללא בעיה בטיחותית". עוד טוען דרזנר כי ברוב מדינות מערב אירופה כבר לא מותקנים היום מתקנים שאינם מאפשרים טעינה חשמלית, וכי שם מדובר בפונקציה בסיסית.
לפי הערכות בענף, שוק מתקני החניה כולל כ־500 פרויקטים מדי שנה (נכון ל־2021), כאשר 70% הם פרויקטים מכניים וחצי אוטומטיים, ו־30% הם מתקנים אוטומטיים (רובוטיים). בסך הכל מדובר בשוק שמוסיף מדי שנה כ־10 אלף מקומות חניה בסכום כולל של כחצי מיליארד שקל.
במינהל התכנון הסבירו כי "מתקני חניה אוטומטיים לא מאפשרים כיום את חיבור הרכב לעמדת טעינה לאחר שבעל הרכב עזב את הרכב והוא עבר אוטומטית למקום החניה. לכן לא החלנו את החובה להכנת תשתית לעמדות טעינה במקרים כאלה. אין איסור להכין תשתית כזו, אבל כאמור גם אין חובה. יש מכפילי חניה מסוימים שמאפשרים זאת, אבל נדרשים התקנים מיוחדים לעניין הבטיחות, בנוסף לכך חיוב הקמת תשתית במתקנים אוטומטיים מסוג זה של מכפילי חניה היה פוגע בספקי המכפילים שאין להם סידורים והתקנים מתאימים והיינו מוציאים אותם מהשוק, ולפיכך לא החלנו באופן גורף את החובה הזו על מתקנים אוטומטיים".