סגור

בלעדי לכלכליסט
ניסיון סיפוח קטע מהירדן לקיבוץ נאות מרדכי כשל: "לא יהיה האסי 2"

הקיבוץ ביקש להרחיב את שטחו לצורך הוספת יחידות דיור ושטחי תעסוקה. אלא שעמותת “שומרים על האסי" הבחינה כי תוכניתו כוללת קטע מנהר הירדן. בעקבות המתנגדים, שכללו גם את קק”ל, דרשה הוועדה המחוזית להוציא את הנהר מהתוכנית

קיבוץ נאות מרדכי בצפון הארץ הגיש תוכנית להרחבתו, הכוללת תוספת של 58 יחידות דיור וכן שטחי תעסוקה ותעשייה. אלא שבעמותת "שומרים על האסי" הבחינו כי התוכנית שהגיש הקיבוץ כוללת גם מקטע מנהר הירדן, אותו ביקש הקיבוץ לנכס לעצמו. לדיון שהתקיים בימים האחרונים בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון הצטרפה גם נציגת קק"ל למתנגדים. בסופו של דבר הוועדה המחוזית קבעה שיש לתקן את התוכנית ולהוציא את הנחל מגבולותיה.
קיבוץ נאות מרדכי שוכן בלב עמק החולה. בקיבוץ מתגוררים כיום 620 תושבים ב־260 משקי בית, כאשר התוכנית חלה על שטח של 850 דונם ומטרתה להסדיר את הבינוי הקיים בקיבוץ. התוכנית, שערך דסמונד קפלן, מגדילה את מספר יחידות הדיור מ־392 ל־450, ומקטינה את שטח המגרשים שהיו מאושרים לבנייה, מ־750 מ"ר ל־500 מ"ר. זאת בנימוק כי אפילו עם תוספת של 58 יחידות דיור, שטח היישוב לא מתרחב אלא נשאר קומפקטי. התוכנית אף מוסיפה 86 יחידות דיור קטנות לבני הקיבוץ ולסטודנטים בגרעין הקיבוץ הוותיק. כמו כן התוכנית מגדילה את מספר חדרי האירוח מ־100 ל־120 ומגדילה את שטחי התעסוקה והתעשייה.
“מובלעת אקסטריטוריאלית"
בדברי ההסבר לתוכנית שיזם הקיבוץ נמסר שאחת המטרות היא "הרחבת השטחים הקהילתיים הפרטיים", ובנוגע ל"שטחים פתוחים" צוין בתוכנית כי "שטח הייעוד הוא עבור קהילת היישוב, ולא מיועד להפקעה לצורכי ציבור". בספטמבר 2019 התקיים דיון בוועדה המקומית לתכנון ובנייה גליל עליון בה הוחלט להמליץ בפני הוועדה המחוזית להפקיד את התוכנית בתנאים.
1 צפייה בגלריה
נהר הירדן ליד קיבוץ נאות מרדכי
נהר הירדן ליד קיבוץ נאות מרדכי
נהר הירדן ליד קיבוץ נאות מרדכי. מנהל הקהילה: “אנחנו כל בוקר קמים ויודעים שזה לא שלנו”
(צילום: אהרון דמרי מוביל קבוצת לא תיקחו לנו את הטבע)
מי שניתחו את התוכנית לפרטיה עוד לפני שנדונה בוועדה המחוזית היו עמותת "לא תיקחו לנו את הטבע" מקריית שמונה ועמותת "משחררים את האסי", אשר מנהלות בשנים האחרונות מאבק מתוקשר להנגשת נחל האסי במקטע המצוי בתוך קיבוץ ניר דוד. העמותות הללו גילו כי מקטע מנהר הירדן נכלל בשטח התוכנית, ובמכתב ששיגר לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון היועץ המשפטי של עמותת “משחררים את האסי”, עו"ד אלעד סויסה, צוין: "בבחינת תקנון התב"ע נראה כי ישנו ניסיון להגדרת היישוב כיישוב פרטי, כשייעודי הקרקע השונים ובעיקר הנחל מוחרגים לשימוש 'קהילת היישוב' בלבד.
עמותת 'משחררים את האסי' מתנגדת להגדרות מעין אלו אשר יש בהן משום קביעה לא חוקית באמצעות מוסדות התכנון, השוללת הלכה למעשה את זכות הציבור לגישה למשאבי הטבע, והן נוגדות את זכות היסוד לחופש התנועה הפנים־מדינתי. לא ייתכן שיישוב יגדיר את עצמו כמובלעת אקסטריטוריאלית במדינה וימנע את כניסת הציבור הרחב לתוכו, לדרכים הסטטוטוריות בו ולמרחבים הפתוחים, בטח כאשר עסקינן במקרקעי ישראל ובתשתיות הממומנות בחלקן על ידי רשויות המדינה".
בדיון שהתקיים בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון בסוף מאי אמרה מנהלת מחלקת תכנון בקק"ל מור דיין כי יש לקק"ל הסתייגות משמעותית מהתוכנית מאחר שהתוכנית חלה על ציר הנחל. "קק"ל מטפלת בציר ובגדות הנחל והצמחייה, ויש חשיבות בניהול רצוף של התוואי", ציינה דיין. "אנחנו מבקשים שבעצם הקו הכחול ייצא מגבולות התוכנית וכמובן שהנחל לא יוכנס אל תוך איזשהו ניהול של הקיבוץ. אנחנו חס וחלילה לא רוצים ליצור פה לעתיד לבוא אסי 2. זה לא נכון שקיבוץ ינהל משאב שהוא נחל. הקיבוץ מוזמן להשתמש במשאב הזה כמו כל שאר תושבי מדינת ישראל, אבל הוא צריך להישאר פתוח וכמו היום, בניהול של קק"ל שמנהלת את כל הציר".
ממלאת מקום מהנדס המועצה נועה בר תקווה ציינה: "לא ברור מדוע אין גישה פתוחה לנחל", וגם נציג רשות הטבע והגנים גיל בן נון שאל: "מה התועלת שהנחל מצוי בתחום הקו הכחול". יעקב זוסמן מנהל הקהילה של נאות מדרכי ניסה להרגיע את משתתפי הדיון ואמר: "המקום נמצא בשליטה מוחלטת של קק"ל. אני רק מזכיר אנחנו לא אסי ולא נהיה אסי. אנחנו לא נגד אף אחד אנחנו בעד הכל ואנחנו לא מנכסים לעצמנו שום דבר. אנחנו כל בוקר קמים ויודעים שזה לא שלנו, ומי ששוכח אני מזכיר לו. ברמה הטכנית, הבתים ליד הגדה. אין מה לעשות. זה חלק מהיום־יום שלנו".
הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון השתכנעה כי נדרשת הרחבתו של קיבוץ נאות מרדכי, אך קבעה גם כי הקו הכחול של התוכנית חודר לתחום רצועת נחל הירדן, ויש לשנות זאת. "הוועדה מורה על צמצום שטח התוכנית לגבולה של דרך הטבעת המאושרת ליישוב, כך ששטח שהשצ”פ ורצועת הנחל ייוותרו מחוץ לה", קבעה הוועדה המחוזית.
מהוועדה המחוזית נמסר: "בהחלטה מ־24 במאי 2021 קבעה הוועדה שיש לצמצם את שטח התוכנית כך שרצועת הנחל ושטחי הציבור בגדותיה של רצועה זו ייגרעו מהתוכנית".
תקדים ניר דוד
גם בנוגע לאסי, הנחל הפרטי של קיבוץ ניר דוד, המדינה הבהירה לאחרונה שהוא יצטרך לחזור לציבור, שיזכה לכל הפחות לדרך גישה פתוחה אל הנחל דרך שטח הקיבוץ. בסוף מאי העבירה פרקליטות המדינה לבית המשפט חוות דעת הקובעת כי "יש לאפשר כבר עתה, ובאופן מיידי, גישה רגלית לנחל הכרוכה בהליכה של 500 מטר לכל היותר". את העתירה הגישה מפלגת ש"ס בעקבות המאבק הציבורי של תושבי בית שאן והציבור הרחב.