$
עושות כסף

מדריך כלכליסט

דירוג האשראי שלכם שלילי? כך תטפלו בזה נכון

לאחר השקת מאגר נתוני האשראי קמו גופים שונים שמבטיחים לסייע "להיפטר" מהדירוג השלילי. מה מסתתר מאחורי ההבטחות, מתי כדאי להיות חשדנים, מה אפשר לעשות באמצעות מערכת נתוני האשראי, ואילו משמעויות יכולות להיות למחיקת הדירוג

אתי אפללו 16:1626.12.20

דירוג האשראי של כל אחד ואחת מאיתנו הפך להיות נתון מהותי מאוד בבקשות אשראי. הדירוג, שמבוסס על מאגר נתוני אשראי שמנהל בנק ישראל, נקבע על בסיס שלל קריטריונים הבוחנים את עמידת מבקש האשראי בהחזרי חובות מסוגים שונים, לאורך שנים. כך, לאחרונה החלו חברות שונות להציע שירות – פרידה מדירוג האשראי השלילי.

 

מפניות שהגיעו לידי בנק ישראל בנושא מתברר שלצד גופים שמציעים שירות שכולל בחינה של מרכיבי הדירוג, בדיקה אם נעשו טעויות והמלצות לטיוב דרך ההתנהלות הכלכלית וניהול החוב, קמו גם לא מעט גופים שמציעים פשוט מחיקה של כל הנתונים ממאגר נתוני האשראי של הבנק.

 

 

חשוב לדעת שני דברים בקשר לכך: הראשון, אם החלטתם להסיר את הנתונים שלכם ממאגר נתוני האשראי של הבנק מכל סיבה שהיא, אתם לא צריכים לשלם לגוף שיעשה זאת בשבילכם, אתם יכולים לעשות זאת לבדכם ללא עלות. השני, למחיקת כל נתוני האשראי מהמאגר (ובהם גם הנתונים החיוביים, כיוון שלא ניתן למחוק רק חלק מהנתונים), יש משמעויות בעת הגשת בקשת אשראי: אתם לא שקופים כלפי הגוף המלווה, הוא לא יכול לדעת כלום על ההתנהלות שלכם, וייתכן שדווקא החוסר במידע עליכם יוביל בסופו של דבר לסירוב לבקשת האשראי או למתן הצעה בריביות גבוהות.

 

 צילום: שאטרסטוק

 

נקודה נוספת שחשוב לשים אליה לב היא שאם אתם נותנים הרשאה לגופים שונים להיכנס בשמכם למערכת נתוני אשראי, או לכל גוף ממשלתי אחר – שימו לב למידע האישי שאתם מפקידים בידיהם לצורך הזדהות בכניסה למערכת, והאם מידע זה יכול לשמש אותם לכניסה בשמכם למערכות נוספות.

 

דו"ח אחד בכל שנה ללא תשלום

 

התרחבות התופעה של גופים המציעים לבצע בתשלום פעולות במערכת נתוני האשראי שניתן לבצע בחינם, הובילה את בנק ישראל לפרסם שוב את הדברים שכל אחד יכול לבצע בחינם במסגרת מערכת נתוני האשראי, דרך האיזור האישי שלו במערכת (או בטלפון 6194*): "הזמנת דו"ח ריכוז נתונים ראשון בכל שנה קלנדרית – זהו דו"ח שמציג את המידע שנאסף במערכת מכל מקורות המידע, הגשת בקשה לתיקון מידע, הגשת תלונה בנושא הקשור למערכת נתוני אשראי, הגשת בקשה להפסקת איסוף נתוני אשראי במערכת או בקשה להתחלת איסוף לאחר הפסקה וכן הגשת בקשה להגבלת מסירה של נתוני אשראי לגופים שונים, עדכון ההגבלה או הסרתה".

 

קיבלתם דו"ח לא נכון? אפשר לבקש את תיקון המידע

 

בהתאם לחוק, כל אחד שהוא לא לקוח מוגבל יכול לבקש להפסיק את איסוף הנתונים במערכת נתוני אשראי, וכל המידע שנאסף לגביו יימחק. אם הלקוח ביקש לחדש את איסוף הנתונים, המערכת תחל לאסוף נתוני אשראי לגבי אותו לקוח ממועד בקשתו ואילך.

 

אם קיבלתם דו"ח שגוי, ניתן לבקש לתקן אותו. הליך תיקון מידע מחייב בירור של הנתון השגוי אצל מקור המידע שהעביר את הדיווח. כדי לייעל את תהליך הבירור מומלץ תחילה לפנות למקור המידע הרלוונטי (למשל – אם יש מידע על כך שחזר צ'ק למרות שמעולם לא חזר לכם צ'ק – פנו לבנק). אם לא יינתן מענה מספק על ידי הגוף הפיננסי, ניתן להגיש בקשה לתיקון מידע ליחידה לפניות הציבור של מערכת נתוני אשראי.

 

שימו לב שאתם מגיעים לאתר הרשמי

 

תופעה של גופים המציעים לבצע פעולות בתשלום באתרים של גופים ממשלתיים שמאפשרים לבצע אותם ללא עלות, לא ייחודית רק למאגר נתוני האשראי של בנק ישראל. כך, אם אתם מחפשים את "הר הביטוח" או "הר הכסף", בהם ניתן לקבל מידע על פוליסות וחסכונות ללא תשלום, סביר להניח שתתקלו בגופים שמציעים להוציא עבורכם את המידע תמורת תשלום. בנוסף, ישנם גופים שיווקיים ששואבים מידע ממערכות כמו "גמלנט" או "פנסיהנט", וחיפוש במנוע חיפוש יוביל אליהם ולא לאתר הממשלתי.

 

לכן, כאשר אתם מחפשים את האתרים הממשלתיים באמצעות מנוע חיפוש, שימו לב שאתם נמצאים באתר הרשמי של המדינה, עם הסיומת gov.il. אם הגעתם לכל אתר שמסתיים בסיומת אחרת, אתם לא במקום הנכון, ואז יש לשים לב האם מבקשים פרטים מזהים או תשלום כלשהו.

x