$
הכסף

רוצים לעזוב את הסוכן? הוא יחויב להסביר את ההבדלים בדמי הניהול של הפנסיה

הממונה על שוק ההון והביטוח דורית סלינגר מתכננת את המהלך במטרה להגביר את השקיפות בהליך שימור הלקוחות על ידי חברות הביטוח: ברגע שתהיה חובה להציג לחוסך בסימולציה מה צפוי להיות גובה הפנסיה שלו בהתאם לפערי דמי הניהול, יהיה קשה יותר למנוע ממנו לעזוב

רחלי בינדמן 21:3123.04.18

רק הבוקר (ב') פרסמה הממונה על שוק ההון והביטוח דורית סלינגר חוזר חריף היוצא נגד התופעה בה סוכני ביטוח מקבלים טובות הנאה ממוסכים בתמורה להעברת לקוחות, והערב היא כבר הופיעה מול סוכני הביטוח בכנס השנתי של הלשכה באילת וחשפה את כוונתה להגביר את השקיפות בהליך שימור הלקוחות על ידי חברת הביטוח, שמנסה להניאם מלעזוב אותה. מעתה יצטרכו סוכני הביטוח להמחיש ללקוח שאותו הם רוצים לשמר איך תושפע הפנסיה הנוכחית שלו מגובה דמי הניהול, לעומת הנעשה בתוכנית החליפית.

 

 

 

לדברי סלינגר, שצפויה לפרוש עוד חמישה חודשים, "במהלך חיי החיסכון הפנסיוני, קורים מקרים בהם ממליץ הסוכן ללקוח לנייד כספים ממוצר פנסיוני אחד לאחר, אם בגלל צרכים שהשתנו ואם בגלל תנאים טובים יותר המוצעים במוצר האחר. במקרים אלו נעשים לרוב מאמצי שימור מצד הגוף המוסדי ממנו מועברים הכספים, כאשר אותו הליך שימור, נעשה ללא בחינה מקיפה של צרכיו ומאפייניו של הלקוח ועלול להזיק ללקוח".

 

 

דורית סלינגר דורית סלינגר צילום: צביקה טישלר

 

סלינגר אמרה כי "על מנת לשמור על האינטרס של הלקוח, בכוונתנו לקבוע שגם בעת ביצוע הליך השימור, הגורם המשמר יחויב בביצוע הליך שיווק פנסיוני מלא לרבות מסמך הנמקה שישקף ויסביר ללקוח מדוע שימור התוכנית הקיימת מתאים למאפייניו האישיים ולצרכיו". הממונה הוסיפה כי "אנו מאמינים כי אין טוב מהצגה ברורה ושקופה של השוואת המוצרים הפנסיוניים על מנת להבהיר ללקוח ולשקף לו את החיסכון והקצבה הצפויה וכדי להקל עליו לקבל את ההחלטה הנכונה מבין האפשרויות השונות המוצגות לו. בכוונתנו לקבוע חובת המחשה, במסגרתה, יוצגו השפעות עלויות דמי הניהול ועלויות הכיסויים הביטוחיים בתוכניות השונות המוצעות ללקוח".

 

שינויים אלו נועדו להגביר את המחויבות של הסוכן להליך השיווק הפנסיוני ולהבטיח שההמלצה שלו מותאמת למאפייניו וצרכיו של הלקוח הספציפי ומשפחתו ושללקוח ניתן מלוא המידע על מנת לכלכל את צעדיו.

 

החובה לחשוף את השפעת דמי הניהול כמו גם כיסויים ביטוחיים שאינם בהכרח דרושים ללקוח על גובה קצבת הפנסיה שלו עשויה כמובן להרתיע לקוחות מביטוחי המנהלים היקרים יותר לטובת קרן הפנסיה במיוחד בתקופה זו שבה מתומרצים הסוכנים לשווק ביטוחי מנהלים. אלא שהמטרה המרכזית של סלינגר היא למנוע ניסיונות לעצור חוסכים מלעבור לאחת משתי קרנות הפנסיה המוזלות דרך טענות לתשואת חסר ושירות גרועים. ברגע שתהיה חובה להציג לחוסך בסימולציה מה גובה הפנסיה שלו צפוי להיות בהתאם לפערי דמי הניהול, כמובן שיהיה קשה יותר למנוע ממנו לעזוב.

 

 

 

בלשכת סוכני הביטוח כנראה כבר פחות חוששים מסלינגר ולא היססו לתקוף אותה. נשיא לשכת סוכני הביטוח ליאור רוזנפלד שנאם הערב הפנה לעבר הממונה דברים קשים המרמזים להיערכותה של הלשכה ליום שאחרי סלינגר כאשר לפי הערכות המועמדת המובילה להחליפה היא עורכת הדין מיה ליקוורניק. לדבריו, "תם העידן בו תשלחו חוזרים ואנחנו נתיישר; תם העידן בו סוכן הביטוח היה לשק חבטות. לא אתן לשום גורם לפגוע במעמדנו, בפרנסתנו ובמחויבות שלנו למען המבוטחים. הגיעה העת שנדע לדרוש את התשלום הראוי עבור שעות העבודה שלנו".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x