$
הכסף

האיסור על תגמול סוכני ביטוח תקוע באוצר: הראל מטיסה אותם לניו זילנד

חברת הביטוח מגבירה את הגיוסים רגע לפני כניסת רפורמת פנסיה ברירת המחדל, ומתמרצת את סוכניה בטיסות לניו זילנד בניגוד להנחיות הפיקוח

רחלי בינדמן 06:5308.09.16

חברת הראל ביטוח, הצפויה להיפגע יחד עם חברות הביטוח הגדולות במשק מרפורמת ברירת המחדל בה שתי קרנות שנבחרו על ידי משרד האוצר מתחייבות לדמי ניהול נמוכים במיוחד, לא מוכנה להיכנע בקלות ויוצאת במאבק למנוע עזיבת לקוחות - שלאו דווקא תלווה בהוזלת דמי הניהול.

 

לשם המאבק היא משתמשת בסוכני הביטוח, במטרה שיתוגמלו מאוד אם ישכנעו כמה שיותר לקוחות לעבור לחברה ויכניסו כמה שיותר כסף. לידי "כלכליסט" הגיע סרטון המפיצה חברת הביטוח בקרב סוכניה, הנותן קדימון למבצע שהיא משיקה בו הסוכנים המצטיינים יזכו בטיסה לניו זילנד. הסרטון כולל תמונות של נופי המדינה וכותרות כמו "גן עדן עלי אדמות", "תופעות טבע מרהיבות" ו"חוויה מיוחדת במינה".

מתוך סרטון התמריץ לסוכני ביטוח הראל מתוך סרטון התמריץ לסוכני ביטוח הראל

 

התמריץ לסוכנים עלול לגרום להםשלא להתחשב באינטרס החוסך, שיתכן שעדיף לו לחסוך בקרנות המוזלות.

 

במשרד האוצר מודעים לבעיית התמריצים, שמתחדדת בעידן שחברות הביטוח נמצאות תחת איום. כבר בדצמבר 2010 הציג המפקח על הביטוח דאז פרופ' עודד שריג תכנית שכללה ביטול מתנות וצ'ופרים לסוכנים. אלא שמאז עברו כמעט שש שנים והחגיגה נמשכת.

 

כחצי שנה אחר כך, פרסם שריג מתווה תגמול חדש בו נאסר על סוכנים פנסיונים לקבל עמלה שאינה במזומן וכי עמלות הגיוס יוגבלו. אך בלחץ הסוכנים, באותה שנה פירסם נוסח מרוכך.

 

המפקחת על הביטוח המכהנת שהחליפה את שריג, דורית סלינגר, עשתה רושם ששמה למטרה לחסל את תופעת הטיסות לחו"ל בקרב הסוכנים. בספטמבר 2014 היא פרסמה טיוטת תקנות שקבעה שהנוהג יבוטל. "פרקטיקה מסוג זה פסולה בעינינו", אמרה סלינגר ל"כלכליסט" באותה השנה. "שכן טובת המבוטח וטובת הסוכן אינן עולות בקנה אחד".

 

אבל מאז התקנות לא קודמו, והן תקועות באוצר שלא מצליח לגבש מנגנון תגמול שלא נגזר מדמי הניהול, וחגיגת המתנות לסוכני הביטוח נמשכת, למרות שהטיוטה הראשונה יצאה לדרך ב־2014.

 

בלשכת סוכני הביטוח בראשה עומד אריה אברמוביץ' טוענים כי הם מוכנים לוותר על המתנות אם כי ככל הידוע סוכני הביטוח מסכימים עם עמדת הלשכה. מעבר לזה, התקנות של סלינגר כוללות שינוי במבנה התגמול תוך ניתוק הקשר בין גובה דמי הניהול לגובה עמלת הסוכן, ולכך חברות הביטוח מתנגדות בתוקף, שכן הן מעוניינות לתמרץ את הסוכנים למכור בדמי ניהול גבוהים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x