צרכנות פיננסית

נחשף בכלכליסט

"רואים בחומרה דרישת חברה מסוכניה לפעול בניגוד לחוק"

בשבוע שעבר חשף כלכליסט מכתב שבו מגדל מציעה לכל סוכן להרוויח 50 שקל על כל לקוח שישוכנע לא להעביר מידע לאוצר על חשבונות הפנסיה הלא פעילים שלו. בעקבות החשיפה הודיע אגף שוק ההון באוצר כי ינקוט את כל הצעדים העומדים לרשותו "נגד חברות וסוכנים שיימצא כי עברו על החוק". מגדל: "מוחים נגד ניסיון לשרבב את שמנו לפעילות המעודדת אי־עמידה בחוק"

רחלי בינדמן 06:4808.05.16

אגף שוק ההון במשרד האוצר בניהולה של המפקחת דורית סלינגר מגיב לראשונה לחשיפת "כלכליסט" מיום חמישי האחרון על הברושור שהפיצה חברת הביטוח מגדל בקרב הסוכנים שלה. לפי הברושור, מגדל תתגמל סוכנים שיחתימו לקוחות על מכתב סירוב להעביר מידע לאוצר.

"החוק מחייב את חברות הביטוח ואת הסוכנים לפעול בנאמנות לטובת לקוחותיהם ולהימנע מכל שיקול זר", כתבו באגף והוסיפו: "במקביל, המחוקק קבע כי טובת החוסכים היא לאחד חשבונות לא פעילים אל החיסכון הפעיל".  

בית מגדל בפתח תקוה בית מגדל בפתח תקוה

  

"אגף שוק ההון במשרד האוצר ינקוט את כל הצעדים הנדרשים נגד חברות וסוכנים שיימצא כי עברו על החוק ופגעו בחוסכים", נכתב עוד בהודעה שהוציא האוצר, "נדגיש כי אנו רואים בחומרה רבה את דרישתה של חברה מנהלת מסוכניה לפעול שלא בהתאם להוראות החוק".

 

במילים אחרות, באגף שוק ההון צפויים לבדוק את מסמכי ההנמקה שאותם נדרשים הסוכנים למלא לפני מתן ייעוץ ללקוח ואת הנימוקים שנכללו בהם להצדקת אי־איחוד הקרנות, כמו גם דיווח ללקוח על כך שהסוכן יקבל כסף על החתמת הלקוח על המסמך הנ"ל.

 

הפסד של מיליונים

 

הברושור שהוציאה מגדל מתייחס לרפורמה שצפויה להיכנס לתוקף ביוני הקרוב, ובמסגרתה יחייב האוצר את קרנות הפנסיה שאליהן מצטרפים עמיתים לאתר את חשבונותיהם הלא פעילים בקרנות פנסיה אחרות — שרוב הסיכויים שדמי הניהול בהן גבוהים — במטרה להוריד דמי ניהול.

 

באוצר ביקשו מקרנות הפנסיה במסגרת טיוטת חוזר להעביר להם מידע על החוסכים הלא פעילים שלהן, וזאת כדי שיוכלו לעקוב אחר איחוד החשבונות ולסייע בכך תוך וידוא הנושא. עם זאת באוצר חייבו את קרנות הפנסיה לשלוח קודם למסירת המידע מכתב הודעה ללקוח על כך, ואפשרות לסרב בכתב להעברת המידע אם הוא לא מעוניין באיחוד החשבונות. ההנחה של האוצר היא שרוב העמיתים לא ישלחו בעצמם מכתב כזה.

 

במגדל הציעו לסוכנים שלל אפשרויות להפקת רווח מעמלות כתוצאה מהרפורמה, ואפשרות של החתמת הלקוח על סירוב להעברת המידע תוך מתן תשלום של כ־50 שקל על כל טופס סירוב ברגע שהרפורמה תצא לדרך. אחד הטיעונים שהציעה מגדל לסוכנים להצדיק את ההחתמה הוא "היעדר התלות ברגולטור" ושמירת השליטה של החוסך בעתידו הפנסיוני.

 

למגדל יש סיבה טובה להילחץ מהרפורמה. נכון לסוף 2015 שכבו בחשבונות המוקפאים של מקפת מבית מגדל נכסים בהיקף של 8.7 מיליארד שקל, שעבורם משולמים דמי ניהול של 0.5%. הכספים האלה מייצרים למגדל הכנסות שנתיות של כ־43.5 מיליון שקל, שאותן מקפת עלולה לאבד כתוצאה מהרפורמה.  

 

בתוך כך, ביום חמישי הגיבו גם סוכני הביטוח לפרסום ב"כלכליסט", תוך התנערות משיתוף פעולה עם חברת מגדל. נשיא לשכת סוכני הביטוח אריה אברמוביץ אמר ל"כלכליסט" כי הסוכנים "זועמים שחברת ביטוח חושבת שתוכל לשדל אותם לפעול נגד טובת הלקוח" וכי מדובר ב"עוולה צרכנית".

 

מגדל: "רוב מהומה על לא מאומה"

 

מחברת מגדל התקבלה תגובה: "אנו מוחים כנגד ניסיון לשרבב את שמנו לפעילות המעודדת אי־עמידה בהוראות החוק. מדובר במהומה על לא מאומה. מגדל ביקשה, כהכנה להנחיות חוזר איחוד חשבונות פנסיוניים קיימים, לאפשר לסוכניה לבחון עם לקוחותיהם את משמעויות ההוראות ולסייע להם בהתאמת הפתרון המיטבי המקצועי וההגון בתחום מורכב זה. פתרון הכולל, בין השאר, אפשרות לקבלת הטבות בדמי הניהול – בשורה צרכנית שבוודאי תשמח את העמיתים השונים. יובהר ויצוין כי טיוטת החוזר המתייחסת לאיחוד הקופות הינה שונה ויוצאת דופן ביישומה. כך, איחוד החשבונות מהווה ברירת מחדל ומתבצע באופן אוטומטי, שלא בהסכמת העמית ולאחר מסירת הודעה בלבד, אלא אם העמית התנגד לאיחוד. במידה ולא התנגד – מתבצע האיחוד. לפיכך, מגדל רואה לנכון לוודא שהעמית, באמצעות הסוכן האישי שלו, אכן מודע לאיחוד הצפוי לאחר קבלת ההודעה על המהלך – ואם ברצונו להתנגד, הוא רשאי לכך על־פי דין. עוד יובהר ויצוין כי מעצם תפקידו וחשיבותו של סוכן הביטוח בהבהרת האפשרויות העומדות לרשות העמית במסגרת טיוטת החוזר, והעבודה המקצועית המאומצת לה הוא נדרש בנושא, בחנה מגדל את האפשרות לתגמל את הסוכן. תגמול לגיטימי במציאות שבה מרווחי הכנסותיו מצטמצמים מאוד. מובן מאליו כי כיסוי הוצאות עבודתו של הסוכן אינו שקול ואינו עומד אל מול חובת שליחותו ונאמנותו ללקוחות. מגדל סמוכה ובטוחה כי סוכני הביטוח יידעו להמשיך במלאכתם החשובה, לפי כל הכללים, כדי להתאים את הבחירה הנכונה לכל לקוח בהתאם לפרופיל, לצרכים ולרצונות שלו בלבד".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x