$
סיפורי הצלחה משפחתיים

"הילדים הכניסו רוח חדשה לחברה"

בשנת 1990 קנה אסעד אל-ארז מפעל ישן לייצור טחינה שעמד להיסגר. מאז מותו הפתאומי לפני 12 שנה, מנהלת את מפעל טחינה אל-ארז אלמנתו, ג'וליה זהר, ומקפידה על שיטת ייצור מסורתית

שרון בג 06:4427.12.15

כבר 24 שנים קולים, טוחנים ומייצרים באל-ארז טחינה וחלבה בתהליך ייצור מסורתי הכולל 14 שלבים ומבוסס על קליית סומסום דרך אדים וטחינה באבני רחיים. הטחינה ומוצריה נמצאים במאות נקודות מכירה ברחבי הארץ ובארצות הברית. בראש החברה, המונה היום 39 עובדים, עומדת ג'וליה זהר, וממש בימים אלה מסתיימת העברת המפעל הוותיק מנצרת למבנה חדש באזור התעשייה שגיא 2000 בכפר ברוך.

 

הסיפור המשפחתי

איש החזון מאחורי ההצלחה של אל-ארז היה אסעד, בעלה של ג'וליה, אשר קנה בשנת 1990 מפעל ישן לייצור טחינה שעמד להיסגר. הוא היה בכלל מהנדס חשמל במקצועו, בעל חושים עסקיים מפותחים.

 

בשנת 2003 נפטר אסעד במפתיע וג'וליה, מורה במקצועה, אמא לשני ילדים קטנים, נאלצה לקחת את המושכות לידיה וללמוד איך לנהל מפעל. "באותן שנים, עבדתי 13 שעות ביממה, המפעל הפך לבית והילדים היו מבלים בו שעות רבות כדי להיות לידי", היא נזכרת.

 


 

כיצד מתקבלות ההחלטות בעסק?

ג'וליה אומרת כי "עד שהילדים הצטרפו הייתי מקבלת החלטות לבד. זה לא היה פשוט כי לא תמיד ידעתי מה להחליט והייתי צריכה לקחת סיכונים. היום אני יודעת, אני מבינה את השוק, מבינה אנשים. אני גדלתי והתבגרתי עם העסק. כיום ההחלטות מתקבלות עם הילדים, אנחנו מדברים הרבה, עושים סיעור מוחות באינטנסיביות ומחליטים".

 

מה עם הדור הצעיר?

לפני שנה הצטרפו שני ילדיה לחברה, אחרי שנים בהן ניהלה ג'וליה את העסק לבדה. השניים סיימו את לימודיהם האקדמאיים ומאז הם לצידה - לנא (30) אחראית על מחלקת היצוא ויוסף (26) הוא סמנכ"ל השיווק.

 

בצעירותם הילדים לא עבדו במפעל. לג'וליה היה חשוב שירכשו השכלה והם למדו ברצף תואר ראשון ותואר שני. "החיים בנויים כיום על השכלה. אמרתי להם תמיד ההשכלה היא נכס בכיס שלהם ולכן תמיד עודדתי אותם לסיים את הלימודים. בורכתי בילדים טובים. הם הורידו מעלי חלק מהדברים אבל אני כאן. כל עוד אני חיה ונושמת אני לא משחררת".

 

טחינה אל ארז, תהליך ייצור מסורתי גם במפעל החדש טחינה אל ארז, תהליך ייצור מסורתי גם במפעל החדש

 

האם היחסים בתוך המשפחה משפיעים על העסק ולהיפך?

ג'וליה מתארת את מערכת היחסים בינה לילדיה כקרובה וטובה. "יש לנו אהבה מאד גדולה אחד לשני. הילדים הביאו רוח חדשה ורעיונות חדשים לחברה ולי מאד כיף לעבוד ביחד, להתייעץ ולצחוק. ברור שיש לפעמים חילוקי דעות אבל פותרים אותם. כולנו אנשים עם נשמה שאוהבים אנשים וכך אנחנו מנהלים את העסק".

 

מצב העסק בהווה והתכניות לעתיד

ג'וליה מציינת כי "טחינה אל-ארז היא מותג חזק, ללא תשלום על פרסום רק בזכות הטעם והאיכות של המוצרים. טחינה טובה תלויה בשני גורמים: סוג השומשום ושיטת הייצור, אנחנו לא מתפשרים על שניהם. במפעל החדש עשינו 'העתק הדבק', שמרנו על שיטת הייצור המסורתית, אבל שיפרנו את התהליך והפכנו למפעל היי טק מתקדם. אפילו הטחינה כאן טעימה יותר בגלל שהטחינה של הסומסום דקה יותר ואנחנו יכולים לשלוט על כל שלבי התהליך".

 

מהם הקשיים?

"לא חסר. הם לא כלכליים אלה שיווקיים. הטחינה שלנו היא מוצר פרימיום אשר בגלל שיטת הייצור מחירו בשוק קצת יותר יקר. אבל חשוב לי להישאר פרמיום ולא למכור בזול אז החסם שלנו הוא כי המחיר שלנו קצת יקר. אנחנו מגשרים על ההבדל בגלל שאנחנו משווקים בעצמינו וכך חוסכים את פערי התיווך ובסופו של דבר הלקוח נהנה ממוצר איכותי במחיר סביר. אין לנו מחסנים כך שהטחינה מגיעה במהירות לחנויות. מי שטועם את הטחינה שלנו, ממשיך לחפש אותה בחנויות וזאת החוכמה - להביא את הלקוח לקניה החוזרת בגלל הטעם ולא בגלל המחיר".

 

מהן התוכניות לעתיד?

ג'וליה צוחקת ואומרת "שוויה שוויה (לאט לאט). בימים אלה אנחנו משלימים את תקופת מעבר למפעל החדש וגם מזה צריך להתאושש, לגמור לשלם את ההלוואות ואז נראה. מה שבטוח שאנחנו נמשיך להיות לעשות טחינה טעימה שמגיעה חמה וטרייה בבוקר למדפי החנויות".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x