שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
הכסף

סלינגר על סוכני ביטוח: מסתירים מידע מלקוחות

טיוטת דו"ח שחיברה המפקחת על הביטוח ועל שוק ההון חושפת ליקויים חמורים בהתנהלות חלק מהסוכנים מול חוסכים לפנסיה: מציגים עצמם בניגוד לחוק כאובייקטיביים ומציגים דמי ניהול שגויים

רחלי בינדמן 09:0530.03.14

סוכני ביטוח מציגים עצמם כיועצים אובייקטיביים בניגוד לחוק, לא מבררים עם הלקוח מידע בסיסי כדי להתאים עבורו מוצר פנסיה, ומתחייבים לבלעדיות בשיווק מוצרים של חברות ביטוח שמעבירות אליהן רשימת לקוחות פוטנציאליים - כך עולה מטיוטת דו"ח ביקורת חריף שהפיצה בשבוע שעבר המפקחת על הביטוח ועל שוק ההון במשרד האוצר דורית סלינגר, שחושפת ליקויים חמורים בהתנהלות סוכני ביטוח מול חוסכים לפנסיה.

 

הפיקוח הפיץ את הדו"ח לקבלת תגובה של מנהלי חברות הביטוח, לשכת סוכני הביטוח, פורום מנהלי ההסדרים הפנסיוניים ומערך הייעוץ הבנקאי.

 

סלינגר. מודל בעייתי סלינגר. מודל בעייתי צילום: אבי אוחיון, לע"מ

 

הדו"ח מתאר ממצאי ביקורת שערך אגף הביטוח ושוק ההון באוצר בשנים 2011–2013 בקרב בעלי רישיון של משווק פנסיוני. הביקורת בחנה את אופן התנהלותם של סוכני ביטוח בעת שיווק מוצרי פנסיה ועמידת בהוראות החוק.

 

המקור לליקויים הוא בעיקר מודל התגמול של סוכני הביטוח שמקבלים עמלות מחברות הביטוח, אשר נגזרות מדמי הניהול שמשלם החוסך. כך, אחד הממצאים המדאיגים ביותר חושף תופעה רווחת יחסית בענף הפנסיוני, של הסכמים בין חברות ביטוח לסוכן או סוכנויות שבהן חברת הביטוח מכתיבה איזה מוצר יימכר ללקוח, בניגוד לחוק.

 

מדובר בהסכמים המכונים "הסכמי לידים", שבהם הסוכנות מקבלת מחברת ביטוח או בית השקעות רשימת לקוחות פוטנציאליים, ובתמורה מתחייבת לשווק את מוצרי העניק לה את הרשימה. הסכמים אלה מנוגדים לחובה להתאים את המוצר הפנסיוני ללקוח, תוך התחשבות בצרכיו והעדפותיו.

 

הביקורת אף חשפה התנהלות בעייתית של חלק מסוכני הביטוח בחשיפת דמי הניהול שמשלם החוסך, אחד הפרטים המהותיים בבחירת מוצר פנסיוני בין גופים מתחרים. הביקורת מצאה מקרים שבהם הסוכן לא רשם במסגרת מסמך הנמקה ללקוח פירוט כלשהו על דמי הניהול והותיר שדות אלו ריקים לחלוטין.

 

מעבר לכך, נמצאו אף מקרים שבהם הוצגו דמי ניהול שגויים במוצר החיסכון הקיים של החוסך, שאותו ביקש הסוכן להעביר למוצר מתחרה. בחלק מהמקרים אף נכתב כי דמי הניהול שמשלם החוסך הם הגבוהים ביותר שניתן לגבות, אף שלא היה כך בפועל. במספר מקרים שבחנו פעולות ניוד של חוסכים בגמל ובפנסיה, נמצא כי דמי ניהול הוצגו באופן מגמתי כך שלא צוינו דמי ניהול מדויקים של המוצר הקיים. בכמה מקרים אף נמצא כי במוצר שהמליץ הסוכן לחוסך ושבו הוא בחר נגבו דמי ניהול גבוהים יותר משסוכם בפגישת השיווק.

 

מלשכת סוכני הביטוח נמסר בתגובה: "בכמות עצומה של פעילות מול לקוחות טבעי שמדי פעם יהיו כשלים נקודתיים ואנו פועלים לתקנם. בהרצאה שנשאה הסגנית הבכירה לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון בשבוע שעבר היא ציינה במפורש כי אין להסיק מכמה כשלים שעלו בביקורות על כלל עבודתם של סוכני הביטוח שעושים אותה בצורה המקצועית ביותר".

 

רוצים לדעת מה מגיע לכם? לחצו כאן למדריך הזכויות המלא

בטל שלח
    לכל התגובות
    x