$
בונים קריירה ומשפחה

זהירות, קנייה אימפולסיבית

גם אנשים שבדרך כלל אינם נוטים לבזבזנות - עלולים לצאת למסע שופינג עם תוצאות הרסניות בחשבון הבנק. איך זה קורה?

סוכנויות הידיעות 19:0516.10.13

דברים קטנים יכולים לגרום לקנייה אימפולסיבית. זיהוי התרחישים הלא צפויים האלה שבהם אנחנו עלולים להיות עם יד קלה על הארנק, עשוי לעזור לנו להיות צרכנים נבונים יותר. ב"האפינגטון פוסט" פרסמו חמישה רגעים בהם אנחנו יותר נוטים לבזבז יותר כסף.

1. כאשר מנסים להימנע מהצפיפות והבלאגן

בזמן הקניות לחגים או לפני תחילת הלימודים בבתי הספר רבים מעדיפים להגיע לחנויות בשעות מאוחרות כדי לקנות בחנות ריקה ולא עמוסה, אך למעשה קניות בחנות עמוסה עשויות לשמור על הארנק שלכם: ישנה סבירות נמוכה יותר שנרכוש פריטים לא חיוניים כשאנחנו מוקפים בהמוני אנשים, כך מצא מחקר שפרסם כתב העת למחקר צרכני (Journal of Consumer Research). בחנויות צפופות אנחנו נכנסים למעין מצב הישרדות, ואנחנו מתמקדים רק בפריטים שאנחנו זקוקים להם כדי להיכנס ולצאת מהחנות במהירות האפשרית.

 

צפיפות בחנויות, בלאק פריידיי בארה"ב צפיפות בחנויות, בלאק פריידיי בארה"ב צילום: איי פי

 

2. אחרי שפותחים חשבון בנק נוסף

קשה לעמוד בהטבות המתלוות לפתיחת חשבון בנק נוסף, אך מחקר ממאי 2013 מצא שאנשים חוסכים יותר כשהם מפקידים את הכסף שלהם רק במקום אחד. לדברי החוקרים, הסיבה לכך היא שכך קל יותר לדעת כמה כסף באמת יש, וכמה מתוכו מוציאים. לעומת זאת, כשההכנסה שלנו מפוזרת במספר חשבונות אנחנו מצדיקים רכישה בטיעון "אבל יש לי כסף גם בחשבון השני".

 

3. כשרוכשים פריט מביך

אם יצא לכם אי פעם לרכוש ממתקים, מגזין או מהדורת האספנים של אוסף ה-DVD של סיינפלד רק כדי להסיח את הדעת מהמוצר שבאמת הייתם צריכים (לדוגמה, משחה נגד פטריות בציפורניים ברגליים) אתם בהחלט לא לבד: קרוב ל-80% מהאנשים מוציאים כסף על פריטים לא נחוצים כדי להסיח את תשומת הלב של הקופאי ושאר הקונים, כך מצא מחקר מיולי 2013 שפורסם בכתב העת למחקר צרכני. אם אתם חרדים מהמחשבה על רכישת המוצר לו זקוקים  בלבד, חפשו לפחות פריט הסחה שישמש אתכם, כמו נייר טואלט או משחת שיניים. זה עשוי אף לחסוך לכם קפיצה למכלת באמצע הלילה.

 

4. כשאנחנו עצובים

זו עובדה ידועה שאנחנו נוטים יותר לבזבז כשאנחנו חשים מדוכדכים. עם זאת, לפי מחקר שערכה אוניברסיטת הרטפורדשייר, 75% מהנשים המשתתפות טענו שהן עורכות קניות דווקא כדי לפנק אחרים. עצבות עשויה לגרום לנו לרצות בתמיכתם של אחרים, וקניית מתנות לאנשים שאוהבים יכולה לעזור לנו להרגיש מחוברים יותר אליהם, מסבירה מחברת המחקר. בנוסף, כשהתקציב מצומצם קל יותר להצדיק רכישה עבור מישהו אחר ולא לעצמנו.

 

כשמבטיחים חוויה יותר קל לנו להוציא כסף כשמבטיחים חוויה יותר קל לנו להוציא כסף צילום: שאטרסטוק

 

5. כשמבטיחים לנו חוויה

השעון שולט לעיתים בלוח הזמנים ובמחשבות שלנו, ומתברר שגם בחשבון הבנק שלנו. כשאנשים נתקלים בשלט שקורא להם "להתענג על כל רגע" וליהנות משייק פירות או כל דבר אחר, ישנה סבירות גבוהה יותר שהם יעצרו ויקנו את המשקה המוצע, ותוך כדי ישלמו 51% יותר עבורו (לעומת אנשים שיתקלו בשלט שיקרא להם "להתענג על כל שקל"). הסיבה לכך התגלתה במחקר מ-2008 של אוניברסיטת סטנפורד. החוקרים מצאו ש"התענגות על הרגע" גורמת לנו להרגיש כאילו אנחנו קונים חוויה, ולא נפרדים מכסף שהרווחנו בעמל רב. השינוי הקל בניסוח מספיק כדי לגרום לנו להרגיש כאילו אנחנו משקיעים במשהו מהותי יותר, תחושה שהחוקרים גילו שגורמת לנו ליותר אושר מאשר רכישות חומריות. אך בסופו של דבר, מדובר בכל זאת במוצרים המוסווים בצורת חוויה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x